راهکارهای مردم برای شکست غول آلودگی هوا چیست؟


راهکارهای مردم برای شکست غول آلودگی هوا چیست؟
تهران - ایرنا - آلودگی هوا در تهران و نیز چند شهر بزرگ کشور افزون بر تحمیل هزینه‌های درمانی به شهروندان، مسوولان را به تلاش برای رفع این معضل و پدیده جامعه شهری واداشته گرچه حاصل این تکاپو همواره به تعطیلی مدارس ختم شده است.
کلانشهر تهران طی روزهای اخیر گذشته شاهد بالاترین سطح آلودگی هوا بود و مسوولان با رجوع به روش مالوف خود برای مهار این آلودگی، دست به تعطیلی مدارس در روز گذشته (شنبه) و امروز(یکشنبه) زدند.
گرچه مدارس تعطیل شد اما آلودگی هوا کار خود را کرد و به گفته پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور ۱۲ هزار و ۸۳۸ نفر را روانه مراکز پیش‌ بیمارستانی و بیمارستانی ساخت.
جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و قدیمی، اصلاح سیستم سوخت خودروهای تولیدی، بازنگری در نحوه تولید و پالایش بنزین و خارج کردن کارخانه های آلاینده به بیرون شهرها از جمله راهکارهایی که از سوی مسولان برای نابودی غول آلودگی هوا مطرح شده است.
خبرنگار گروه اخبار خبری جامعه ایرنا برای شنیدن حرف مردم درمورد آلودگی هوا و راهکارهای پیشنهادی آنها به سطح شهر تهران رفته و نظر چند شهروند را جویا شده که در پی می اید:
بنزین تولیدی استاندارد نیست
اسماعیل زنجانی از شهروندانی تهرانی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا مهمترین علت آلودگی هوا را تولید بنزین غیر استاندارد توسط پالایشگاه ها عنوان کرد و گفت: معتقدم بنزین های تولیدی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند و بوی بسیار بد آن که قبلا فاقد چنین بویی بود، این موضوع را تایید می کند.
وی اظهار داشت: بنزین های تولید گذشته رنگی شفاف و بویی قابل تحمل داشتند اما اکنون به رغم اینکه گفته می شود برخی بنزین ها یورو چهار هستند همانند گازوئیل بسیار چرب هستند.
پالایشگاه ها، بنزین را به صورت خام به مردم می دهند
یک راننده تاکسی نیز که تمایلی به معرفی نام خود نداشت، گفت: آمار بالای تعداد خودرو، توقف خودروها در ترافیک های سنگین، خاموش نکردن خودرو توسط رانندگان در پشت چراغ قرمزهای طولانی و از همه مهم تر ارائه بنزین خام و تسویه نشده مناسب به خودروها از مهمترین عوامل آلودگی هوا است.
وی تصریح کرد: تعطیلی برخی کارخانجات حاشیه تهران و انتقال آنها به مناطق دورتر، توسعه و افزایش حمل و نقل شهری به خصوص مترو، جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و قدیمی در کلانشهرها از جمله مسایلی است که شهروندان آنها را بهترین راهکار برای مقابله با آلودگی هوا عنوان می کنند.
این راننده تاکسی شهری ادامه داد: ترغیب مردم برای استفاده هرچه بیشتر از دوچرخه و جلوگیری از مهاجرت هموطنان از شهرهای کوچک به کلانشهرها نیز می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد.
تردد خودروهای دودزا متوقف شود
یکی دیگر از شهروندان نیز که خود را سیده فاطمه حسینی معرفی کرد، گفت: چرا ماموران راهنمایی و رانندگی هیچ اقدامی در خصوص توقف خودروهای دودزا به خصوص برخی ماشین های سنگین نمی کنند تا با ایجاد آلودگی هوا مرگی خاموش به مردم هدیه نکنند.
وی تصریح کرد: آلودگی هوا یک بحران ملی است اما چرا برخی مسولان از زیر بار مسولیت آن شانه خالی کرده و کم کاری خود را به گردن دیگران می اندازند.
خانم حسینی اظهار داشت: مشکل تنفسی دارم و در چنین روزهایی دچار سردرد و سرگیجه می شوم و نمی توانم تمام ایام را از محل کارم مرخصی بگیرم، از این رو از مسولان می خواهم برای این معضل چاره ای اساسی اندیشده شود زیرا امثال من در جامعه بسیار است.
از خودرو کمتر استفاده کنیم
عباس حیدری از دیگر شهروندان نیز گفت: برخی مردم آنقدر تنبل شده اند که حتی برای خرید روزمره خود آن هم به فاصله کمتر از یکصد متر تا محل سکونت، از خودرو استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: افزایش بیش از حد خودرو در سطح شهر، سرد بودن هوا که منجر به افزایش و پایین بودن سطح آلودگی نسبت به سطح زمین خواهد شد از جمله مسایلی است که در آلودگی هوا موثر است.