زنگنه از مجلس کارت زرد گرفت

در پی تاخیر در بهره‌برداری از پارس جنوبی

زنگنه از مجلس کارت زرد گرفت   10 مهر-99

چرا به پاسدار رستم قاسمی که بوفه دار درجزیره خارک بود سپس وی جزو فرمانده اسبق قرارگاه خاتم پاسداران جنایتکار و غارتگر شد در ادامه  وزیر نفت دولت دهم  احمدی نژادشد تابرای دور زدن  تحریم ها از طریق بابک زنجانی   اقدام  به فروش نفت قاچاق  کند که رقم آن سامل چند میلیارد یورو می شود که با محاسبه بهره آن 9 میلیارد یورو می  گردد ولی این پول به صندوق دولت بازنگشته است. ولی نه در دولت احمدی نژاد احضار نشد وکارت زرد نگرفت که این پرونده به خاطر نفوذ وتهدیدپاسداران جنایتکار به حاشیه رفته است ولی زنگنه که پیگیر این پرونده شد برایش سناریوسازی شد طوریکه کارت زرد گرفتن کنونی اش ادامه همین سناریوی پاسداران  جنایتکار است .

در جلسه علنی دیروز سؤال رضایی نماینده دشتستان از وزیر نفت در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان پس از استماع پاسخ زنگنه با 129رای مخالف در برابر 87 رای موافق، پاسخ وی را قانع‌کننده ندانسته و به این طریق زنگنه از مجلس کارت زرد گرفت.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که سؤال از وزیر نفت در دستور کار این جلسه خانه ملت بود. همچنین اعتبارنامه ۱۰ نماینده جدید مجلس یازدهم در جلسه علنی دیروز تصویب شد.
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را جهت تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند. مطابق این وکلای ملت با اصلاح طرح واگذاری سهام مازاد بانک رفاه کارگران جهت تامین نظر شورای نگهبان موافقت به عمل آوردند.
همچنین دیروز انتخاب سه نفر از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و دو نفر از اعضای کمیسیون اصل ۹۰ جهت عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشور در دستور کار قرار گرفت.
براین اساس محمدصالح جوکار، حمیدرضا کاظمی، محسن پیرهادی، رسول فرخی، جلال رشیدی کوچی و فاطمه مقصودی از کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و همچنین مصطفی آقا میرسلیم و سیدنظام‌الدین موسوی از کمیسیون اصل ۹۰ کاندیداهای عضویت در هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشور بودند.
در نهایت سیدنظام الدین موسوی با ۲۰۱ رأی، مصطفی آقامیرسلیم با ۱۸۵ رأی، محسن پیرهادی با ۱۶۷ رأی، محمدصالح جوکار با ۱۳۷ رأی و حمیدرضا کاظمی‌ با ۱۰۱ رأی عضو هیئت مرکزی نظارت بر امر انتخابات شوراهای اسلامی کشور شدند.
علت تاخیر در پارس ­جنوبی
 
ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان که دیروز سؤال وی از وزیر نفت در دستور کار صحن علنی قرار گرفته بود در تشریح سؤالش از وزیر نفت درباره علت عدم بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی، گفت: پارس جنوبی یکی از ارزشمندترین نقاط کشور است که بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک با قطر را شامل می‌شود و ارزش اقتصادی آن حداقل ۶۰ درصد تولید ناخالص ملی است.
وی بیان کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی پروژه ملی با ارزشی است که معادل دو فاز پالایشگاهی را شامل می‌شود و قرار بود با افتتاح آن ۵۶ میلیون مترمکعب گاز در میعانات گازی به ظرفیت کشور اضافه شود و باید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسید اما هنوز تکمیل نشده است.
بیژن زنگنه وزیر نفت دیروز در پاسخ به سؤال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان درباره تاخیر در بهره‌برداری از فاز 14 پارس جنوبی، توضیح داد که چون بحث فاز 14 جدا از کل پروژه پارس جنوبی نیست بنابراین باید درخصوص پارس جنوبی نیز گزارش بدهم. زمانی که در سال‌های 76 تا 84 وزیر نفت بودم برای اولین‌بار توسعه عملی پارس جنوبی وارد فاز اجرا شد و در آن دوره قرارداد اجرای 13 فاز منعقد شد که 5 فاز آن در همان دوره به بهره‌برداری رسید و 5 فاز دیگر در دولت آقای احمدی‌نژاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
زنگنه با بیان اینکه در سال 92 دویست و هشتاد میلیون مترمکعب گاز خام از پارس جنوبی تولید می‌شد،‌ گفت: در دولت آقای احمدی‌نژاد علاوه ‌بر 10 فاز مذکور 4 فاز دیگر نیز قرارداد منعقد کردند که فاز‌های 15، 16 و 17 از این دسته هستند. در 25 خرداد 1389 یعنی تقریبا 10 سال پیش به مبلغ 25 میلیارد دلار در زمان آقای میرکاظمی ‌به مدت اجرای 35 ماه 5 قرارداد منعقد شد با تامین منابع صد‌در‌صد از شرکت نفت که اصل عقد قراردادها کار تحسین‌برانگیزی بود و جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: ما امروز از همسایگان خود بیشتر تولید می‌کنیم، یک ابرپروژه ایجاد کردیم که افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و این تحقق اقتصاد مقاومتی است. پارس جنوبی را جمهوری اسلامی خلق کرده و افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی است و کسی نمی‌تواند آن را به اسم خودش بزند. چندین پروژه و چاه در پارس جنوبی افتتاح شده و تمدن جدیدی از این طریق آفریده شده و کسی نباید آن را کتمان کند.
وی متذکر شد: زمانی که بنده در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ وزیر نفت بودم، برای اولین‌بار توسعه پارس جنوبی وارد فاز اجرا شد و قرارداد اجرای ۱۳ فاز امضاء شد و ۵ فاز در آن مقطع به بهره‌برداری رسید و ۵ فاز دیگر در دولت احمدی‌نژاد مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در ادامه و در دولت احمدی‌نژاد قرارداد ۴ فاز دیگر پارس جنوبی یعنی فاز‌های ۱۵، ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ را هم منعقد کردیم.
زنگنه تصریح کرد: همچنین در سال ۸۹ برای اجرای ۱۰ فاز پارس جنوبی قراردادی منعقد شد که با تأمین مالی ۱۰۰ درصد از شرکت نفت این کار انجام شود که عقد قرارداد در این زمینه جای تقدیر دارد. در واقع ما برای توسعه ۲۷ فاز پارس جنوبی اقداماتی را انجام داده‌ایم که ۱۳ فاز به دولت یازدهم رسید و در سال ۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم، ما با کمبود عظیم گاز در کشور رو‌به‌رو شدیم.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: پیمانکارانی که برای اجرای پروژه‌های پارس جنوبی انتخاب شدند، اغلب ایرانی بودند و همه در یک سطح نبودند به‌گونه‌ای که برخی تجربه فعالیت در سه فاز پارس جنوبی را داشتند.
زنگنه گفت: اولین کاری که بنده انجام دادم اولویت‌بندی فازهای پروژه پارس جنوبی برای پیشرفت و بهره‌برداری بود که ما این پروژه‌ها را به دو فاز اول و دوم تقسیم‌بندی کردیم و هفت فازی که پیشرفت‌های بیشتری داشتند در اولویت کاری قرار گرفتند.
