کرونا در برزیل؛ مرگ‌ومیر در میان جوانان دو برابر شد

 کرونا در برزیل؛ مرگ‌ومیر در میان جوانان دو برابر شد8-فروردین-1400

کرونا در برزیل؛ مرگ‌ومیر در میان جوانان دو برابر شد

تهران- ایرنا- خبرگزاری بلومبرگ از رشد صعودی مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در برزیل در میان قشر جوان این کشور خبرداد و نوشت: در ماه جاری میلادی شمار جانباختگان کرونایی در میان جوانان نسبت به ژانویه دوبرابر شده‌است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به نقل از این خبرگزاری آمریکایی، برزیل که از زمان آغاز همه گیری ویروس کرونا تحت شرایط نامناسبی بوده است، اکنون با ثبت رکورد روزانه در شمار مبتلایان و مرگ و میر، با رشد شدید و نگران کننده جانباختن جوانان روبرو است.

براساس تازه ترین گزارش ها، در ماه جاری میلادی تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۳۰ برزیلی از رده سنی ۳۰ تا ۳۹ سال جان خود را در اثر کووید-۱۹ از دست داده اند که این میزان بیش از ۲ برابر تعداد ثبت شده در ماه ژانویه (دی و بهمن) است. در میان افراد از رده سنی ۴۰ سال، در ماه مارس (اسفند و فروردین)، چهار هزار و ۱۵۰ مرگ رخ داده است که این رقم در ماه ژانویه، یک هزار و ۸۲۳ مورد بوده و برای افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله در مدت مشابه، مرگ و میر از ۲۴۲ نفر به ۵۰۵ نفر رسیده است.

یک متخصص بیماری های عفونی که بخشی از گروه نظارت ملی در برزیل است در این خصوص گفت: «پیش از این، خطر مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ تنها متوجه افراد میانسال و دارای بیماری های زمینه ای بود، اما اکنون کافی است برزیلی باشید».

«فیوکروز» (Fiocruz)، یک سازمان بهداشتی غیردولتی نیز روز جمعه با انتشار گزارشی روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را در میان قشر جوان تائید کرد.

این گزارش اعلام کرد: شمار مبتلایان در میان افراد ۳۰ تا ۵۹ ساله از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط مارس (اواخر اسفند) با سرعت تقریبا ۲ برابر میانگین کشوری به ۳۱۶ درصد رسیده است. به عبارتی در این گروه سنی شاهد افزایش ۳۱۶ درصدی مرگ و میر در مقایسه با افزایش مرگ و میر ۲۲۳ درصدی کل جمعیت برزیل بوده ایم.

توضیح در مورد رشد میزان مبتلایان در میان جوانان در کشوری با جمعیت عمدتا جوان همچنان ناشناخته است هرچند مقامات و کارشناسان پزشکی چندین احتمال را مطرح می کنند. یکی از احتمالات برداشته شدن محدودیت ها و تعطیلات در سال جدید میلادی است.

گفته می شود عامل دیگر این وضعیت نوع جدید ویروس برزیلی است که برای نخستین بار در شهر مانوس شناسایی شد. گفته می شود این نوع جهش یافته ویروس مسری تر از نوع پیشین است. کارشناسان عامل سوم رشد صعودی مرگ و میر کرونایی در میان جوانان را محدودیت واکسن در برزیل عنوان کرده اند ضمن آنکه تاکنون هیچ جدول زمانی برای واکسیناسیون جوانان اعلام نشده است.

برزیل پس از آمریکا رتبه دوم جهان را از نقطه نظر شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا دارد. تاکنون بیش از ۱۲ میلیون نفر در این کشور آمریکای لاتین به کووید-۱۹ مبتلا شده و از این میان بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.