باکو کشته شدن حدود ۳۰۰۰ نظامی خود در جنگ اخیر قره‌باغ را تایید کرد

باکو کشته شدن حدود ۳۰۰۰ نظامی خود در جنگ اخیر قره‌باغ را تایید کرد 14-آذر-99

 

جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه ۱۳ آذرماه اعلام کرد که در جنگ اخیر ۴۴ روزه با ارمنستان بر سر قره‌باغ کوهستانی دو هزار و ۷۸۳ نیروی نظامی‌ این کشور کشته و یکصد نیروی نظامی نیز مفقود شده‌اند.

در این جنگ که از ۲۷ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر ادامه داشت، هفت منطقه به جمهوری آذربایجان بازگشت و کنترل قره‌باغ کوهستانی که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند تا پنج سال به نیروهای حافظ صلح روسیه سپرده شد تا کسانی که سه دهه قبل یا در جنگ اخیر از این مناطق آواره شدند، به سرزمین‌های خود بازگردند.

روز چهارشنبه یک مقام وزارت بهداشت جمهوری ارمنستان به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود که هویت دو هزار ۷۱۸ جسد نظامی مشخص نشده و احتمالا جسد برخی نظامیان آذربایجان نیز در میان آن‌ها باشد.

هنوز روند تعیین هویت ده‌ها نفر با آزمایش دی‌ان‌ای آن‌ها در مناطق درگیری بین دو طرف ادامه دارد.

همچنین مقامات دولت خودخوانده قره‌باغ کوهستانی قبلا گفته بودند که هویت اجساد ۱۷۴۱ نظامی ارمنی این منطقه مشخص شده است. خود دولت ارمنستان تاکنون رسما اعلام نکرده که چند نظامی این کشور در جنگ کشته یا مفقود شده‌اند و تنها گفته است که هویت ۲۷۱۸ جسد نظامیان جمهوری ارمنستان مشخص شده است.

نظامیان ارمنستان حدود سه دهه قبل، قره‌باغ کوهستانی را که اکثریت اهالی آن (۱۲۵ هزار نفر) ارمنی بودند اشغال کرده و هفت منطقه اطراف آن را که ترک‌نشین بودند نیز به عنوان منطقه حائل تحت کنترل خود درآوردند.در این نبردها ۳۰ هزار آذربایجانی کشته شدند و یک میلیون نفر نیز آواره گشتند که حدود سی هزار نفر آن‌ها از قره‌باغ کوهستانی بودند.