اثرگذاری ۸۹ درصدی نواواکس بر گونه‌های جدید ویروس کرونا

 اثرگذاری ۸۹ درصدی نواواکس بر گونه‌های جدید ویروس کرونا  10-بهمن-99

اثرگذاری ۸۹ درصدی نواواکس بر گونه‌های جدید ویروس کرونا


تهران - ایرنا - شرکت نواواکس اعلام کرد: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده در انگلیس، واکسن تولید شده توسط این شرکت در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا از جمله گونه انگلیسی و آفریقای جنوبی این ویروس به میزان ۸۹ درصد اثرگذار است.

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری گاردین، این تحقیقات که با کمک ۱۵ هزار داوطلب انگلیسی انجام شد، هنوز ادامه دارد. بر اساس این تحقیقات از مجموع داوطلبان ۶۲ نفر دچار بیماری کووید ۱۹ شدند که تنها ۶ نفر از آن‌ها واکسن نواواکس و سایرین دارونما دریافت کرده بودند.

این افراد در زمانی دچار بیماری شدند که انگلیس در نتیجه شیوع نوع جدیدی از ویروس، یک جهش در تعداد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را تجربه می‌کرد.

بر اساس نتایج اولیه این تحقیقات بیش از نیمی از داوطلبان بیمار، به گونه جدید ویروس کووید ۱۹ آلوده شده‌اند. با وجود این که جمعیت مورد مطالعه این تحقیقات، به نسبت کوچک است، به گفته مقامات شرکت نواواکس، واکسن این شرکت در برابر گونه‌های قدیمی ویروس به میزان ۹۶ درصد و در برابر گونه‌ جدید آن به میزان ۸۶ درصد اثرگذار است.
محققان درباره گونه آفریقایی ویروس نگرانی‌هایی دارند زیرا در مطالعه عملکرد واکسن در آفریقای جنوبی مشخص شد میزان اثرگذاری این واکسن روی گونه جدید آفریقای جنوبی ۶۰ درصد است و با درنظر گرفتن داوطلبانی که به دلیل ابتلا به HIV دچار نقص سیستم ایمنی هستند، اثرگذاری واکسن به ۴۹ درصد می‌رسد.
با وجود این که نتایج آزمایشات ژنتیکی هنوز در دست بررسی است، به گفته محققان در حدود ۹۰ درصد از داوطلبان بیمار در مطالعه آفریقای جنوبی، توسط گونه جدید ویروس آلوده شده‌اند.
نحوه ساخت ویروس نواواکس با سایر واکسن‌های موجود در بازار متفاوت است و در آن به جای پروتئین تاجدار ویروس، از نسخه‌های مصنوعی و بی‌خطر این پروتئین که با استفاده از علم مهندسی ژنتیک در سلول حشرات شبیه‌سازی شده‌اند، استفاده می‌شود. محققان برای ساخت واکسن، پروتئین را از سلول‌های میزبان استخراج کرده و آن را با ترکیبات شیمیایی تقویت کننده سیستم ایمنی، ادغام می‌کنند.
به گزارش ایرنا ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.
شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.
انگلیس اولین کشوری است که واکسن کووید ۱۹ فایزر را تایید و شروع به واکسیناسیون کرد.