نگاه بازجویانه اوین نامه به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب


نگاه  بازجویانه اوین نامه کیهان سربازجو شریعت نداری به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب .  12 شهریور – 98
سرویس سیاسی ـ
«
حالا با این پیشنهاد حضور متمولان و مایه‌دارها (مثلا همان پورشه‌سوارهای معروف) در خطوط ویژه چه کنیم؟ به‌نظر می‌رسد اگر عایدی حاصل از استفاده آنها از خطوط ویژه به همه مالکان (80 میلیون ایرانی یا 8 میلیون تهرانی برای مثال) برسد، مشکلی پیش نمی‌آید»!
روزنامه سازندگی دیروز پیشنهاد علی سرزعیم کارشناس اقتصادی شاغل در دولت را مبنی بر اینکه مجوز‌ تردد در خطوط ویژه به ثروتمندان فروخته و با درآمد حاصل از آن فقرزدایی شود، نقل کرد و گرچه ذیل آن، به نقد پرداخت و این حرف را وصله‌پینه راه‌حل‌های ناصحیح اداری برای مسائل اقتصادی و نهایتا موجب اعتبارزدایی از علم دانست اما در ستون دیگری طی یک یادداشت از آن حمایت کرد و آن‌چنان به مغلطه‌گری پرداخت که بسان یک لطیفه است. نویسنده این پیشنهاد را راهکار موجهی دانسته و پس از طرح‌ اشکالات مخالفان به این پیشنهاد از قبیل خط‌کشی میان فقیر و غنی، پولی‌کردن هرچه بیشتر جامعه و حس نابرابری، پاسخی مضحک و ناهمگون به آنها داده است. وی نوشته: «نگارنده این سطور که به هیچ وجه توی کتش نمی‌رود که خدمت یا کالای رایگان وجود داشته باشد معتقد است ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جامعه «پولی» است و اگر کالا یا خدمتی را استفاده می‌کنیم، حتی اگر خودمان آن را پرداخت نکنیم، کسی دیگر در جای دیگر باید آن را پرداخت کند»!
مگر کسی گفته خط ویژه را رایگان در اختیار متمولان قرار دهند که نویسنده می‌گوید خدمت رایگان به کتش نمی‌رود؟ وی با این مغلطه نگران اعتبار علمی خود نیست که ذیل نامش نوشته‌اند اقتصاددان؟!
وی با فرض اینکه معابر دارایی‌هایی به‌شمار می‌آیند که 80 میلیون نفر صاحب دارند، نفس ایجاد خطوط ویژه بدون رضایت مالکان را نقض حق مالکیت آنها دانسته! و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ثابت کرده نه درکی از مالکیت دارد نه از نظام اجتماعی و مفاهیمی ‌نظیر خودسامانی.
در ادامه هم با فرض رضایت همه از خطوط ویژه، چیزی نوشته که از فردی با اوصاف فوق طبیعی است؛ «حالا با این پیشنهاد حضور متمولان و مایه‌دارها (مثلا همان پورشه‌سوارهای معروف) در خطوط ویژه چه کنیم؟ به‌نظر می‌رسد اگر عایدی حاصل از استفاده آنها از خطوط ویژه به همه مالکان (80 میلیون ایرانی یا 8 میلیون تهرانی برای مثال) برسد، مشکلی پیش نمی‌آید»!
آرام گرفتن تلاطم بازارها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است
نه پایین آمدن تورم
روزنامه ایران دیروز طی گزارشی، گفت‌وگویی را با یک عضو هیئت علمی دانشگاه منتشر کرد. وی با‌ اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر شتاب نرخ تورم کاهش یافته است، گفت: «این بدان معنا نیست که تورم کاهش یافته است، چرا که همچنان نسبت به سال گذشته رشد بالایی دارد و باید تورم رشد منفی خود را آغاز کند تا به شرایط عادی بازگردیم. در ماه‌های اخیر شاهد آرام گرفتن تلاطم بازارها هستیم که دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم به علت رشد بالای قیمت‌ها بوده است. در بازار مسکن، خودرو و... قیمت‌ها رشد بالایی داشت و موجب شد تا تقاضا به‌شدت افت کند
گفتنی است، رئیس‌جمهور هفته قبل در حالی از کاهش تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه در دو ماه اخیر خبر داد که طبق آمارهای رسمی‌ تورم سالانه در دو ماه اخیر افزایش یافته است. از این‌رو، روحانی تنها به بخشی از آمار استناد کرده است.
