معضلی به نام آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی

معضلی به نام آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی   10 خرداد-99
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرضا گفت: آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر به چالشی برای محیط زیست و آتش‌نشانی‌ها تبدیل شده است.
معضلی به نام آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی
ابراهیم علی‌اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با بیان این‌که آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی در سال‌های اخیر به چالشی برای محیط زیست و آتش‌نشانی‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت: کشاورزان برای پاکسازی علف‌های هرز و آفت‌ها، شخم‌زدن آسان، آماده‌سازی زمین برای کشت دوم اقدام به آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی می‌کنند که علاوه بر خسارات زیست محیطی و آلودگی هوا، سبب بروز آسیب به زیرساخت‌ها و در برخی موارد سبب خسارت به زمین‌های همجوار که محصول آن برداشت نشده می‌شود.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرضا گفت: آتش زدن زمین‌هایی که در نزدیکی شهرها و جاده‌های مواصلاتی هستند، سبب بروز خطرات و حوادثی برای خودروهای عبوری بر اثر دود ناشی از حریق ایجاد شده، می‌شود و جان افراد را به خطر می‌اندازد، برای خاموش کردن آتش ناشی از سهل‌انگاری افراد، مقادیر زیادی آب صرف شده و خودروها و تجهیزات بسیاری را مستهلک می‌کند.
وی با تأکید بر این‌که به کشاورزان و شهروندان توصیه می‌شود از آتش زدن باقی‌مانده محصولات کشاورزی خودداری کرده و در صورت انجام این اقدام غیر اصولی، رعایت نکات ایمنی را در نظر داشته تا از بروز خسارات جانی و مالی پیشگیری شود، عنوان کرد: در روزهایی که وزش باد وجود دارد، از این اقدام باید خودداری شود.
علی‌اکبری با بیان این‌که قبل از آتش زدن باقی‌مانده محصولات با نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی هماهنگی لازم را به عمل آورید، اضافه کرد: قبل از اقدام به این امر، کلیه وسایل نقلیه و مواد قابل اشتعال نظیر باقی‌مانده سوخت وسایل برداشت را از محل دور کنید.
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرضا با تأکید بر این‌که تا پایان یافتن آتش موجود در زمین، محل را ترک نکرده و مراقبت لازم برای عدم سرایت و از کنترل خارج شدن آتش را در نظر بگیرید، خاطرنشان کرد: شهروندان گرامی از روشن کردن آتش روباز در نزدیکی زمین‌های کشاورزی که محصول خود را برداشت نکرده‌اند جداً خودداری کنید و ثمره زحمات کشاورزان را با مخاطره مواجه نکنید.
وی با بیان این‌که از پرتاب آتش، سیگار روشن، اجسام داغ به زمین‌های کشاورزی خودداری کنید، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و مواجهه با آتش‌سوزی زمین‌های کشاورزی، مراتب را سریعاً به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اطلاع دهید.