تجربه خوبی از یکدست شدن قدرت نداریم

 نایب رئیس شورای شهر مشهد:

نگران دوستان اصول‌گرا هستم/تجربه خوبی از یکدست شدن قدرت نداریم۷-تیر-۱۴۰۰

نگران دوستان اصول‌گرا هستم/تجربه خوبی از یکدست شدن قدرت نداریم

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس شورای شهر مشهد بیان اینکه من نگران دوستان اصول‌گرا هستم، گفت: اگر وعده‌ها عملیاتی نشود، مردم از دوستان اصول‌گرا هم ناامید می‌شوند.

حمیدرضا موحدی‌زاده امروز هفتم تیر ماه در یکصدوسی‌وپنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، ضمن اشاره به فاجعه هفتم تیرماه و شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب در رابطه با هفته قوه قضائیه اظهار کرد: طبق بند پنجم اصل ۱۵۶ قانون اساسی، قوه قضائیه موظف است از جرم و فساد پیشگیری کند. در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه اکثریت آرا را به دست آورد و طبق قانون مدتی دیگر سکان قوه مجریه و ریاست جمهوری را به عهده می‌گیرد. این مساله را از این جهت به فال نیک می‌گیریم که ایشان در قوه قضائیه تجربه دارد و ساز و کارهای مبارزه با فساد را می‌داند.

وی تصریح کرد: البته که به این شکل نیست که بگوییم برخورد با مفسدین در قوه قضائیه و برخورد با فساد و ریشه آن در قوه مجریه صورت می‌گیرد. اگر اینطور است که بسم‌ الله. همه ما منتظریم این فسادهایی که مثل خوره به جان نظام، انقلاب و کشور افتاده، برچیده شود.

موحدی‌زاده تاکید کرد: البته که تنها با شعار و حرف زدن این موضوع عملی نمی‌شود و نیازمند ساز و کار و قانون و نیت درست است. در این مسیر لازم است با همه در برابر قانون یکسان برخورد شود و عدالت را رعایت کنیم؛ نمی‌شود بگوییم با یک نفر با اشد مجازات و با دیگری با تخفیف مجازات برخورد شود.

نایب رئیس شورای شهر مشهد در رابطه با انتخابات اخیر ریاست جمهوری اظهار کرد: یکی از صحبت‌هایی که توسط نامزد پیروز انتخابات مطرح شد، این بود که گفته شد  «ما امید و اعتماد از دست رفته را به جامعه بازمی‌گردانیم». خود ایشان باید تصریح بفرمایند که این امید از دست رفته چه است و مردم از چه ناامید شدند. این جمع کثیری از مردمی که در انتخابات شرکت نکردند و یا رای باطله دادند به چه اعتراض دارند؟

وی با بیان اینکه این اعتراضات مسالمت‌آمیز که در چارچوب قانونی اساسی هم اتفاق افتاد، باید باز بماند تا اعتماد بازگردد، گفت: اگر در مجلس قوانینی تصویب شود که مردم احساس کنند عرصه را بر رسانه و برای اظهار اعتراض می‌بندند، این اعتماد دیگر باز نخواهد گشت و ممکن است حتی بیشتر هم سلب اعتماد شود.

موحدی‌زاده با تاکید بر اینکه نشاط و سلامت باید به جامعه بازگردد، عنوان کرد: یک شعاری که داده شد، این بود که روی بحث مسکن و اشتغال به عنوان اولویت‌ها کار می‌شود. این خیلی خوب است؛ اگر تنها همین یک وعده هم طی ۴ سال عملی شود، ما باید تشکر کنیم. البته ما در رابطه با یک‌دست شدن قدرت تجربه خوبی نداریم زیرا وقتی قوا از جناح مختلف هستند، بر هم نظارت می‌کنند و همه مردم در اداره کشور و سرنوشت خودشان احساس سهیم بودن می‌کنند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: برخی از جریانات اظهار کردند که اگر ما قدرت را یکدست کنیم، می‌توانیم تعارضات را در دستگاه برطرف کنیم و به این صورت مملکت بهتر پیش می‌رود. ما فعلا در این مورد سکوت می‌کنیم تا فرصتی برای تجربه کردن داده شود که آیا واقعا این یک‌دست شدن قدرت می‌تواند کشور را از این گرفتاری‌ها نجات دهد یا خیر. ما امیدواریم چنین باشد.

