سقوط وزنه‌ برداری ایران در پاتایا


سقوط وزنه‌ برداری ایران در پاتایا6  مهر-98
رژیم ولایت فقیه  یا پاسدار و بسیج و لباس شخصی آتش به اختیار و یا دزد وسارق وخلافکار می خواهد ونه ورزشکار برای همین با سیاسی کردن ورزش با بهانه مبارزه بااسراییل و عدم  حضور ومبارزه با ورزشکاران اسراییلی موجب سقوط ورزش درایران شده است . پس بی جهت نیسن  که  شاهد روند شکست ورزشکاران کشتی گیرآزاد وفرهنگی ورزمی کار ووزنه برداری و... می باشیم.

سهراب مرادی (عکس از آرشیو)
مسابقات جهانی وزنه برداری در سال ۲۰۱۹ برای ایران با ثبت ضعیف‌ترین نتیجه طی چهار سال اخیر به پایان رسید.
وزنه برداران ایرانی در هیچ وزنی موفق به کسب مدال طلای مجموع نشدند و در رده‌بندی تیمی نیز به عنوان چهارم بسنده کردند.
ایران پارسال در عشق آباد ترکمنستان سوم شد و سال ۲۰۱۷ نیز در آمریکا توانست جام قهرمانی تیمی را به خود اختصاص دهد.
در المپیک ۲۰۱۶ ریودوژانیرو دو وزنه بردار ایرانی قهرمان شدند. از بین این دو چهره طلایی، سهراب مرادی به تازگی شانه‌اش را جراحی کرده. کیانوش رستمی هم در سومین رویداد پیاپی از دور مسابقات کنار رفت.
در وزن اول حافظ قشقایی که محمد نصیری را الگوی خود می‌داند مدال نقره حرکت دوضرب را به گردن آویخت. برای ایران، آخرین مدال جهانی این وزن را محمد نصیری ۴۲ سال قبل به سینه زده بود.
نصیری به خبرگزاری ایسنا گفت: «قبل از اعزام که وزیر به اردو آمد دست حافظ را گرفتم و گفتم تنها کسی است که بعد از سالها خودش را در سبک وزن نشان خواهد داد
پوپک بسامی اولین زن ایرانی بود که در تاریخ مسابقات جهانی روی تخته رفت. بسامی در دسته ۵۵ کیلوگرم پنج حرکت صحیح داشت و فقط حرکت آخر دوضرب را نزد. او بین ۴۱ نفر در رده سی و هفتم قرار گرفت.
در ۷۱ کیلوگرم با ۲۴ شرکت کننده الهام حسینی جایگاه شانزدهم را به دست آورد و ابریشم ارجمندخواه آخر شد. در ۸۷ کیلوگرم نیز پریسا جهانفکریان بین ۲۴ نفر، بیست و یکم شد.
در دسته ۸۹ کیلوگرم مردان محمد زارعی در رده نهم ایستاد اما علی میری در دوضرب و مجموع پس از هاکوب مکرتچیان از ارمنستان به مقام نایب قهرمانی رسید.
در دسته ۹۶ کیلوگرم با حضور کیانوش رستمی و ایوب موسوی، دستاورد ایران برخلاف انتظارات و پیش بینی‌ها فقط تک مدال برنز موسوی در حرکت دوضرب بود.
رستمی که جدا از مربیان تیم ملی و با هدایت برادرش در مسابقات مختلف حاضر می‌شود، تمرکزش با اشتباهی که در تغییر وزنه درخواستی مرتکب شدند به هم ریخت.
او پس از ناکامی، رو به هیات داوران ایستاد و به زبان انگلیسی آنها را متهم کرد که نگذاشته‌اند رکوردشکنی کند.
ایسنا نوشته: «مقصر خودش و برادرش بودند که وزنه اشتباهی را انتخاب کردند که نتیجه‌ای جز ثبت یک ناکامی دیگر نداشت. آیا مسئولان به اشتباه خود پی برده و پرونده ورزشکار سالاری بسته می‌شود یا این رویه غلط ادامه دارد؟»
بهترین وزنه بردار اعزامی رضا دهدار از رامهرمز بود که در دسته ۱۰۲ کیلوگرم صاحب طلای دوضرب و برنز مجموع شد.
دهدار رکورد ۱۷۵ در یکضرب، ۲۱۹ دوضرب و مجموع ۳۹۴ کیلوگرم را به جا گذاشت. در همین وزن رضا بیرالوند که پارسال سوم شده بود، به جایگاه هفتم سقوط کرد.
علی هاشمی قهرمان پیشین جهان در دسته ۱۰۹ کیلوگرم نظاره‌گر هنرنمایی سیمون مارتیروسیان از ارمنستان بود و در رده هفتم جهان قرار گرفت.
در دسته فوق سنگین که همواره عرصه درخشش نمایندگان ایران بوده، این بار ایرانیان از دستیابی به موفقیت بازماندند. علی داودی دهم شد و محسن دادرس نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت.
لاشا تالاخادزه از گرجستان در این دسته توانست سه رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند.
او ۲۲۰ کیلو در یکضرب، ۲۶۴ کیلو دوضرب و در مجموع هم حدنصاب خیره کننده ۴۸۴ کیلوگرم را به جا گذاشت تا برای پنجمین سال پیاپی حرف اول جهان و المپیک را بزند.
برای درک موفقیت تاریخی تالاخادزه، می‌توان رکوردهایش را با بهترین رکوردهای حسین رضازاده مقایسه کرد که ۲۱۳ کیلوگرم در یکضرب، ۲۶۳.۵ کیلوگرم در دوضرب و ۴۷۳ کیلوگرم در مجموع است.
در این دسته ولید بیدانی از الجزایر به مدال برنز یکضرب رسید تا یکی از شگفتی‌های مسابقات رقم بخورد. گور میناسیان از ارمنستان هم رقابتی جذاب را با تالاخادزه به نمایش گذاشت و نایب قهرمان شد.