گزیده ها قسمت دوم


نباید اشتباه پسابرجام و امضای برنامه اقدام FATF را تکرار کنیم
یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد امضای اکشن‌پلی FATF در سال 95 به‌خاطر خوش‌بینی پسابرجامی ‌انجام گرفت و هزینه‌ها و خسارت بسیاری را متوجه کشور کرد.
مجید شاکری نوشت: مى‌شد در چنین وضعی قرار نگیریم. اگر پرونده FATF به‌عنوان بخشی از مذاکرات برجام حل شده (مدل کوبا)، یا اگر امضای آقای دکتر طیب‌نیا بعد از تصویب پکیج قانونی در داخل (در طی یک فرآیند فشرده) رخ داده بود احتمالا امروز نیازی به پرداخت این همه هزینه اجتماعی و ایجاد دوقطبی‌ نبود.
ضمن احترام بسیار به شخصیت، تعهد و مقام علمی ‌آقای طیب‌نیا و بدون آنکه شخص ایشان را یگانه مقصر این امر بدانم، معتقدم تصمیم اتخاذ شده در بهار ٩٥ در فضای خوش‌بینی پسابرجام اتخاذ شده است. خوش‌بینی‌ای که دست‌اندرکاران امر را به این نتیجه رسانده بود که به‌سرعت در تابستان ٩٥ از بیانیه خارج خواهند شد. اکنون به طریق اولی و پس از کسب این تجربه ملی در پی تخطئه ایشان یا سایر اجزای تصمیم‌گیر در آن زمان نیستم اما لازم است که این تجربه کسب‌شده مانع از وقایع مشابه شود.
دستیار وزیر خارجه با احضار کاردار سوئیس ضمن ابلاغ اعتراض شدید ایران در پی اتهامات وارده از سوی مقامات آمریکا اعلام کرد: ایران جنگ‌‌طلب نیست، ولی در مقابل هیچ تهدیدی هم دست بسته نیست.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) در پی اتهامات وارده از سوی مقامات آمریکایی با احضار حافظ منافع آمریکا در تهران اعتراض شدید ایران را به وی ابلاغ کرد.
براساس این گزارش، کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا درخصوص مواضع مقامات آمریکا در مورد تحولات عراق به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات جنگ طلبانه و ناقض منشور ملل متحد مقامات آمریکایی به حافظ منافع آن کشور ابلاغ شد.
محسن بهاروند دستیار وزیر امور خارجه در احضار کاردار سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا از وی خواست که علاوه بر اعلام اعتراض ایران به آمریکا این پیام را به آنها برساند که کشور عراق یک کشور مستقل است و مردم عراق نیز مردمی آزادی‌خواه، استقلال‌طلب و شرافت‌مند هستند.
وی افزود:‌ ارتش آمریکا بدون ارائه کوچک‌ترین شواهدی در مورد مقصر بودن آنها حداقل ۲۵ نفر از جوانان ملت عراق را به شهادت رسانده و تعداد بیشماری را مجروح کرده است. طبیعتا مردم عراق به کشوری که سرزمین آنها را اشغال کرده و جوانان آنها را می‌کشد واکنش نشان می‌دهد.
بهاروند همچنین عنوان کرد: آمریکایی‌ها حتی دو نقطه را همزمان در سوریه بمباران کرده‌اند که نشان می‌دهد به دنبال اهداف دیگری هستند و بهانه‌جویی می‌کنند.
به گزارش فارس، دستیار وزیر خارجه خطاب به مقامات آمریکایی عنوان کرد: مقامات آمریکایی بهتر است دست از فرافکنی برداشته و بی دلیل به کشور ما اتهام نزنند.
گفتنی است در احضار کاردار سوئیس به وی گوشزد شد که ایران کشوری جنگ‌طلب نیست، ولی در مقابل هیچ تهدید و هر اقدام نابخردانه‌ای هم دست بسته نیست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کند. دولت آمریکا به جای اتهام‌زنی بی‌مورد به دیگران باید یاد بگیرد چگونه با ملت‌های دیگر حرف بزند و دست از اشغالگری بردارد.
رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور گفت: سرانه پرستار به تخت بیمارستانی در کشور تنها یک نفر است در حالی که این رقم باید به 2/5 نفر افزایش یابد.
شمس‌الدین شمسی‌، در آیین گرامیداشت روز پرستار در بیمارستان امام خمینی‌(ره) ارومیه افزود: استاندارد تعریف ‌شده برای هر تخت در کشور، 2/5 پرستار است در حالی که هم‌اکنون این رقم به یک پرستار می‌رسد.
وی اضافه کرد: از 2/5 پرستار به ازای هر تخت در کشور نیز باید 1/7 پرستار تخصصی باشد و تنها 0/8 به پرستار غیرتخصصی اختصاص یابد که این امر نیز رعایت نمی‌شود.
وی بیان کرد: این استاندارد بر اساس سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تدوین و ابلاغ شده‌ است.
