مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه
تهران- ایرنا- تاکید ظریف بر ناکامی آمریکا در منزوی کردن ایران، تصریح ایران بر وحدت طوایف، احزاب و شخصیت‌های لبنانی در واکنش به استعفای حریری، تاکید دوباره ایران،‌ ترکیه و روسیه بر تمامیت ارضی سوریه، گزارش تارنمای اویل پرایس درباره کسب موفقیت‌های ایران در زمان تحریم‌ها، گزارش دیده‌بان حقوق بشر از تهدید سلامت ایرانیان به واسطه تحریم‌های آمریکا و انتشار متن قطعنامه تحقیقات استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌های مجلس نمایندگان مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.
اخبار داخلی
**********
*
تهران- وزیر امورخارجه ایران روز سه شنبه با اشاره به ناکامی آمریکا در منزوی کردن ایران در منطقه گفت: ایران مایل به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های‌ جهانی است اما سیاست زورگویانه آمریکا را نمی‌پذیرد.
* تهران- سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص شرایط جاری لبنان گفت که ایران بر لزوم یکپارچگی و وحدت همه طوایف، احزاب و شخصیت‌های لبنانی تاکید دارد.
* تهران- وزیر امورخارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ترکیه‌ و روسیه‌ گفت: روسیه و ایران تا زمانی که دولت و مردم این کشور بخواهند حضور خود را در سوریه حفظ خواهند کرد.
* تهران-  عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه در ائتلاف با دوستان اصولگرا روی شاخص‌ها و عدم سهم‌خواهی تاکید داریم، خاطرنشان کرد: هیچ نماینده‌ای از جبهه پایداری به شکل رسمی در شورای ائتلاف اصولگرایان حضور نداشته است.
* اهواز- برخی شهروندان اهوازی از شنیده شدن صدای ۲ انفجار در میدان پنج نخل و چهار راه زند این شهر خبر دادند.

اخبار خارجی
**********
*
تهران- وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه در بیانیه پایانی نشست سه‌شنبه شب خود در ژنو بر تعهد مستحکم ضامنین آستانه نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه تاکید کردند.
* تهران- تارنمای اویل پرایس نوشت: در حالی که جامعه جهانی بر این باور است که تحریم‌های بین الملل می‌تواند ایران را در مسیر رشد اقتصادی متوقف کند که ایران تاکنون در بحرانی‌ترین زمان‌های تحریم توانسته موفقیت‌های بزرگی در خودکفایی به‌ دست آورد.
* تهران- دیده‌بان حقوق بشر سه‌شنبه شب اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران سلامت ملت ایران را به خاطر آن که مانع واردات دارو به این کشور می‌شود، تهدید می‌کند.
* نیویورک- دموکرات‌های مجلس نمایندگان روز سه شنبه متن قطعنامه تحقیقات استیضاح ترامپ را که انتظار می‌رود روز پنجشنبه به رای گذاشته شود، منتشر کردند.
* پکن- روزنامه ساوت چاینا هنگ کنگ به نقل از منابع مطلع از امضای توافقنامه موقت تجاری میان چین و آمریکا در حاشیه اجلاس آپک در شیلی در ماه نوامبر (آبان) خبر داد.
* تهران- بازار بورس کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سه‌شنبه همزمان با کاهش بهای جهانی نفت، شاهد سقوط قابل توجه بود.
* پکن- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، کره جنوبی را یک «سوء استفاده کننده بزرگ» خوانده و ادعا کرده است که این متحد آمریکا باید سالانه ۶۰ میلیارد دلار برای استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور بپردازد.
* تهران- رقیب انتخاباتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ با انتقاد از تلاش‌های وی برای قهرمان بازی پس از حذف سرکرده داعش گفت: سیاست خارجه او موجب بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه می‌شود.
* تهران- وزیر امورخارجه ترکیه بامداد چهارشنبه تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا برای اعمال تحریم علیه این کشور را محکوم کرد.
* مسکو- معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برنامه موشکی آمریکا برای روسیه نگران کننده است، اعلام کرد: ما شاهد هستیم که واشنگتن موشک‌های بالدار طراحی می‌کند و این مساله نگرانی ما را بر می‌انگیزد.
* تهران- مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه طرحی را تصویب کرد که طی آن ترکیه به خاطر حمله به شمال شرق سوریه تحریم می‌شود.
* تهران- در جریان تبادل آتش در مرز پاکستان و افغانستان بین نیروهای امنیتی هر دو طرف، 6 سرباز کشته و ۵ غیرنظامی زخمی شدند.
* تهران- مجلس سنای فرانسه در حال بررسی لایحه‌ای است که مادران مسلمان را موظف می‌کند که حجاب خود را در مکان‌هایی مانند مدارس بردارند.
* تهران- وزیر امورخارجه اردن سه‌شنبه شب اعلام کرد، غسّان المجالی" سفیر این کشور در تل آویو در اعتراض به ادامه بازداشت غیرقانونی و غیرانسانی شهروندان اردنی فراخوانده شده است.
* تهران- به دنبال تلاش‌های بوریس جانسون، نمایندگان پارلمان انگلیس با برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) موافقت کردند.
* تهران- دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه درباره شرایط و آینده لبنان پس از تقدیم استعفای سعد حریری به رئیس‌جمهوری ، ابراز نگرانی کرده و به همه طرف ها در این کشور هشدار داده‌است.
* بیروت- وزیر خارجه فرانسه با بیان این که استعفای سعدحریری بحران را در لبنان تشدید می کند، گفت: این کشور از زمان آغاز تظاهرات گسترده مردمی و تنش ها و بحران بی اعتمادی، در بحران بسیار خطرناکی به سر می برد.
* بیروت- سعد حریری نخست وزیر لبنان پس از تقدیم استعفای خود به رئیس جمهوری گفت: انشاءالله از این تنگنا بیرون خواهیم‌رفت.
* تهران- "یسرائیل کاتس" وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه اعلام کرد که وی از "استیون منوچین" وزیر خزانه‌داری آمریکا خواسته است، برای توسعه روابط اقتصادی تل آویو و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از اسرائیل حمایت کند.
* تهران- به‌رغم آن که رئیس‌جمهوری شیلی دست به تغییرات اساسی در کابینه دولت زد، اما اعتراضات خیابانی روز سه شنبه از سرگرفته شده است.
* بغداد- با ادامه پراکنده اعتراضات خیابانی بعضا خشونت بار و بحران سیاسی در عراق، سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را تهدید کرد از طریق ائتلاف با فراکسیون الفتح به رهبری هادی العامری، وی را استیضاح و از این سمت برکنار خواهد کرد.