ونزوئلا و کوبا تولید مشترک واکسن کووید ۱۹ را بررسی می‌کنند

 ونزوئلا و کوبا تولید مشترک واکسن کووید ۱۹ را بررسی می‌کنند 11 بهمن - 99

هرکشوری که به اندازه توان وقدرتش محور هرموضوعی تلاش می کند تا جبهه باند هم پیمانی تشکیل دهد تا بتواند مقابل رقبای قوی مقاومت کند.

ونزوئلا و کوبا تولید مشترک واکسن کووید ۱۹ را بررسی می‌کنند


تهران- ایرنا- وزیران امور خارجه ونزوئلا و کوبا در نشستی با هدف ارزیابی همکاری‌های اقتصادی دو کشور، تولید مشترک واکسن کرونا را نیز مورد بررسی دقیق قرار دادند.

به گزارش شنبه ایرنا از نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا در نشستی با «ریکاردو کابریسا» معاون نخست وزیر کوبا توافق همکاری دوجانبه کاراکاس-هاوانا را در زمینه آغاز روند تولید واکسن کرونا در کاراکاس مورد بازبینی دقیق قرار دادند.

ارئاسا پس از پایان نشست، از گفت‌وگوی دو طرف درباره توافق‌های جاری در زمینه اقتصاد منطقه ای در چارچوب اتحادیه آلبا (اتحادیه کشورهای مقاومت مردم آمریکای لاتین) خبر داد و گفت: در این دیدار موضوعات ژئوپولیتک، اقتصاد منطقه ای حوزه آلبا و تولید واکسن را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

کوبا یکی از کشورهای پیشرفته آمریکای لاتین در زمینه پزشکی و تولید واکسن بوده و در حال حاضر نیز برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا، ۴ نوع واکسن را در دست تولید دارد. واکسن سوبرانا ۲ پس از طی مراحل کارآزمایی های بالینی ثانویه در کوبا تاکنون به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین آنها برای اجرای واکسیناسیون در ۲۰۲۱ مورد تایید و توجه واقع شده است.  

وزیر امور خارجه ونزوئلا گفت: گستره مناسبات دوجانبه کاراکاس- هاوانا فراتر از مرز دو کشور در همکاری با کشورهای منطقه به ویژه دولت های بولیواری آلبا جریان دارد.

اتحادیه آلبا در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۰۴ به عنوان طرحی ابتکاری از سوی «هوگو چاوز» رئیس جمهوری سابق ونزوئلا  مطرح و در توافق با «فیدل کاسترو» رهبر پیشین کوبا شکل گرفت. به دنبال برقراری هشتمین دور اجلاس اعضای آلبا در سال ۲۰۰۹، پس از آن این نشست‌ها تقریباً هر ساله برگزار شده است.

جمعیت کشورهای حوزه آلبا حدود ۷۴ میلیون نفر و مساحت آن بالغ بر دو میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومترمربع است. مقر آلبا در کاراکاس پایتخت ونزوئلا قرار دارد.  اعضای دهگانه آلبا را ونزوئلا،  کوبا، بولیوی، نیکاراگوئه، هندوراس، اکوادور، دومنیکن و چند کشور کوچک حوزه کارائیب تشکیل می دهند. جمهوری اسلامی ایران به همراه سوریه و هائیتی نیز از اعضای ناظر این اتحادیه هستند.

رئیس جمهوری ونزوئلا که ریاست اتحادیه کشورهای مقاومت آمریکای لاتین (آلبا) را برعهده دارد، نیز چندی پیش ضمن فراخوانی دولت های آلبا برای پیشبرد روش های درمانی واحد، پیشنهاد امضای توافق برای دستیابی به واکسن کوبایی کرونا و آغاز مرحله کارآزمایی های بالینی در ونزوئلا را مطرح کرد.

وی که پیشتر در هجدهمین دوره اجلاس آلبا درباره موضوع واکسیناسیون کرونا پیشنهاد داده بود کوبا و ونزوئلا مسئولیت هماهنگی برنامه واکسیناسیون را برعهده گیرند، از پیشرفت اقدامات برای ایجاد بانک واکسن خبر داد.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا هفته گذشته از تولید انبوه داروی ضد کرونای این کشور موسوم به «کارواتیویر» خبر داده و گفت: با توجه به دشواری های موجود در مسیر دستیابی کشورهای آمریکای جنوبی به واکسن ضد کووید-۱۹، از محل اتحادیه آلبا، صندوق بودجه ای بالغ بر دو میلیون دلار برای خرید واکسن در نظر گرفته شده است.