شیوع کرونا بحران غذایی در آمریکای لاتین را سه برابر کرد

 شیوع کرونا بحران غذایی در آمریکای لاتین را سه برابر کرد 7-اسفند-99

شیوع کرونا بحران غذایی در آمریکای لاتین را سه برابر کرد


تهران - ایرنا - سازمان غیر دولتی «اقدام علیه گرسنگی» از تشدید سه برابری شمار افرادی که از عدم امنیت غذایی در آمریکای لاتین رنج می‌برند در سال ۲۰۲۰ ناشی از شیوع بیماری کووید-۱۹ خبر داد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از نشریه آرژانتینی اینفوبائه، به این ترتیب از زمان شیوع بیماری همه‌گیر، شمار افرادی که در این منطقه آسیب پذیر با بحران گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند به حدود ۱۰ میلیون نفر رسیده است. همچنین بیماری کووید-۱۹، ۴۵ میلیون نفر از ساکنان آمریکای لاتین را در وضعیت فقر مطلق قرار داده است. وضعیتی که هشدارها و زنگ خطرها از کمبود شبکه‌های امنیت اجتماعی به منظور کاهش پیامدهای بیماری همه‌گیر در آمریکای لاتین را به صدا درآورده است.

این نهاد غیردولتی (Action Against Hunger) هشدار داد که شیوع بیماری کرونا برای افرادی که از برنامه‌های جامع حمایتی همچون یارانه بی‌بهره اند و به اقتصادهای غیر رسمی وابسته بوده یا شغل خود را از دست داده اند و هر روز با مواد غذایی گران‌تر در بازارها مواجهند، سرنوشتی غیر از گرسنگی به دنبال نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، آمریکای لاتین با  ۱۰ درصد جمعیت جهان، یک سوم شمار مبتلایان جهانی ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است. سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۹ شمار افرادی که از عدم امنیت غذایی در آمریکای لاتین رنج می‌برند را سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد. رقمی که تحت تاثیر شیوع افسار گسیخته کووید-۱۹، در سال ۲۰۲۰ با افزایش سه برابری مواجه شده است.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط سازمان «اقدام علیه گرسنگی» بر روی سه هزار و ۷۰۰ خانوار در منطقه آمریکای مرکزی از نیکاراگوئه تا گواتمالا، از هر ۱۰ خانواده فقط یک مورد از آن‌ها در شرایط امنیت غذایی قرار داشته و دست‌کم سه میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در تامین غذای خود مطابق با حداقل استانداردهای کمیت و کیفیت غذایی با مشکل مواجهند.

همچنین بر اساس نتایج این بررسی، ۸۰ درصد بودجه و درآمد خانوارها در این منطقه صرف خرید مواد غذایی می‌شود.   

«میگِل آنخِل گارسیا» مدیر سازمان اقدام علیه گرسنگی گفت: بیش از ۷۰ درصد خانواده ها مجبورند برای گذران زندگی به راهکارهایی همچون فروش برخی از دارایی‌های خود، درخواست وام و حتی اقدام به ترک تحصیل فرزندانشان متوسل شوند.

اقتصاد کشورهای فقیر آمریکای مرکزی، تحت شرایط قرنطینه و محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا، اقتصاد از هم پاشیده است. از طرفی وقوع توفان‌های سهمگین «اِتا» و «لوتا» در مناطق وسیعی از نیکاراگوئه، گواتمالا و هندوراس و به دنبال آن خرابی‌ها، سیلاب‌های بزرگ و رانش زمین در ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ماه) موجب تشدید معضلات این منطقه شده است

بر اساس نظرسنجی و مطالعات این نهاد بشردوستانه، در پرو نیز ۸۰ درصد مردم شغل خود را از دست داده یا درآمدشان به طور متوسط ۳۳ درصد کاهش داشته است. به گفته این نهاد، از منظر افت شاخص‌های اجتماعی، پرو یکی از آسیب دیده ترین کشورهای منطقه در دوران شیوع بیماری همه‌گیر بوده زیرا «هرگز از موج نخست بیماری خارج نشده» و حتی پیش از شیوع کرونا در این کشور، ۲۰ درصد از جمعیت پرو در شرایط فقر و یا فقر شدید قرار داشتند.

براساس تارنمای آماری «وردو میترز» که به صورت لحظه ای شمار موارد ابتلا و فوتی در جهان را به روز رسانی می‌کند، تا کنون بیش از ۲۱ میلیون و ۴۷ هزار نفر در آمریکای لاتین و کارائیب به ویروس کرونا مبتلا شده و افزون بر ۶۶۸ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. به این ترتیب برزیل، کلمبیا، آرژانتین،  مکزیک و پرو به ترتیب در جایگاه سومین، یازدهمین، دوازدهمین، سیزدهمین و نوزدهمین کشورهای درگیر در فهرست جهانی قرار دارند.