مهمترین عناوین خبری


مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه دوشنبه تا صبح سه شنبه
تهران- ایرنا-تأکید جهانگیری بر اهمیت اطلاع رسانی صحیح به مردم درخصوص مسائل مختلف، اعلام هماهنگی‌های برجامی و منطقه ای ایران و روسیه از سوی ظریف، مذاکرات ١٠ ساعته ایران و فرانسه به ریاست عراقچی، تاکید موگرینی بر تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ برجام، تقدیر لاوروف از تلاش فرانسه برای کاهش تنش ایران و آمریکا و تاکید سید حسن نصرالله بر پایان یافتن دوران نقض حاکمیت لبنان توسط صهیونیست‌ها مهمترین خبرهای 12ساعت گذشته ایرنا بود.
اخبار داخلی
**********
*
تهران- اسحاق جهانگیری با تأکید بر اهمیت اطلاع رسانی صحیح به مردم در خصوص مسائل مختلف گفت: عدم اطلاع رسانی به مردم می‌تواند امیدها را نسبت به کارآمدی نظام خدشه دار کند.
* تهران- «محمد جواد ظریف» با اشاره به دیدار با «سرگئی  لاوروف» همتای روس خود در مسکو تاکید کرد؛ هماهنگی‌هایی که در این سفر در زمینه برجام و روابط منطقه ای انجام شد به نفع صلح و امنیت منطقه است.
* تهران- مذاکرات فشرده ایران و فرانسه در سطح کارشناسان ارشد دو کشور روز دوشنبه در پاریس به سرپرستی سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و باحضور معاونان بانک مرکزی و وزارت نفت و سفیر ایران برگزار شد.
بلگراد- سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر به فرانسه به منظور شرکت و رایزنی های سیاسی دوجانبه بامداد روز سه شنبه وارد لوبلیانا پایتخت اسلوونی شد.
* تهران- غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفت‌ وگوی دولت و بخش خصوصی، سرعت بالای بررسی لایحه اصلاحی قانون تجارت در مجلس را نگران‌کننده دانست.
* تهران- رضا اردکانیان وزیر نیرو در دیدار با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد که پیوستن ایران به این اتحادیه منجر به جهش بزرگی در صادرات غیرنفتی ایران خواهد شد.
* تهران- وزیران نیرو و انرژی ایران و روسیه عصر دوشنبه در نشستی مشترک بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های دو جانبه از جمله ساخت نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک هرمزگان و پروژه برق‌سازی راه‌آهن گرمسار - اینچه برون تاکید کردند.
* تهران- وزیرکشور با بیان اینکه درغرب کشور فاصله برداشت گندم و کاشت مجدد کم است، اظهار کرد: به همین دلیل پرداخت هزینه خرید گندم  امسال نسبت به سال قبل سرعت بیشتری داشت و رقم های پرداختی به کشاورزان مناسب بوده است.
* تهران- محمدجواد ظریف روز دوشنبه گفت: ایران به همراه روسیه و ترکیه، امنیت نسبی و آرامش در سوریه را تضمین می کنند.
* تهران- وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از اجرایی شدن ۸۳ درصد طرح مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه در این وزارتخانه خبر داد.
* مسکو- وزیر امور خارجه ایران به شبهه ایجاد شده در خصوص همکاری احتمالی ایران و روسیه در بوشهر و چابهار پاسخ داد و گفت: طرحی در این زمینه وجود ندارند.
اخبار خارجی
**********
*
تهران- مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه بار دیگر بر تلاش اروپا برای حفظ برجام تأکید کرد.
* تهران- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به زمینه های گفت وگوی خودش با وزیر امور خارجه ایران از جمله ضرورت حفظ برجام، ابتکار فرانسه در میانجیگری و سیاست سازنده او در تلاش برای کاهش تنش ها (بین ایران و امریکا) را ستود.
* تهران- دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه «ثبات در کشور اولویت اصلی ماست»، در عین حال خطاب به صهیونیست‌ها گفت: "آن زمان که به پهپادهایتان اجازه داده می شد حاکمیت لبنان را نقض کنند، پایان یافته است."
* پکن- «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که از روز دوشنبه به منظوری دیداری سه روزه وارد پیونگ یانگ شد در دیدار با همتای کره شمالی خود اعلام کرد پکن در مساله خلع سلاح شبه جزیره از این کشور حمایت می کند.
* پکن- چهارمین جشنواره بین المللی و نمایشگاه فرهنگی «راه ابریشم» شامگاه دوشنبه با حضور کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران در شهر «دونگ خوانگ» چین برگزار شد.
* تهران- یک مقام ترکیه ای بامداد سه شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: حزب عدالت و توسعه که حاکمیت را در دست دارد به دنبال اخراج "احمد داوود اوغلو" نخست وزیر پیشین و سه نماینده مجلس از این حزب است.
* تهران- یمنی ها در اعتراض به اقدامات امارات در کشورشان، پویشی برای تحریم کالاهای ساخت این کشور راه اندازی کردند.
* تهران- هیات وزیران کویت دوشنبه شب در بیانیه‌ای، تجاوز اخیر پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان را محکوم کرد.
* تهران- ایرنا- وزارت بازرگانی چین بامداد سه شنبه اعلام کرد: پکن به علت افزایش تعرفه ها پرونده‌ای علیه واشنگتن در سازمان تجارت جهانی باز کرده‌ است.
* نیویورک- وزیر دفاع پیشین دولت دونالد ترامپ با اجتناب از اظهار نظر علیه سیاست‌ها و استراتژی‌های این دولت، درباره همکاری کاخ سفید با ولیعهد سعودی گفت این اختیار مقامات است تا بین بد و بدتر انتخاب کنند.
* تهران- سازمان عفو بین الملل دوشنبه شب خواستار تحقیق مستقل در مورد حمله ائتلاف سعودی به زندان "المقصوف" در مرکز یمن شد، حادثه­ ای که بنابر گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ۱۰۰ کشته برجای گذاشته است.
* تهران- وزیر خارجه سوئد بامداد سه شنبه با انتقاد از سیاست های آمریکا، رویکرد این کشور در قطب شمال را خطرناک خواند.
* بغداد- دو گروه مقاومت اسلامی در عراق ضمن حمایت از اقدام تلافی‌جویانه حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر قدس، با مقاومت لبنان اعلام همبستگی کردند.
* اسلام آباد- وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: هیچ تغییری در سیاست هسته‌ای این کشور صورت نگرفته و اظهارات اخیر 'عمران‌خان' نخست وزیر پاکستان در این خصوص اشتباه تفسیر شده است.
* تهران- نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت: تحت هیچ شرایطی از اتحادیه اروپا برای تأخیر برگزیت درخواستی نمی‌کنم.
* تهران- وزارت کشور افغانستان شامگاه دوشنبه اعلام کرد: در حمله انتحاری در شهر قندوز، دست‌کم شش نیروی امنیتی کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
* تهران- وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه گفت: اگر آمریکا از تحویل سیستم های پاتریوت خودداری کند، آنکارا خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسی را ادامه خواهد داد.