خشم کویت از شکایت غیرمنتظره عراق از این کشور به شورای امنیت

خشم کویت از شکایت غیرمنتظره عراق از این کشور به شورای امنیت  13شهریور-98

کویت و عراق
منابع آگاه از شکایت عراق از کویت در شورای امنیت در پی ایجاد تغییرات جغرافیایی در مرزهای دریایی دو کشور خبر دادند.
به گزارش ایسنا، چند منبع دیپلماتیک در سازمان ملل در گفت‌وگو با روزنامه "الرای" کویت اعلام کردند، محمد بحر العلوم، نماینده عراق در سازمان ملل هفتم اوت گذشته نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت ارائه کرده و از او خواسته است تا آن را ضمیمه اسناد رسمی این شورا کند.
طبق آنچه در این نامه آمده است، دولت عراق از سازمان ملل خواسته اعتراض رسمی بغداد ازبابت تغییراتی که دولت کویت پس از میله‌ مرزی ۱۶۲ در منطقه دریایی خورعبدالله ایجاد کرده و بدون اطلاع و موافقت عراق و به شکل یک‌طرفه سازه‌هایی در این منطقه ساخته، ثبت کند.
دولت عراق این اقدام کویت را در تعارض با قانون و طرح مشترک دو کشور برای سازماندهی کشتیرانی در منطقه خور عبدالله دانسته است.
عراق همچنین در این نامه فرمان پادشاه بحرین در سال ۲۰۱۴ درباره تعیین مناطق دریایی کویت را "ترسیم یکجانبه مرزها بدون توافق طرفین و خلاف قوانین بین‌الملل" دانسته است.
در ادامه این نامه آمده است: اقدام کویت برای ادامه تحمیل واقعیت‌ها از طریق ایجاد تغییرات جغرافیایی در منطقه، هرگز کمکی به دو کشور برای دستیابی به ترسیم نهایی مرزهای دریایی نمی‌کند.
در همین راستا، یک مقام کویتی که نخواست نامش فاش شود اقدام عراق در سایه روابط کنونی دو کشور را تعجب‌برانگیز خواند و تأکید کرد که اختلافات مرزی معمولاً به صورت دوجانبه و از طریق کمیته‌های مشترک و غیره بررسی می‌شود و همچنین ترسیم مرزها میان کویت و عراق نیز مطابق با قطعنامه ۸۳۳ شورای امنیت در سال ۱۹۹۳ صورت گرفته است.
وی افزود: موضوع منطقه دریایی، میله‌ مرزی و ترسیم‌ آن در تمام نشست‌های دو جانبه با عراق مطرح شده و این کشور ترجیح می‌داد که به مسائل فنی و قانونی آن ورود نشود در حالی که روند گفت‌وگو را به مسیرهای سیاسی می‌کشاند تا اقداماتی برخلاف نظر پارلمان عراق و افکار عمومی این کشور انجام ندهد.
این مقام کویتی در ادامه ابراز امیدواری کرد که نامه عراق به شورای امنیت ضمیمه اسناد رسمی این شورا نشود.
وی همچنین گفت که تأسیسات "فشت العیج" در چارچوب آب‌های منطقه‌ای کویت ایجاد شده و از نظر تاریخی و قانونی مستند است.
در این راستا، اسامه الشاهین، (نماینده اخوان السملین) اعلام کرد، شکایت دولت عراق علیه کویت اقدامی تشنج‌آمیز است که از همسایه شمالی بعید نیست.
وی در توییتر نوشت: از دولت می‌خواهم واکنش عملی و واقعی بدهد و احتیاطات امنیتی و دیپلماتیک را هم در نظر بگیرد.
صفاء الهاشم (نماینده مستقل) نیز گفت: این از قدیم رویکرد عراق بوده است ما انتظار این را از آنها داریم. الهاشم راه حل ممکن را مراجعه به حکمیت بین‌المللی و موضع قاطع با عراقی‌ها دانست.
عبدالکریم الکندری، نماینده مستقل و رئیس کمیته امور خارجه در پارلمان کویت نیز از وزارت خارجه خواست درباره این شکایت توضیح دهد.