«
تورم ماهانه» افزایش سطح عمومی قیمت طی یک ماه در مقایسه با ماه قبلی می‌باشد و «تورم نقطه به نقطه» نیز بیانگر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در یک ماه مشخص نسبت به ماه مشابه در سال قبل از آن است. هرچند این شاخص‌ها دارای ویژگی‌های مهمی مانند وضع آینده تورم کل هستند اما معیار اصلی آماری، تورم کل است.
تاکنون منافع زیادی از برجام برده‌ایم!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نگاهي کوتاه به عملکرد دستگاه ديپلماسي از ابتداي انقلاب تاکنون مي‌تواند نشان دهد که در کدام دوره بيشترين موفقيت براي کشور به‌دست آمده است. در اين راستا مسلما حضور محمدجواد ظريف بر راس وزارت خارجه موجب شده تا امروز جمهوري اسلامي در همه عرصه‌هاي بين‌المللي حرفي براي گفتن و جايگاهي ممتاز داشته باشد... به جرأت مي‌توان گفت که عملکرد دستگاه ديپلماسي در دولت فعلي بيشترين بازدهي و منفعت را طي دهه‌هاي گذشته براي کشور داشته و عملکرد مردان ديپلماسي کشور توانسته عزت و اقتدار بين‌المللي را برايمان به ارمغان آورد
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «اگر نگاهي به عملکرد وزارت امور خارجه طي 6 سال گذشته بيندازيم خواهيم ديد که بي‌ترديد موفق‌ترين وزارتخانه دولت به لحاظ دستاوردي و عملکردي همين وزارتخانه بوده است. مهم‌ترين دستاورد وزارت امور خارجه که شايد بتوان آن را مهم‌ترين دستاورد دولت روحاني نيز بر شمرد، برجام بوده که تاکنون منافع زيادي از کنار آن برده‌ايم
مدعیان اصلاحات همچنان مشغول بزک جنازه متعفن برجام هستند
به اذعان دولتمردان، برجام هیچ دستاوردی برای مردم ایران نداشت. قرار بود به واسطه برجام تمام تحریم‌های ضدایرانی لغو شده و سرمایه خارجی به کشور سرازیر شود اما در پسابرجام هم ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد و هم سفره مردم کوچک شد.
اصلاح‌طلبان و فقدان حافظه تاریخی
روزنامه آفتاب یزد در شماره دیروز خود و در ستون سرمقاله نوشته است: «به‌نظر می‌آید روز گذشته ظریف اظهارات خود را درخصوص برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ‌تغییر داده است و برخلاف آنکه پیشتر از برداشتن این گام تا پانزدهم شهریور می‌گفت و از عدم اقدام عملی اروپا برای حفظ برجام شکوه می‌کرد، این بار گفته است ایران حاضر به منصرف شدن از برداشتن این گام در صورت دریافت پالس‌های مثبت اروپا تا روز پنجشنبه است
این سرمقاله افزوده است: «واقعیت قضیه آنکه موضوع هسته‌ای اکنون بین ایران و آمریکاست، نه ایران و اروپا. اروپایی‌ها حتماً علاقه‌مند هستند که پرچمدار صلح باشند. آنان برخلاف برخی کشورهای منطقه، حتما از صلح سود می‌برند. بنابراین اگر خواسته باشیم مسئله از طریق دیپلماسی حل شود خود را مقابل اروپا نباید قرار دهیم. در شرایط فعلی ایران باید تلاش کند تا دیپلماسی برقرارشود. فعل و انفعالات در گفتار ظریف در این‌باره نیز ناشی از توصیه‌هایی در این زمینه طی چند روز اخیر است. وزیر خارجه طبق آنچه که از او خواسته می‌شود عمل می‌کند و اظهارنظر می‌نماید. اکنون شرایط ایجاب می‌کرد تا ظریف موضع متناسب با شرایط فعلی اتخاذ
کند
متأسفانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب گویا از فقدان حافظه تاریخی رنج می‌برد. در این سرمقاله اروپا چنان توصیف شده که گویی سه کشور اروپایی در کنار ایران هستند و مشکل اصلی ما تنها آمریکاست که چوب لای چرخ برجام می‌گذارد! چگونه می‌شود این طیف ساده‌لوح را از خواب بیدار کرد؟
در دولت اصلاحات همین کشورهای اروپایی بدون آمریکا به مذاکرات هسته‌ای آمدند و آنجا قریب به 2سال ایران را سر دواندند و دست آخر نیز به تعهداتشان عمل نکردند. این اروپا همان اروپایی است که تقریبا تا نیمه قرن بیستم با تمام شدت سرگرم استعمارگری بود. انگلستان مسبب قحطی بزرگ در ایران و نسل‌کشی حدود 10میلیون ایرانی است. این اروپا همان اروپایی است که با تمام توان پشت صدام ایستاد و او را به انواع جنگ‌افزار و حتی سلاح شیمیایی مسلح کرد. این اروپا همان اروپایی است که در مذاکرات برجام در تقسیم کار با آمریکا قرار داشت و هنوز نیز در این تقسیم کار قرار دارد.