وی افزود: با اولویت‌بندی که در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی صورت گرفت، پیشرفت‌های زیادی کردیم به‌گونه‌ای که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود و سؤالی در این زمینه پیش می‌آید که چه خاصیتی داشت اگر ما هر ۱۷ فاز جنوبی را جلو می‌بردیم چرا که اگر این کار را انجام می‌دادیم به تولید انبوه نمی‌رسیدیم.
زنگنه تأکید کرد: امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده و در آنجا تولید گاز داریم و در فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج ‌فارس، چهار سکو در دریا فعال شده است و ما از طریق دو خط لوله این گازها را به خشکی می‌آوریم و مورد استفاده قرار می‌دهیم.
وی متذکر شد: تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب از این محل، گاز آورده شده و مورد تصفیه قرار گرفته است اما با وجود این مشکلات زیادی در فاز ۱۴ پارس جنوبی وجود داشته چرا که تعداد زیادی از این شرکت‌ها مسئولیت اجرای این پروژه را برعهده گرفته‌اند. بنده در پروژه‌های زیادی کار کرده‌ام و حداقل‌هایی را از مدیریت پروژه‌ها می‌دانم که بر این اساس باید بگویم زمانی که چندین شرکت در یک پروژه دخالت داشته باشند، مشکلاتی در آن پروژه به‌وجود می‌آید.
زنگنه متذکر شد: ما بخش‌های مختلف پروژه ۱۴ پارس جنوبی را تفکیک کردیم و هر کدام را به یک شرکت سپرده‌ایم اما یک اشتباه ساختاری در این زمینه به‌وجود آمد و خریدها در این پروژه به یک شرکت دولتی و اجرای آن به چند شرکت واگذار شد و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در پروژه فاز ۱۴ پارس جنوبی شد.
وی با بیان اینکه البته بنده قول می‌دهم این پروژه به نتایج مناسبی برسد گفت: هیچ ضرر و زیانی از این پروژه به کشور وارد نشده و بخش دریایی پروژه به بهره‌برداری رسیده و ما تولیداتی را از این جهت داریم.
وزیر نفت با‌ اشاره به اینکه ما ۱۰ سال دیرتر از قطر، توسعه پارس جنوبی را آغاز کردیم، گفت: همچنین مسئله افت فشار در پارس جنوبی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و از سوی دیگر باید همه به این نکته واقف باشند که پیشرفت پروژه‌ها در ماه‌های اول با ماه‌های آخر تفاوت زیادی دارد به‌طوری که نمی‌توان پیشرفت پروژه‌ها را در ماه‌های آخر با درصد اعلام کرد بلکه باید از ابزارهای دیگر سنجش بهره برد.
کارت زرد زنگنه از مجلس
زنگنه خاطرنشان کرد: با همه این اوصاف ما از همسایه‌های خود امروز بیشتر تولید داریم و بهتر است بنده را فراموش کنید و تلاش مردان و سربازان گمنام را فراموش نکنید و به این نکته توجه داشته باشید که پارس جنوبی محصول تلاش صدها هزار نفر است که با سرسختی و تلاش در این زمینه فعالیت کرده‌اند.
پس از استماع صحبت‌های زنگنه، نماینده مردم دشتستان، گفت: از توضیحات وی قانع نشده و خواستار آن شد که پاسخ‌های وزیر به رأی نمایندگان گذاشته شود.
در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۸۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه علنی توضیحات وزیر نفت را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.
استخدام معلمین حق­‌التدریس
نمایندگان در جلسه علنی دیروز  با ۱۵۱ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۴۹ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی‌معلمین حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی موافقت کردند.
محمدحسن آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مصاحبه با خبرگزاری مهر، درباره آخرین وضعیت بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها اظهار داشت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری با حضور نمایندگانی از دولت، شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی و رو به اتمام است.
وی بیان کرد: بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به‌زودی در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به پایان می‌رسد و جهت بررسی به صحن علنی مجلس تقدیم می‌شود.
نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تأکید کرد: ما در تلاش هستیم تا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را به خوبی بررسی کرده تا انتخابات ۱۴۰۰ با قانون جدید و اصلاحاتی که در آن اعمال می‌شود، برگزار شود.