سفر مرگ

سفر مرگ  8 شهریور - 99

عجیب است که هیچ نهادی توجهی  نیست تا به این هشدارهای سفر مرگ  کند و اقدامی برای ممانعت از سفرمرگ انجام دهد!!

سفر مرگ

ایسنا/گلستان در روزهایی که کرونا در کشور جولان می‌دهد، عده‌ای از مردم بی‌تفاوت به این موضوع و حفظ جان خود، بار سفر بستند و راهی سفر شدند. سفری که باید از آن خاطره خوش به جا بماند، شاید تلخ‌ترین خاطره شود.

کرونا این ویروس عجیب از روزی که وارد کشور ما شده بسیاری از معادلات زندگی ما را به هم زده است؛ از دیدوبازدیدهای چند صد ساله نوروز بگیر تا دورهمی‌های خانوادگی و حتی کلاس‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها و بسیاری از کسب‌وکارها. پیک اول این بیماری را اسفند و فروردین پشت سر گذاشتیم و بعد از آن که بیماری از تب‌وتاب افتاد، بی‌خیال آن شدیم و تا حدود زیادی دوباره زندگی عادی خودمان را پیش گرفتیم؛ دوباره مراسم عروسی و عزا و دورهمی‌ها شکل گرفت ولی غافل از اینکه این ویروس در کمین نشسته بود. دوباره از خرداد پیک دوم شروع شد و آمارها رفته‌رفته افزایشی شد و عده زیادی از هم‌وطنان ما قربانی این سهل‌انگاری شدند.

شهریورماه همواره بهترین ماه سال برای سفر است و همواره مردم این ماه و خصوصاً تعطیلات آن را فرصتی مغتنم برای مسافرت می‌دانند و دل به جاده‌ها می‌زنند. استان‌های شمالی هم با توجه به آب‌وهوای بی‌نظیرشان در این روزها، موردتوجه ویژه مسافران قرار می‌گیرد. آنچه گفته شد یک طرف معادله است و معادله طرف دیگری هم دارد که آن هم میهمان ناخوانده‌ای است که از اسفندماه گذشته وارد کشور ما شده و فعلاً تصمیمی برای رفتن ندارد.

این روزها که چراغ قرمز کرونا در سه استان شمالی چشمک می‌زند، باز هم عده‌ای از هم‌وطنان بدون توجه به خطرات این بیماری و توصیه‌های مسئولان نسبت به جلوگیری از گسترش زنجیره انتقال کرونا، سلامتی خود را بازیچه قرار دادند راهی سفر به این استان‌ها شدند.

بر اساس اعلام متخصصان و مسئولان وزارت بهداشت، در حال حاضر امن‌ترین و بهترین راه پیشگیری از بیماری کووید۱۹، حضور در خانه، پرهیز از سفر و خودداری در حضور در تجمعات است.

یک شهروندان گلستانی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: استان گلستان بسیار زیبا و مردمان آن بسیار مهمان نواز هستند اما امسال با توجه به شرایط خاص شیوع کرونا، از همه هم‌وطنان عزیزمان درخواست داریم به این استان سفر نکنند.

وی بیان کرد: کادر درمان در سختی زیادی هستند. امیدواریم مردم این موضوع را درک و از سفر پرهیز کند.

این شهروند افزود: امیدواریم با همراهی مردم بتوانیم هر چه زودتر این ویروس را ریشه‌کن کنیم.

یک شهروند گلستانی دیگر نیز به ایسنا گفت: یک سال هزار سال نمی‌شود؛ مردم امسال را صبر کنند و سال دیگر انشاالله با ریشه‌کن شدن ویروس به این استان سفر کنند.

وی ادامه داد: در سفر باید خاطرات خوش به جا بماند نه خاطرات تلخ. با سفر هم خود را گرفتار می‌کنید و هم مردمان دیگر را. ممکن است در سفر باعث انتقال بیماری به اطرافیانمان و حتی مرگ آنها شویم.

یکی از اعضای کادر درمانی بیمارستان صیاد شیرازی گرگان نیز به ایسنا گفت: از مردم درخواست می‌کنیم در خانه‌هایشان بمانند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. کادر درمان از اسفندماه درگیر این بیماری هستند و واقعاً خسته شده‌اند. از مردم انتظار داریم کادر درمان را مثل خانواده خود بدانند.

وی بیان کرد: خیلی از همکاران ما حتی فرصت این را ندارند حتی به‌صورت هفته‌ای خانواده خود را ببینند.

وی گفت: با بیماران که صحبت می‌کنیم می‌گویند که ما فکر نمی‌کردیم به این ویروس مبتلا بشویم؛ این موضوع نشان می‌دهد که توصیه‌ها جدی گرفته نمی‌شود.

استاندار گلستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گلستان همچنان در وضعیت هشدار کرونا قرار دارد، گفت: در حال حاضر ۳۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های ما بستری هستند.

هادی حق‌شناس بیان کرد: متأسفانه هفته گذشته دانشگاه علوم پزشکی استان در راه مبارزه با کرونا سومین شهید خود را تقدیم کرد.

وی تأکید کرد: در این شرایط به همه هم‌وطنان عزیز توصیه می‌شود، سفر انجام ندهد. سفر باعث تراکم جمعیت در خیابان‌ها و مراکز خرید و فروشگاه‌ها می‌شود.

استاندار گلستان گفت: در شرایط سفید حتماً از همه مسافرانی که وارد استان خواهند شد، استقبال می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز به ایسنا گفت: از هم‌وطنان درخواست داریم به خاطر حفظ سلامت خود و خانواده و قدردانی از زحمات کادر درمان، از هرگونه سفر به این استان خودداری کنند.

عبدالرضا فاضل بیان کرد: از مردم می‌خواهیم همانند چندین ماه گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کنند. انتقال و سرایت ویروس کووید ۱۹ با هرگونه جابجایی افراد بیشتر خواهد شد.

وی گفت: در صورت افزایش سفرها و تردد، موج سوم کرونا را در پیش خواهیم داشت.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، تاکنون ۷۴۹ نفر در استان گلستان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.