پروانه سلحشوری: به خاطر اظهارنظرهایم در مقام نمایندگی بازجویی شدم

پروانه سلحشوری: به خاطر اظهارنظرهایم در مقام نمایندگی بازجویی شدم  13-بهمن-98
معنی آزادی بیان در کشوری که مدتیست آزاد وامن ترین کشور جهان و قدرت برترمنطقه استآنچنان است که نماینده مجلس ارتجاع به خاطر اظهار نظر بازجویی می شود. بدتراینکه از ترس رد صلاحیت نامزد نمایش انتصابات – تشریفاتی مجلس ارتجاع بعدی هم نمی شود.
پروانه سلحشوری می‌گوید هیئت رئیسه مجلس به وظیفه قانونی خود در دفاع از جایگاه نمایندگی مردم عمل نکرده‌اند
پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی که روز شنبه ۱۲ بهمن به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد، می‌گوید دلیل احضارش اظهارنظرهای وی در مقام نمایندگی مجلس بوده و با «قرار التزام» آزاد شده است.
خانم سلحشوری در کانال تلگرامی‌اش نوشت با شکایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران و برخی «مراجع دیگر» به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود.
او این احضار را «غیرقانونی» و مخالف اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی (آزادی اظهارنظر نماینده در تمام امور کشور) ذکر کرده و نوشته است: سخت‌ترین لحظات زمانی بود که «از جایگاه یک نماینده مجلس به جهت اظهارنظر و دفاع از حقوق مردم، بازجویی می‌شدم».
متن منتشرشده در تلگرام پروانه سلحشوری
متن منتشرشده در تلگرام پروانه سلحشوری
هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هنوز واکنشی به خبر احضار پروانه سلحشور نشان نداده است و به نوشته خانم سلحشور، در روزهای اخیر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و همچنین هیئت رئیسه مجلس «به وظیفه قانونی خودشان در خصوص دفاع از جایگاه نمایندگی مردم عمل نکردند».
هرچند که براساس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و یک روال مرسوم پیشین، احضاریه‌های نمایندگان به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال می‌شد و این هیئت تشخیص می‌داد که موضوع احضار مرتبط با وظایف نمایندگی بوده یا نه، قوه قضائیه در مواردی نیز خود به صورت مستقیم نمایندگان را بازداشت کرده است.
مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نیز هنوز اتهام این نماینده مجلس را رسما اعلام نکرده و درباره خبرهای روز شنبه نیز سکوت کرده‌اند.
صبح شنبه ابتدا شماری از منابع گزارش دادند که پروانه سلحشوری به دنبال احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه و پس از خودداری از ارائه وثیقه یا معرفی کفالت «بازداشت شده است».
اندکی بعد وبسایت تلویزیون دولتی ایران گزارش کرد که وی «با قرار مناسب آزاد شده است».
محمود صادقی، نماینده در مظان بازداشت، در حال ایراد نطق خود در مجلس


پروانه سلحشوری در ماه‌های اخیر از برخی اقدامات جمهوری اسلامی انتقاد کرده و چندی پیش نیز در یکی از نطق‌هایش به‌شدت به سبک حکمرانی جمهوری اسلامی و «استبداد سرکش» حمله کرده بود.
وی در نطق روز ۱۸ آذر در مجلس گفته بود: «گسست اجتماعی، بی‌اعتمادی اجتماعی، نبود سرمایه اجتماعی، شکاف طبقاتی، شکاف جنسیتی، از معلول‌های حکمرانی غیرمطلوب کشور است».
او همچنین با اشاره تلویحی به نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی " کی بود کی بود من نبودم" مملکت را اداره می‌کند».
پروانه سلحشوری دو روز پیش از این نطق اعلام کرده بود به دلیل «ساختارهای محدودکننده اقتدار مجلس»، «نادیده گرفتن نظر و خواست مردم»، «نظارت استصوابی» و «اتفاقات پاییز ۹۸» در انتخابات مجلس جدید که قرار است وم اسفند برگزار شود نامزد نخواهد شد.

منابع: خبرگزاری‌های ایران، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا /ر.ش/ج