حکم زندان برای دانشمند چینی که ژن سه کودک را دستکاری کرده بود

حکم زندان برای دانشمند چینی که ژن سه کودک را دستکاری کرده بود10دی-98
یک سال بعد از انتشار ویدیوئی توسط هی ژیانکوی، پژوهشگر و دانشمند چینی که اعلام کرده بود ژن دو کودک دوقلو را برای مصونیت در مقابل ویروس «اچ‌آی‌وی» دستکاری کرده است، دادگاه شهر شنژن چین وی را به سه سال زندان و پرداخت ۴۳۰ هزار دلار جریمه محکوم کرد.
به گزارش شبکه تلویزونی سی‌ان‌ان، تحقیقات نشان می‌دهد که کودک سومی نیز با ژن‌های دستکاری شده توسط آقای ژیانکوی وجود دارد که هنوز متولد نشده است.
همه این نوزادان در مرحله لقاح مصنوعی دستکاری ژنتیک شده‌اند.
آذرماه پارسال که ژیانکوی از تولد دو کودک با ژن‌های دستکاری شده خبر داد، این اقدام واکنش‌های منفی زیادی در جامعه بین‌المللی برانگیخت.
دستکاری در ژن‌های انسان موضوعی است که سال‌هاست در محافل علمی مطرح است، اما هنوز مشخص نیست که تبعات آن چیست، خصوصا اینکه نسل‌های بعدی نیز حامل ژن‌های دستکاری شده خواهند بود.
این گزارش می‌افزاید: دو همکار وی نیز به زندان و پرداخت جریمه محکوم شده‌اند اما حکم آنها سبک‌تر است.
آقای ژیانکوی می‌گوید پدر این نوزادان حامی ویروس «اچ‌آی‌وی» بوده و به رغم اینکه می‌دانسته که اقدامش جنجالی خواهد بود، تصمیم گرفت ژن‌های نوزادان را دستکاری کند.
اما دادگاه شهر شنژن اعلام کرد که هدف ژیانکوی در واقع کسب شهرت بوده و در مواردی جعل سند کرده است.
دانشمندان هشدار داده‌اند ژنی که این دانشمند دستکاری کرده است، از عمر نوزادان متولد شده به صورت چشمگیری می‌کاهد و تبعات دیگر این اقدام، بویژه در زمینه احتمال جهش‌های ژنتیک، هنوز نامشخص است.