جمعه پرحادثه در ارتفاعات شمال تهران/ کرونا هم حریف کوه‌پیمایان نشد

 جمعه پرحادثه در ارتفاعات شمال تهران/ کرونا هم حریف کوه‌پیمایان نشد11-اردیبهشت-1400

تهران در وضعیت قرمز ویروس کرونا قرار دارد اما کوه‌پیمایان همچنان اصرار به رفتن ارتفاعات شمال تهران دارند و جمعه پر حادثه‌ای را برای تیم‌های امدادی رقم زدند.جمعه پرحادثه در ارتفاعات شمال تهران/ کرونا هم حریف کوه‌پیمایان نشد

خبرگزاری فارس از شمیرانات: چند هفته‌ای می‌شود که شیوع ویروس کرونا به مرز هشدار در استان تهران رسیده است و اکثر شهرستان‌های استان تهران از جمله شمیرانات در وضعیت قرمز قرار دارند.

بارها از طرف ارگان‌های امدادی تأکید شده بود که از کوهپیمایی در این شرایط خودداری کنید، اما باز هم شاهد شلوغی ارتفاعات شمال تهران که مملو از جمعیت بود، در روز جمعه بودیم.

جمعه‌ای که گذشت همانند بسیاری از تعطیلات آخر هفته با حوادث گوناگونی همراه شد و حتی برای انتقال مصدومان از امداد هوایی استفاده شد.

عوامل امدادی حاضر در کوهستان‌های شمیرانات از جمله هلال احمر، پلیس کوهستان، آتش نشانی و غیره بارها تأکید می‌کنند در این وضعیت کرونایی حتی کوهپیمایی هم خطرناک است، اما برخی از هموطنان همچنان اصرار به این کار دارند و بهانه فضای باز را می‌آوردند.

در روز گذشته نیروهای امدادی به ۶ حادثه امدادرسانی کردند که در یکی از این حوادث مصدوم با بالگرد به بیمارستان منتقل شد.

در ساعت ۹:۱۵ صبح دیروز، فردی حدوداً ۵۰ ساله در ارتفاعات دارآباد بعد از آبشار دوم چال مگس سقوط می‌کند و بلافاصله عوامل پلیس کوهستان و هلال احمر برای امدادرسانی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

امدادگران پس از رسیدن به محل حادثه متوجه می‌شوند این فرد دارای علائم حیاتی ضعیفی است و اقدامات لازم را انجام و برای تسریع در عملیات امداد و نجات، درخواست امداد هوایی می‌کنند که مصدوم حادثه با تلاش امدادگران، به وسیله بالگرد به بیمارستان میلاد منتقل شد.

حادثه دوم در ساعت ۱۱:۳۰ در محدوده بالاتر از برج کلکچال، بود که خانم ۴۵ ساله دچار آسیب‌دیدگی در پا شده بود و این خانم توسط امدادگران هلال احمر نیز امدادرسانی می‌شود و پس از انتقال به پایین ارتفاعات، برای اعزام به بیمارستان تحویل عوامل اورژانس شد.

در ساعت ١٢:۴۵ با اعلام مردمی که مشغول کوهپیمایی بودند، عوامل امدادی به خانم ۳۰ ساله در ارتفاعات تپه نورالشهدا امداد رسانی می‌کنند و این خانم که دچار اُفت شدید فشار خون شده بود، با هدایت امداگران به پایین ارتفاعات منتقل و پس از اقدامات لازم مرخص می‌شود.

نیمه روز جمعه تمام شده بود و تیم‌های امدادی با دهان روزه مشغول امداد رسانی بودند اما این حوادث تمامی نداشت.

حادثه دیگر در ساعت ۱۵:۱۵ مبنی بر آسیب شدید فردی دیگر در ارتفاعات کلکچال بود که  سر و دست راست این فرد به علت سقوط از ارتفاع هم سطح  به شدت آسیب دید و امدادگران هلال احمر پس از انجام کنترل علائم حیاتی، آتل بندی نقاط آسیب دیده  و تثبیت فیزیکی، مصدوم را به پایین ارتفاعات انتقال و تحویل به عوامل اورژانس دادند.

مأموریت بعدی امداگران گزارش ناراحتی قلبی خانم ۳۵ ساله‌ای در منطقه دارآباد بود که تیم امدادی اعزامی، پس از کنترل فشار و اکسیژن تراپی و تثبیت پزشکی، فرد حادثه دیده را به عوامل اورژانس تحویل دادند تا وی را به بیمارستان منتقل کنند.

امدادگران هلال احمر شمیرانات همچنان به امداد رسانی ادامه می دادند و حادثه بعدی مربوط به آسیب دیدگی خانم ۳۵ ساله در برج کلکچال بود که دچار آسیب‌دیدگی شدید در ناحیه دست شده بود و تیم عملیاتی پس از رسیدن به محل حادثه، اقدامات لازم را برای این خانم انجام و وی را به پایین ارتفاعات انتقال دادند.

با توجه به شیوع مجدد ویروس کرونا و هشدار مسؤولان، افرادی هستند که توجه‌ای به شرایط ندارند و قوانین پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا می‌گذارند.

اگر برخی از هموطنان که پروتکل‌های بهداشتی برای آن‌ها اهمیت ندارد، کمی در اطراف خود دقت کنند متوجه خواهند شد که کرونا با هیچ فردی شوخی ندارد و همه باید دست به دست هم دهیم تا بر این ویروس غلبه کنیم.