موحدی‌زاده با بیان اینکه در تمام دنیا تجربه شده که تامین اشتغال و مسکن برای مردم جز از راه سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: باید زمینه ساخت و ساز مسکن و مصالح مورد نیاز فراهم شود. باید محاسبه کنید و ببینید اصلا کارخانه‌جات ما توان تولید این حجم از مصالح را دارد یا خیر. 

وی تاکید کرد: بخش زیادی از سرمایه‌گذاری در دنیای جدید مربوط به سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود؛ یعنی شما تا راه سرمایه‌گذاری خارجی را در کشور باز نکنید، سرمایه‌گذار سرمایه خود را وارد گردونه‌های اصلی نخواهد کرد و این سرمایه فرار می‌کند؛ کما اینکه همین الان هم بخش زیادی از آن‌ها رفته‌اند.

با وجود تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران به کشور بازنمی‌گردند

نایب رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه با عدم رفع تحریم امکان ندارد که سرمایه‌گذاران اعتماد کنند و به کشور بازگردند، تصریح کرد: این وعده ممکن است از روی حسن نیت هم گفته شده باشد که مساله اقتصاد و سرمایه‌گذاری را از برجام و سیاست‌ها جدا می‌کنند اما اگر تحریم بماند، سرمایه‌گذاران با چه اعتمادی وارد کشور شوند؟ این تفکرات ممکن است باعث شود همانطور که مردم از بخشی از ما اصلاح‌طلبان ناامید شدند، دفعه بعد از اصولگرایان هم ناامید شوند. دوستان باید در جریان این قضیه باشند.

موحدی‌زاده ضمن بیان اینکه ما اگر مشورتی و کاری از دستمان برمی‌آید، تجربه‌هایمان را با دوستان به اشتراک خواهیم گذاشت، گفت: یک مساله‌ای که استاندار در دو سه روز پیش مطرح کردند، این بود که حدود ۳۸۰۰ پروژه نیمه‌تمام در استان داریم و  برای تکمیل این پروژه‌ها حدود ۴۰ هزار میلیارد سرمایه یعنی به اندازه ۴۰ سال بودجه عمرانی استان نیاز است. این واقعا شدنی است؟ همچنین گفته شده هیچ پروژه جدیدی نیز اجرا نشود.

شهرداری بهترین پیمانکار برای دولت است

وی تاکید کرد: در حال حاضر ما در شهرداری مشهد، صدها پروژه کوچک و بزرگ داریم که حتی یکی از آن‌ها نیمه‌تمام باقی نمانده است. این نشان می‌دهد که شهرداری بهترین پیمانکار برای دولت است.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه شعار دادند که اختیارات شوراهای شهرها را زیاد خواهند کرد، گفت: ما امیدواریم طی این ۴ سال اختیارات را به شوراها بازگردانند تا شوراها بتوانند عوارض وضع کنند زیرا بدون درآمد پایدار، شهرداری‌ها نمی‌توانند شهرها را بسازند و باید قدرت تولید منابع داشته باشند. ما هم اگر عمری بود و مردم دوباره به عرصه مشارکت در انتخابات بازگردند، دوباره وارد صحنه خواهیم شد. اگر هم مردم استقبال نکردند، در دل مردم می‌مانیم و با آن‌ها زندگی خواهیم کرد.

موحدی‌زاده با بیان اینکه در خصوص شورای پنجم که روزهای آخر خود را سپری می‌کند، صحبت زیاد شده، گفت: ما تا به اینجای کار رکورددار مشارکت مردم با ۶۰ درصد مشارکت هستیم. این میزان در انتخابات اخیر ۲۰ درصد کاهش داشت. همچنین شورا در این دوره رکورددار رای مردم است. 

