آتش‌سوزی در ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی در سال98

 آتش‌سوزی در ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی در سال 98-13  خرداد-99
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: سال گذشته حدود ۸۵ هکتار از اراضی ملی این استان مورد حریق واقع شد که طی بررسی‌های انجام‌شده ۱۰ هکتار به‌صورت عمدی بوده و بیشتر حریق نیز در روزهای تعطیل صورت گرفته است.
آتش‌سوزی در ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی در سال 98
به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، امین رمضانیان ظهر امروز در حاشیه برگزاری مانور واکنش سریع در شرایط اضطراری حریق منطقه یک خراسان رضوی در سالن اجتماعات شهدای دولت فرمانداری قوچان، اظهار کرد: پوشش گیاهی رشد خوبی در سطح استان داشته و باید منتظر بحران‌های متعدد و متفاوتی باشیم.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی بابیان اینکه ۱۴۰ قرق‌بان برای حفاظت از اراضی ملی در سطح استان مشغول فعالیت هستند افزود: وسعت استان ۱۱ میلیون ۳۵۰ هزار هکتار بوده که ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از آن را اراضی ملی شکیل می‌دهد و وظیفه خسارت و حفاظت از آن برای جلوگیری از تصرف و حتی بروز حریق برعهده ما قرار دارد.
وی با اشاره به این موضوع که بالغ‌بر ۹۵ درصد حریق‌ها به‌صورت سهوی صورت می‌گیرد و تنها ۵ درصد از آن عمدی است تصریح کرد: سال گذشته حدود ۸۵ هکتار از اراضی ملی این استان مورد حریق واقع شد که طی بررسی‌های انجام‌شده ۱۰ هکتار به‌صورت عمدی بوده و بیشتر حریق نیز در روزهای تعطیل توسط طبیعت‌گران صورت گرفته است .
رمضانیان عامل اصلی بیشتر حریق‌ها را انسانی دانست و خاطرنشان کرد: علیرغم عقد قرارداد با وزارت دفاع برای پشتیبانی و اطفاء حریق از طریق بالگرد و هلی‌بورد نیروها در ارتفاعات ، در صورت نیاز نیز منابع طبیعی تجهیزات اولیه را در اختیار نیروهای زیرمجموعه خود قرار داده تا به‌موقع وارد عمل شوند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با یادآوری اینکه در صورت بروز حریق در سطح شهر آتش‌نشانی تمام تجهیزات پیشرفته را در اختیار دارد، ادامه داد: در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی با در اختیار داشتن حتی یک شاخه می‌توان حریق را اطفاء کرد، بیل یکی از تجهیزات ساده بوده که می‌تواند در این زمینه چندین کار را باهم انجام بدهد.
بالغ‌بر یک‌میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در خراسان رضوی وجود دارد
وی با اشاره به‌وجود بالغ‌بر یک‌میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت در خراسان رضوی که جزء جنگل‌های ایرانی تورانی هستند، بیان کرد: یک هکتار جنگل می‌تواند ۲.۵ تن اکسیژن تولید کند که کفایت ۱۰ نفر را برای یک سال تنفس دارد پس می‌توان به‌راحتی جنگل‌های دست کاشت ایجاد و با گسترش آن‌ها از منافع حاصله استفاده کرد.
رمضانیان وظیفه اداره کل منابع طبیعی را ابتدا حفاظت و پس‌ از آن توسعه ، احیا و بهره‌برداری دانست و تصریح کرد: کلیه ارگان‌های دولتی اعم از کشوری و لشکری بر اساس تبصره ۳ ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها موظف هستند در صورت اعلام نیاز منابع طبیعی اقدام به اطفاء حریق کنند.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با اشاره به وجود حریق در ارتفاعات آسلمه باجگیران که همه‌ساله با آن روبرو می‌شویم، افزود: باید دهیاری روستاها هرچه زودتر تجهیز شده و مردم محلی نیز از تجهیزاتی مثل بیل آتش کوب و فلکس بک استفاده کنند تا قبل از گسترش آتش ، آتش تا حدودی در نطفه خفه شود.
ضرورت سرعت عمل و انجام کارهای علمی در مهار بحران‌ها
فرماندار قوچان نیز در حاشیه این مانور بابیان اینکه ماهیت بحران در مراتع و جنگل‌ها با بقیه بحران‌ها همچون سیل و زلزله متفاوت است، گفت: شرایط مرتع قابلیت بروز بحران را دارد و به همین دلیل می‌توان قبل از وقوع حادثه‌ای پیشگیری کرد و اگر دقت در این زمینه بالا رفته باشد می‌توان در حد قابل‌توجهی بحران‌ها و هزینه‌های ناشی از خسارت را کاهش داد.
هادی رجایی‌نیا فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری در بحران‌های ناشی از آتش‌سوزی مراتع دانست و خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در مراتع عمدتاً براثر سهل انکاری‌های انسانی بوده و هیچ‌وقت نمی‌توان آن را عمدی تلقی کرد، باید با آموزش ویژه گردشگران حریق‌های ناخواسته و از بین برنده گیاهان و مراتع جنگلی را به حداقل ممکن رساند.
وی با اشاره به اینکه سرعت عمل و انجام کارهای علمی در مهار بحران‌ها نقش بسزایی دارد، بیان کرد: اگر در اطفای حریق مراتع تعلل صورت بگیرد شاید کنترل و مهار حریق از توان نیروها خارج شود اما اگر دقت لازم و سرعت عمل به همراه انجام اصولی اقدامات صورت بگیرد شاهد بروز کمترین آسیب‌ها خواهیم بود.
فرماندار قوچان با تأکید بر این موضوع که باید از ظرفیت و توان مردمی نیز در کنترل و اطفای این‌گونه بحران‌ها به‌ویژه در سطح مراتع و جنگل‌های استفاده شود، تصریح کرد: مجهز کردن نهادهای محلی مخصوصاً دهیاری‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد تا از این ظرفیت در مناطق جنگلی و مراتع استفاده‌شده و در مواقع بحران پیش از رسیدن نیروها وارد عمل شوند.
رجایی نیا یادآور شد: قوچان به دلیل وجود مراتع زیاد یکی از شهرستان‌های مستعد حریق است که باید برای کنترل این بحران آموزش‌های لازم از طریق برگزاری مانور در مقاطع مختلف زمانی در دستور کار قرار گیرد.