ناتوانی مستأجران اماکن تجاری مترو در پرداخت اجاره‌بها با کاهش شدید تعداد مسافران


طی تماس تعدادی از غرفه‌داران مترو با کیهان مطرح شد
مگر مسئولی وجوددارد تا  شهامت داشته باشد انگشت اتهام خوذ را به سوی پاسداران جنایتکار نشانه بگیرد و افشاگری انتقادی کند عامل پاسداران جنایتکار می باشند که از طریق شرکت هوایی ماهان ویروس کرونا را از ووهان چین به ایرون آوردند  و با سیاست پنهانکاری موجب شیوع سراسری اش در کشور شدند؟
این روزها کاهش چشمگیر مسافران، غرفه‌داران شاغل درایستگاه‌های مترو را برای تامین اجاره بها دچار مشکل کرده است.
سرویس اجتماعی-
با شیوع کرونا و افزایش مبتلایان در روزهای انتهایی سال 98، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب و کارها به جهت کاهش رفت و آمدها در سطح شهر، حفظ سلامت شهروندان و قطع کردن زنجیره انتقال کرونا گرفت.
برهمین اساس بسیاری از کسب و کارها به دلیل تعطیلی چندهفته‌ای و کاهش درآمدها دچار مسائل فراوان مالی شدند و از طرفی صاحبان بسیاری از مشاغل نه تنها در تامین هزینه‌های روزانه زندگی دچار ‌اشکال شدند، بلکه بسیاری از آنها در کنار کاهش در آمد دچار بحران پرداخت اجاره ماهیانه محل کسب و کار شده و نگرانی بابت عدم پرداخت هزینه محل کسب و کار نیز بر مشکلات دیگر آنها افزوده شد.
در این میان بسیاری از مالکان با بخشیدن اجاره بها یک، دو و یا سه ماه و یا به تاخیر انداختن زمان پرداخت آن بار بزرگی از دوش مستاجران خود برداشتند و کمک شایانی در عبور از این بحران اقتصادی به صاحبان مشاغل نمودند.
در کنار مالکان حقیقی و بخش خصوصی، بخش بسیاری از املاک تجاری نیز در اختیار ارگان‌های دولتی و شهری بود که عبور از این شرایط سخت اقتصادی و بحران کاهش درآمد مشاغل آزاد با همکاری آنها غیرممکن به نظر می‌رسد.
 
غرفه‌داران مترو
منتظر همراهی بیشتر مدیران شهری
یکی از گروه‌های درگیر با این مسئله صاحبان مشاغل و غرفه‌داران مترو تهران بودند که بعد از گذشت سه ماه از تعطیلی فعالیت‌های آنان، بنابر ابلاغ مدیریت مترو باید از پنجم خرداد ماه فعالیت‌های خود را آغاز می‌کردند که علیرغم اصرار مسئولان مترو، غرفه‌داران بسیاری هنوز حاضر به آغاز فعالیت نشده‌اند.
هرچند خوشبختانه در طول سه ماه گذشته و اوج‌گیری شیوع کرونا مدیریت مترو در راستای حمایت از این مشاغل در اقدامی قابل تقدیر از دریافت اجاره‌بهای اماکن تجاری خودداری کرده است، ولی غرفه‌داران مترو در تماس با روزنامه کیهان اعلام کردند که با توجه به کاهش چشمگیر مسافران و طبعاً مشتریان در پرداخت اجاره بهای قید شده در قرارداد که در شرایط عادی و با در نظر گرفتن تردد پر حجم مسافران در ایستگاه‌های مترو منعقد شده، مسئولان مترو باید در میزان اجاره‌بها تجدید نظر کنند.
این غرفه‌داران با ‌اشاره به اینکه با شروع فعالیت در تاریخ تعیین شده از سوی مالک غرفه‌ها یعنی مدیریت مترو، مجبور به پرداخت اجاره بها هستند، افزودند: شرایط برای کسب و کار هنوز عادی نشده است و تعداد مسافران مترو به شرایط دوران قبل از کرونا بازنگشته است، بنابراین با آغاز مجدد فعالیت غرفه‌ها دردی از ما دوا نمی‌شود و با توجه به رکود و عدم تمایل مردم نسبت به خرید از غرفه‌داران به خصوص در مورد غرفه‌های مواد غذایی عملاً از تامین مخارج کسب و کار و پرداخت اجاره‌بها برنخواهیم آمد.
یکی از غرفه‌داران با بیان اینکه جلساتی با مسئولان مترو در این خصوص برگزارشده است ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم، گفت: پیشنهاد دادیم که یا زمان بازگشایی غرفه‌ها را چند ماه دیگر به تاخیر بیاندازند تا رونق به بازار برگردد یا میزان اجاره‌ها را متناسب با کاهش 80 تا90 درصدی در آمد ما تقلیل دهند که امکان بازگشایی و فعالیت برای ما ممکن باشد، در غیر اینصورت بسیاری از غرفه‌داران مجبور به تحویل غرفه‌ها و پایان همکاری با مترو خواهند شد که در این شرایط اقتصادی مشکلی مضاعف است.
هرچند با شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا، شهرداری تهران و زیرمجموعه‌های آن نیز با کاهش شدید درآمد مواجه شده‌اند ولی اتخاذ تصمیمی مناسب و اعلام آن از سوی مسئولان مترو در رابطه با این موضوع، مطمئناً گامی موثر و مفید در رفع یا به حداقل رساندن مشکلات بخشی از کاسبان شهر تهران خواهد بود.
گفتنی است، پس از تماس ما با مسئولان مترو هنوز نتیجه مشخصی در برابر پیشنهادات مستاجران غرفه‌های مترو دریافت نشده است و همچنان منتظر به نتیجه رسیدن این جلسات و گره‌گشایی از این گروه از کسبه هستیم.