مطرح شدن نام داماد وزیر اطلاعات به عنوان «کارگزار» در پرونده «فساد» بانک ملت

مطرح شدن نام داماد وزیر اطلاعات به عنوان «کارگزار» در پرونده «فساد» بانک ملت    6 آذر -98
پس از  متهم به فسادشدن آقازاده عباس آخوندی وزیر راه دولت قبلی روحانی اکنون پای داماد وزیر اطلاعات دولت روحانی به فساد کشیده شده است تا واکنش دهان کجی به انتقاد  روحانی به قوه فاسد قضاییه  به عدم پیگیری دانه درشت های فاسد چند میلیارددلاری  متهمان نهادهای حکومتی داده شود که  زیر کنترل خامنه ای رمال ی باشند .

علی دیواندری، مدیر عامل سابق بانک ملت (نفر رو به دوربین).
در جلسه دادگاه «فساد» بانک ملت که روز سه‌شنبه پنجم آذر برگزار شد، نام احسان سخایی، داماد محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، به عنوان کارگزار یکی از بدهکاران به این بانک مطرح شد.
بر اساس اظهارات نماینده دادستان و متهم بانک ملت، بدهی ۲۲۰ میلیارد تومانی عبدالله دستغیب به بانک ملت با درخواست احسان سخایی، کارگزار او، بخشیده شده است.
آقای دستغیب با شرکت‌های تاسیس شده در زیر مجموعه بانک ملت برای دور زدن تحریم‌ها همکاری می‌کرده است.
پیش از این برخی از وب سایت‌ها به نقل از مهدی صدر الساداتی، روحانی اصول‌گرا، اعلام کرده بودند که احسان سخایی، داماد وزیر اطلاعات، سال ۹۵ به مدت چند ماه مدیریت شرکت‌های مختلف را به عهده گرفته بود.
در جلسه دادگاه علی دیواندری، مدیر عامل سابق بانک‌های ملت و پارسیان، در روز سه شنبه، موضوع «بخشیده شدن» ۲۲۰ میلیارد تومان به عبدالله دستغیب در رابطه با دور زدن تحریم‌ها مطرح شد.
به گزارش خبرگزاری میزان، در این جلسه یکی از متهمان به نام آقای آرام گفت: «تسهیلات اعطایی به دستغیب، پوششی و برای مصرف نظام بوده است».
عبارت‌هایی چون «پوششی» و «برای مصرف نظام» معمولا در پرونده‌های مربوط به دور زدن تحریم‌ها مطرح می‌شود.
در جلسه روز سوم آذر این دادگاه نیز علی دیواندری گفته بود که احسان سخایی، کارگزار عبدالله دستغیب، در نامه‌ای به مدیر عامل بانک ملت خواستار بخشش مقداری از پول مربوط به معامله گازوئیل شد.
آقای دیواندری گفت: «با مهربانی نسبت به دستغیب، شش میلیون دلار از اصل گرفته نشد و از سال ۹۱ تا ۹۷ نیز سودی گرفته نشد و مستندات خود را ارائه می‌کنم».
مدیر عامل سابق بانک ملت در جلسه دادگاه همچنین گفت که تسهیلات پرداخت شده به آقای دستغیب مربوط به فروش نفت نیست.
عبارت «فروش نفت» مربوط به دوران دور زدن تحریم‌های غرب در دولت محمود احمدی‌نژاد است که برخی از افراد از جمله بابک زنجانی اقدام به فروش نفت از کانال‌های غیر رسمی کردند.
در همین حال در جلسه دادگاه بانک ملت نام بابک زنجانی مطرح شد.
آقای آرام گفت: «۱۹۵ میلیارد وون (واحد پول کره جنوبی) پول‌هایی بود که از زنجانی گرفتیم چرا که دیواندری با زنجانی شریک شده بود، این در حالی است که متوجه شدیم زنجانی تخلفاتی را در دو بانک خود انجام داده است لذا این را به آقای دیواندری گزارش کردیم و توانستیم ۱۶۰ میلیون یورو و ۴۵۰ میلیون یورو سپرده‌ای که بانک ملت در آنجا داشت را بازگشت دهیم».
علی دیواندری، مجید سعادتی، بهروز مختاری، رحمت‌الله باختری، مهدی فلاحتیان، اسماعیل احدی، سمانه حضرتی آشتیانی، وحید نمازی و حسین ابوالحسنی از متهمان پرونده بانک ملت هستند.
به گفته نماینده دادستانی، «در بانک ملت مبلغ ۱۰۵ میلیون دلار و در بانک پارسیان مبلغ ۶۰ میلیون دلار تخلف شده که مجموع فساد آنها ۱۶۵ میلیون دلار می‌شود».
تاکنون گزارشی درباره حضور عبدالله دستغیب و احسان سخایی در جلسات دادگاه این پرونده منتشر نشده است.