فرمول ریشهکن
کردن فساد/ نمونه طلایی از برخورد حکومت علوی با یک مفسد 11 شهری.ر-98
چرذ این فرمول
ریشه کن کردن فساد زیر نام علی و حکومت علوی ولایت فقیه نه موجب مبارزه به مفسد
نشده که برعکس تبدیل بهرشد اژدهای هفت سر فساد و همه گیر ورایج شدنش در رژیم ولایت
فقیه شده است؟
سیره و روش علوی در برخورد با مفسدین
اقتصادی هیچ گاه با نرمش و مصلحتاندیشیهای جانبگرایانه با فساد همراه نبود،
بلکه همواره ندای عدالت و مجازات خطاکار در جامعه طنینانداز بود.
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای
دینی خبرگزاری فارس، وقتی بازار برخورد و مقابله با مفسدان اقتصادی داغ میشود،
از گوشه و کنار صداهایی به گوش میرسد که بجای کمکرسانی در مبارزه با فساد، اسباب
تقویت فساد را فراهم میآورند و با کلام خود از برخورد با مسببان اخلال در امور
اقتصادی منع میکنند؛ عملی که بر خلاف سیره اهل بیت (ع) محسوب میشود.
دور زدن قانون حتی با شفاف سازی
متاسفانه نمیتوان انکار کرد که بسیاری
از افراد، راههای دور زدن قانون را به راحتی به دست میآورند و از کانالهای
مختلفی به اهداف غیراخلاقی خود دست مییابند. در این چنین فضایی که فساد در جامعه
آشکار شده برای برچیدن فساد چه گزینهای بهتر از برخورد قهری با فساد در جامعه
وجود دارد؟
در حکومت علوی که سایه امنیت از مفسدان
اقتصادی برداشته میشود، میبایست مدیریت قضایی کشور به گونهای باشد که هیچ مفسد
اقتصادی و امنیتی به خود جرأت هنجارشکنی و رانتخواری شفاف و یا غیر شفاف را ندهد.
هر چند طبیعی است که مفسدان متصل به ثروت و قدرت و حامیان آنان که جز منافع شخصی و
گروهی هدفی ندارند و معیشت مردم اولویت آخرشان محسوب میشود از این برخوردها
استقبال نکنند و حتی کراهت داشته باشند!
«لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِن
قَبْلُ وَقَلَّبُوا لَکَ الْأُمُورَ حَتَّىٰ جَاءَ الْحَقُّ وَظَهَرَ أَمْرُ
اللَّهِ وَهُمْ کَارِهُونَ» [توبه/ ۴۸]؛ آنها پیش از این (نیز) در پی فتنهانگیزی
بودند، و کارها را بر تو دگرگون ساختند (و به هم ریختند)؛ تا آنکه حق فرا رسید، و
فرمان خدا آشکار گشت (و پیروز شدید)، در حالی که آنها کراهت داشتند.
نمونه طلایی از برخورد حکومت علوی با
«ابن هَرَمه»
امام علی (ع) هنگامی که از خیانت ابن
هَرمَه، مأمور بازار اهواز اطلاع یافت، به رفاعه چنین نوشت: هنگامی که نامهام را
خواندی، ابن هرمه را از بازار برکنار کن و او را به خاطر مردم از کار بازدار و سپس
زندانی نما و خبر آن را اعلان عمومی کن و به کارگزارانت بنویس و نظرم را به آنان
ابلاغ نما. درباره ابن هرمه، غفلت یا کوتاهی نکنی که نزد خداوند، هلاک شوی و من هم
به بدترین شیوه برکنارت خواهم کرد که از این کار، تو را به خدا پناه میدهم.(۱)
از برخورد علوی با فساد تا مصلحتاندیشی
با مفسدان
سیره و روش علوی در برخورد با مفسدان
اقتصادی هیچ گاه با نرمش و مصلحتاندیشیهای جانبگرایانه با فساد همراه نبود،
بلکه همواره ندای عدالت و مجازات خطاکار در جامعه طنینانداز بود. به طوری که کسی
به راحتی به خود اجازه ظلم و اجحاف بر حقوق مردم و بیتالمال را نمیداد. در جامعه
علوی نه ظالم، بلکه این مظلوم بود که مورد رحمت و تفقد علوی قرار داشت: «وَ کُونَا
لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنا»(۲)؛ دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.
فرمول ریشهکن کردن فساد
برای ریشهکن کردن فساد نیاز است آحاد
مردم و مسئولان در هر جایگاه و منصبی بپاخیزند و احساس مسئولیت کنند و نسبت به
فساد بیتفاوت و منفعل نباشند. به جای تضعیف ارکان نظام از جمله قوه قضائیه به فکر
فرمولی در جهت ریشهکن کردن فساد باشند. ریشهکن کردن فساد با کار جهادی و عدم
تسامح و تساهل در برابر مفسدین میسر خواهد شد. از طرفی باید قانونگذار به اشراف
دقیق اطلاعاتی خلأهای قانونی ایجاد فساد را شناسایی کند و قوه مجریه نیز در عمل به
قانون همگام باشد و قوه قضائیه نیز بدون هیچ اغماض و سستی در صورت بروز فساد با
جدیت تمام با آن برخورد قانونی و شفاف داشته باشد.
پینوشتها:
۱- دعائم الإسلام، ج۲ ،
ص۵۳۲،ح۱۸۹۲.
۲- نهجالبلاغة (للصبحی
صالح)، ص۴۲۱.
نویسنده: حجتالاسلام محمدعلی قربانی،
مدیرکل هنر و رسانه معاونت تبلیغ حوزههای علمیه