رئیس شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: با احداث بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعدد، شاهد کاهش میزان پرستار برای هر تخت در کشور بوده‌ایم که این نقیصه باید با به‌کارگیری پرستاران جبران شود.
«
شمسی» با بیان اینکه ۹۰ درصد نظام پرداختی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بر اساس طرح قاصدک است، اظهار کرد: کمیته‌ای جهت اصلاح نظام پرداخت تشکیل خواهد شد که نظام پرستاری نیز جزو کارگروه‌های اصلی این کمیته است.
وی گفت: دریافت صلاحیت حرفه‌ای از سوی پرستاران باعث پروانه‌دار شدن و حرفه‌ای‌تر شدن آنان و گسترش خدمات برای پرستاران در خارج از محیط بیمارستان می‌شود.
وی با اشاره به اجرایی‌نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران طی بیش از ۱۰ سال گذشته در کشور نیز افزود: اجرای این قانون می‌تواند بخش زیادی از مشکلات این قشر را حل کند که به اهتمام ویژه مسئولان اجرایی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه جامعه ایران به سمت سالمندی پیش می‌رود و میزان بیماری‌های مزمن در کشور نیز رو به افزایش است، اضافه کرد: باید در آینده نه چندان دور، خدمات خود را از بیمارستانها به منازل منتقل کنیم که تمامی مسئولان موافق این امر هستند و بیمه‌ها نیز قبول کرده‌اند هزینه آن را پرداخت کنند.
نیروهای انتظامی هرمزگان‌، همدان‌، فارس و بوشهر طی عملیات‌هایی در درگیری با سوداگران مرگ سه هزار و 10 کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط کردند.
فرمانده درياباني استان هرمزگان از کشف 610 کيلوگرم ترياک و دستگيري شش سوداگر مرگ طي عمليات مشترک با مرزباني استان بوشهر خبر داد.
سرهنگ «حسين دهکي» اظهار داشت: مرزبانان استان بوشهر، از قصد باند قاچاقچیان مبنی بر انتقال و تخلیه بار مواد مخدر به وسیله دو فروند شناور تندرو در سواحل استان بوشهر مطلع شدند و موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.
وي افزود: دريابانان استان هرمزگان ضمن تبادل اخبار و اطلاعات دقيق با مرزباني استان بوشهر، با اقدامات اطلاعاتي و تشديد کنترل مرزهاي دريايي، متوجه شدند يک فروند شناور در حوزه پايگاه درياباني گناوه قصد تخليه موادمخدر را دارد و يک فروند شناور ديگر نيز در باتلاق گير کرده است.
فرمانده درياباني استان هرمزگان با اشاره به درگیری مسلحانه مرزبانان با قاچاقچیان، اظهار داشت: قاچاقچيان به محض رويت ماموران، به سمت آنان تيراندازي کردند و مرزبانان نیز بلافاصله با موضع گیری مناسب اقدام به اجرای آتش سنگین به سمت سوداگران مرگ کردند و توانستند در عملیاتی ضربتی قاچاقچیان را زمینگیر و در نهایت دستگیر کنند.
وي با بیان اینکه در این عملیات شش قاچاقچی دستگیر شد، افزود: در اين عمليات مشترک دو فروند شناور توقيف و 610 کيلوگرم ترياک و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات از قاچاقچیان کشف شد.
جانشین انتظامي استان  همدان از کشف یک هزار و 14 کيلو گرم ترياک در عملیات مشترک نیروهای انتظامی استان همدان و فارس در استان فارس و دستگيري دو  قاچاقچي خبر داد.
سرهنگ «فرامرز به‌گذر» گفت: با تلاش‌هاي اطلاعاتي چند ماهه پليس مبارزه با مواد مخدر همدان بر روي يک باند قاچاق و توزيع مواد مخدر مشخص شد اعضای این باند قصد انتقال یک محموله مواد مخدر از استانهاي شرقي و جنوب شرقي به استان‌هاي مرکزي و غربي را دارند.
همچنین فرمانده مرزبانی استان بوشهرهم گفت: نیروهای این پایگاه در دوعملیات یک هزار کیلوگرم تریاک در سواحل و آب‌های این استان کشف کردند.
سرتیپ ولی‌الله رضایی‌نژاد‌، افزود: در یک عملیات که به درگیری مسلحانه با قاچاقچیان انجامید ۶۰۰  کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک در حوزه دریایی بوشهر- گناوه کشف شد.
وی اضافه کرد: همچنین در عملیات دیگری که بصورت مشترک با همکاری نیروهای مرزبانی بوشهر و استان هرمزگان انجام شد،
۴۰۰ کیلوگرم تریاک در جنوب استان بوشهر به دست آمد.
رضایی نژاد ادامه داد: در این دو عملیات در مجموع دو فروند قایق و سه دستگاه موتور سیکلت توقیف و ۹ نفر متهم دستگیر شدند.