این اظهارات روزنامه ایرانی در حالی است که تاکنون بارها رسانه‌های اروپایی و آمریکایی به تقسیم کار میان اروپا و آمریکا در موضوع برجام‌ اشاره کرده‌اند.
امید واهی دولت به بیرون؛ تداوم خسارت و از دست‌رفتن فرصت‌
روزنامه ایران دیروز عبارت «تجار و دیپلمات‌ها در پاریس» را تیتر یک خود قرار داد و نوشت: «رؤسای جمهوری ایران و فرانسه در هفته‌های اخیر گفت‌وگوهای مهم و مفصلی را با مأموریت حفظ موجودیت برجام پشت‌سر گذاشته‌اند؛ توافقی که در یک سال گذشته در نتیجه بدعهدی‌های مستمر دولت آمریکا در معرض مخاطراتی جدی قرار گرفته است. شتاب‌گرفتن گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و فرانسه در آستانه پایان یافتن ضرب‌الاجل تهران برای برداشتن گام سوم، موضعی نشانه‌مند از این رویداد است که اروپا برای متوقف کردن گام سوم از سوی ایران، دستور کاری را برای محقق‌کردن بخشی از تعهدات اقتصادی خود در قبال ایران به مرحله اجرا درمی‌آورد
ارگان دولت افزود: «پیش‌تر «ایران» از حذف گزینه مذاکره درباره برنامه‌های موشکی ایران از بسته پیشنهادی پاریس خبر داده بود. بسته‌ای که با سه موضوع پیشنهادی ماکرون به ایران همراه بود و رئیس‌جمهوری فرانسه در طرح پیشنهادی‌اش در ازای کمک اقتصادی 15 میلیارد یورویی به ایران خواهان گفت‌وگو با ایران درباره برنامه‌های موشکی، بند غروب برجام و مسائل مورد مناقشه در منطقه شده بود. چنانکه پیش‌بینی می‌شد این پیشنهاد با مخالفت صریح تهران رو‌به‌رو شد و در پاسخ مکتوبی که به واسطه رفت و آمدهای ظریف به پاریس تحویل داده شد، خواسته غرب برای گفت‌وگو پیرامون برنامه موشکی ایران از روی میز مذاکرات کنار رفت و طرفین توافق کردند که گفت‌وگوهای خود را با تمرکز بر موضوع برجام و تحقق منافع اقتصادی ایران در کنار رایزنی درباره چند موضوع منطقه‌ای از جمله یمن، مناقشه در خلیج ‌فارس و دریای سرخ ادامه دهند.
ایران ادامه داد: «این در حالی است که اوج رایزنی‌های برجامی پاریس و تهران هفته گذشته و همزمان با میزبانی فرانسه از نشست گروه 7 انجام شد و ماکرون پیشنهادات رد و بدل شده با تهران را در هماهنگی با 7 کشور این نشست مورد پیگیری قرار می‌داد. ظریف برای تکمیل و پیگیری این گفت‌وگوها تا «بیاریتز» فرانسه هم رفت و کوشید خطوط قرمز قابل اعتنای جمهوری اسلامی را در روند مذاکرات جاری یادآور شود و درعین حال مخاطب مواضعی از سوی کشورهای حاضر در نشست گروه «هفت» باشد که در حمایت از مذاکرات جاری میان تهران و پاریس مطرح کرده بودند. اینها تحولاتی بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران شامگاه شنبه با حضور در شبکه اول سیما به آنها‌ اشاره کرد و در تشریح مذاکرات پیرامون برجام گفت که «قسمت‌های قابل توجه مورد تأیید گروه هفت برای ما قابل قبول نبود و پیشنهادات ما به ماکرون ارائه شد
با وجود اعتراف مقامات ارشد دولت به بدعهدی توامان آمریکا و اروپا در برجام و دستاورد هیچ توافق هسته‌ای و هزینه‌های هنگفت تحمیل شده به کشور متأثر از اعتماد بیجا به حریف، دولت حاضر به تغییر مسیر از امید واهی بیرونی به ساخت درونی نیست. این در شرایطی است که تولیدکنندگان یا رزمندگان جنگ اقتصادی زیر آتش بی‌تدبیری‌های داخلی به سر می‌برند.