آتش‌سوزی‌های استرالیا به شهر ملبورن نزدیک شد9

آتش‌سوزی‌های استرالیا به شهر ملبورن نزدیک شد10دی-98
در نتیجه آتش‌سوزی‌های این فصل تاکنون بیش از هزار خانه نابود شده و سه میلیون هکتار از مراتع و بوته‌زارهای استرالیا که تقریبا معادل وسعت بلژیک است سوخته‌اند.
با گسترش دامنه آتش‌سوزی‌های روزهای اخیر در استرالیا نهادهای مسئول روز دوشنبه ۹ دی از حدود صد هزار نفر از ساکنان حومه شهر ملبورن خواستند منطقه را تخلیه کنند.
یک مامور داوطلب آتش‌نشانی نیز در عملیات مهار حریق در نقطه‌ای دیگر از استرالیا جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نهادهای مسئول روز دوشنبه درجه هشدار را کمی کاهش دادند ولی با وجود این تاکید کردند که ساکنان بخشی از مناطق حومه ملبورن، دومین شهر بزرگ استرالیا، باید منطقه را ترک کنند.
در آتش‌سوزی اخیر حدود صد هکتار از مراتع و بوته‌زارهای استرالیا سوخته است.
نهادهای امدادی گفتند در محله بوندورا که با مرکز شهر ملبورن فقط ۱۶ کیلومتر فاصله دارد دامنه آتش‌سوزی که به خانه‌ها نزدیک شده بود تا حدی تحت کنترل درآمده ولی کاملا مهار نشده است.
یک مامور داوطلب آتش‌نشانی در عملیات کنترل آتش‌سوزی ايالت نيو ولز، جان خود را از دست داد و دو مامور دیگر دچار سوختگی شدید شدند.
در جریان مهار آتش‌سوزی این فصل در استرالیا تاکنون ده نفر دیگر از جمله دو مامور داوطلب آتش‌نشانی جان خود را از دست داده‌اند.
ابعاد گسترده آتش‌سوزی باعث شده است که توجه افکار عمومی روی مسئله تغییر آب‌وهوای زمین متمرکز شود و تاکنون تظاهرات متعددی برای مجبور کردن دولت به توجه بیشتر به این موضوع برگزار شده است.

پژوهشگران هشدار داده‌اند اگر تولید گازهای گلخانه‌ای و روند گرمایش زمین مهار نشود، توفان‌ها و بارش‌ها به‌مراتب سهمگین‌تر و هوا به‌مراتب نامطلوب‌تر خواهد شد. (در تصویر سیل اخیر در ایران)

با وجود این‌که اسکات موریسون، نخست‌وزیر محافظه‌کار استرالیا، اخیرا به ارتباط بین تشدید آتش‌سوزی و گرمایش دمای زمین اذعان کرده ولی کماکان از صنعت معادن ذغال سنگ در این کشور حمایت و هر گونه اقدام دیگر در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ای را رد کرده است.
در نتیجه آتش‌سوزی‌های این فصل تاکنون بیش از هزار خانه نابود شده و سه میلیون هکتار از مراتع و بوته‌زارهای استرالیا که تقریبا معادل وسعت کشور بلژیک است سوخته‌اند.
ورود یک موج جدید هوای گرم در روز دوشنبه، آتش‌سوزی موسمی استرالیا را که به خاطر خشکسالی و تغییرات جوی شدت گرفته، گسترش داده است.
روز جمعه دمای مناطق غربی به ۴۷ درجه و در سایر نقاط کشور به ۴۰ درجه رسید.
کانبرا، پایتخت استرالیا و چند ایالت دیگر به دلیل ممنوعت آتش روشن کردن در این روزها مراسم آتش‌بازی سال نو را لغو کرده‌اند.
در شهر سیدنی نیز تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار نفر طوماری با خواست لغو مراسم آتش بازی بزرگ سال نو و اختصاص این بودجه به مهار آتش‌سوزی محیط طبیعی را امضا کرده‌اند ولی مقامات شهر سیدنی گفته‌اند که این مراسم برگزار خواهد شد.
شهر سیدنی برای مراسم آتش‌بازی سال نو ۴.۵ میلیون دلار هزینه کرده است. منتقدان می‌گویند این پول باید برای حمایت از آتش نشان‌های داوطلب و کشاورزانی که از خشکسالی شدید امسال صدمه دیده‌اند، هزینه می‌شد.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ ک.ر