چهار مورد دیگر به «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» در اینترنت اضافه شد

 چهار مورد دیگر به «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» در اینترنت اضافه شد  13-اسفند-99

کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در تازه‌ترین جلسه خود چهار مورد دیگر از جمله «ارائه هرگونه تبلیغ و آگهی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و غیرمجاز» را به «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه» افزود.

این کارگروه که محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، عضو و رئیس آن است، روز سه‌شنبه ۱۱ اسفند چهار مورد جدید را به فهرستی افزود که از آن با عنوان «مصادیق محتوای مجرمانه» یاد می‌شود.

بر اساس یک بند جدید، «ارائه هرگونه تبلیغ و آگهی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای معاند و غیرمجاز» از این پس جزو مصادیق محتوای مجرمانه خواهد بود. در فرهنگ رسمی حکومت جمهوری اسلامی به‌جز شبکه‌هایی که زیر نظر صداوسیما فعالیت می‌کنند، هر شبکه ماهواره‌ای دیگر می‌تواند «معاند یا غیرمجاز» تلقی شود.

بند دیگری که به این فهرست اضافه شده مربوط به خریدوفروش طلا و جواهرات در فضای مجازی است که بر اساس آن از این پس «خریدوفروش هرگونه طلا، جواهر و مصنوعات مربوط در فضای مجازی، خارج از ضوابط تعیین‌شده در آیین‌نامه ضوابط خاص رسته شغلی سامانه معاملات آنلاین طلای آب‌شده و مصنوعات طلا، جواهر و نقره» می‌تواند مبنای مسدود شدن وب‌سایت یا حساب‌های شخصی در فضای مجازی قرار گیرد.

«هرگونه خرید و فروش، تبلیغ و تسهیل در دسترسی به سلاح‌های سرد موضوع تبصره ۱ ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) در فضای مجازی» نیز بند دیگری است که به «فهرست مصادیق محتوای مجرمانه افزوده شده است.

بیشتر در این باره:

ایران از تشکیل کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای خبر داد

 

آخرین بندی که این کارگروه به این فهرست اضافه کرده، مربوط به موضوع اطفال و نوجوانان اختصاص است که بر اساس آن «در دسترس قرار دادن و یا ارائه محتوای مستهجن و مبتذل به کودکان و نوجوانان» محتوای مجرمانه تلقی خواهد شد.

استفاده از عناوین و عبارت‌های کلی یا مبهم و قابل تعمیم کلی در این فهرست همواره مورد انتقاد برخی کارشناسان حقوقی و فعالان مدنی بوده است.

«فهرست مصاديق محتوای مجرمانه» فهرستی بلندبالاست که ذیل ماده ۲۱ قانون جرايم رايانه‌ای تدوین شده است و «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» شامل شش عضو دولتی (وزیر یا نماینده وزیر) به‌ اضافه نمایندگانی از سازمان تبلیغات اسلامی، صداوسیما، نیروی انتظامی و مجلس شورای اسلامی به‌ریاست دادستان کل ایران هر چند وقت یک بار مواردی را با آن می‌افزاید.

با این حال این کارگروه در مواردی نیز رأساً دستور به مسدود یا حذف شدن وب‌سایت یا برخی برنامه‌های اینترنتی نیز داده است. در تازه‌ترین مورد، اوایل بهمن سال جاری، پس از آن‌که کاربران واتس‌اپ در ایران قصد جایگزینی پیام‌رسان «سیگنال» را داشتند که امنیت بهتری دارد، این پیام‌رسان به دستور «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» از فروشگا‌‌ه‌های آنلاین در ایران حذف شد.

این کارگروه از سال ۱۳۸۸، پس از تأیید مصوبهٔ «جرایم رایانه‌ای» مجلس ایران در شورای نگهبان، شروع به کار کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و سایت رادیو فردا/ر.ش/ک.ر