وی در خصوص موفقیت‌های شورای پنجم و شهرداری در بخش توسعه و عمران، اظهار کرد: خدمت این شورا در حال تمام شدن است اما ما همین دو سه روز پیش پروژه پارک مادر و کودک را با ۶۰ میلیارد تومان اعتبار افتتاح کردیم.

چرا اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر مشهد رای نیاوردند؟

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه ممکن است مردم سوال کنند اگر عملکرد به این خوبی بوده است چرا پس شما تکرار نشده‌اید و مردم دیگر رای ندادند، گفت: دوستانی بودند که فداکاری و ثبت نام کردند تا مشارکت را بالا ببرند و کارنامه شورای پنجم را ادامه دهند اما حقیقت این است که در کلان‌شهرها انتخابات شوراها تابعی از متغیر انتخابات ریاست جمهوری است.

خانه‌نشینی را بلدیم

وی با بیان اینکه من نگران دوستان اصول‌گرا هستم، گفت: امیدواریم مردم از دوستان اصول‌گرا ناامید نشوند و حتی اگر ما نباشیم، دولت برقرار بماند. ما خانه‌نشینی را بلد هستیم و در ۸ سال دوره آقای احمدی‌نژاد آن را تجربه کردیم. ما به میان مردم رفتن را فرصتی برای ساختن خودمان، سرمایه‌گذاری و صدها کار دیگر می‌دانیم.

نایب رئیس شورای شهر مشهد در خصوص اقدامات شورای پنجم در حاشیه شهر اظهار کرد: ما بین بطن و حاشیه شهر ارتباط برقرار کردیم؛ شورای آینده باید این اقدامات را در حاشیه شهر دنبال کنند.

وی در خصوص انتخاب شهردار در این دوره از شورا اظهار کرد: در آن زمان ما بین دو چهره بسیار خوب و ریشه‌دار اما سیاسی قرار گرفتیم و در نهایت آقای مهندس تقی‌زاده که یک فرد متخصص و تحصیل‌کرده است را انتخاب کردیم. پیش‌بینی ما این بود که برای شهرداری مشهد، باید یک نیروی متخصص روی کار بیاید. امیدواریم که شورای بعد نیز یک نیروی متخصص را برای مدیریت شهرداری انتخاب کند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه آقای تقی‌زاده را به خاطر بازنشستگی از دست دادیم اما یک ماه بعد، وی معاون وزیر کشور شد، گفت: آقای کلائی نسبت به آقای تقی‌زاده قدرت ریسک‌پذیری‌شان بیشتر بود. یادم است در خصوص پل پرتوی که ترافیک شدیدی ایجاد کرده بود، آقای تقی‌زاده در جلسه اول اعلام کرد که مشکل آن را حل می‌کنند اما ۲ ماه بعد که از ایشان جویا شدم، گفتند ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد و منابع ما کافی نیست. در حالی که آقای کلائی ظاهرا از کمبود پول و این مسائل واهمه ندارد.

چه ایرادی دارد شهرداری مقروض باشد؟

موحدی زاده با بیان اینکه برخی ممکن است ما را متهم کنند که شما پول قرض کرده‌اید و اکنون یک شهرداری مقروض را می‌خواهید تحویل دهید، گفت: واقعیت این است که باید ببینید منابعی که جذب کردید را کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اید. اگر این سرمایه را صرف ساخت مترو، خرید اتوبوس و سایر پروژه‌های عمرانی کرده باشید، چه ایرادی دارد؟ شهرداری شخص نیست که اگر مقروض شد، او را به زندان بفرستند.

نایب رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: به نفع شهرداری‌هاست که اوراق مشارکت را که ۵۰ درصد آن را دولت می‌پردازد، خریداری کنند. این راه را دوستان هم می‌توانند ادامه دهند. امیدواریم تجربه‌ای که مردم از ما داشتند، باقی بماند و اگر روزی خواهان بودند، دوباره در خدمتشان خواهیم بود.