ترخیص دیرهنگام متوفیان کرونا در زاهدان+تصویر

 ترخیص دیرهنگام متوفیان کرونا در زاهدان/گلایه از ساختمان غیراستاندارد برای تغسیل کرونایی‌ها۱۲-تیر-۱۴۰۰

این روزها خانواده متوفیان کرونا از تحویل دیرهنگام اجساد توسط علوم پزشکی زاهدان گلایه دارند، این درحالی‌است که مسؤولان ترخیص متوفیان بیماری کرونا را نیازمند انجام تشریفات خاص می دانند که باید با نظارت و حضور کارشناسان بهداشت انجام شود.ترخیص دیرهنگام متوفیان کرونا در زاهدان/گلایه از ساختمان غیراستاندارد برای تغسیل کرونایی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، با گسترش نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا در استان سیستان و بلوچستان، بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) که تا پیش از این به عنوان یکی بیمارستان های اصلی زاهدان در حال خدمت رسانی به مردم استان بود تبدیل به یکی از مراکز مهم  پذیرش  بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شده است به گونه ای که در این بیمارستان ۴ بخش کرونایی در حال فعالیت است که شامل سه بخش بستری عادی و یک بخش آی سی یو کوویید است.

به بهانه بازدید حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فرصتی پیش آمد تا به نقاط مختلف بیمارستان هم سرزده و با بیماران کرونا و خانواده هایشان صحبت کنم. اکثرا بیماران گلایه داشتند که کادر درمان اجازه نمی‌دهند خانواده به آنان سربزنند، یا اقلام خوراکی را تحویل دهند که خوب امری طبیعی در رعایت پروتوکل‌های بهداشتی است.

 

برخی از مراجعان از روند کند ترخیص متوفیان از سردخانه بیمارستان گلایه هایی داشتند که باتوجه به داغدار بودنشان که عزیزانشان را از دست داده اند و به تبع آن قطعا از صبوری لازم برخوردار نیستند میطلبید تا در این خصوص پیگیری لازم از مسئولان امر صورت گیرد.

 نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز همزمان مشغول بازدید از بخش های کرونا بود، گلایه مراجعان را با او در میان گذاشتم در پاسخ گفت: با توجه به  اینکه ترخیص متوفیان بیماری کرونا نیازمند انجام تشریفات خاصی است و باید با نظارت و حضور کارشناسان بهداشت انجام شود و همچنین حمل توسط خودروهای مخصوص صورت میپذیرد لذا محدودیت های پذیرشی آرامستان هم باید محورد توجه باشد، ممکن است طولانی شدن روند ترخیص کمی طولانی شود.

 

حسینعلی شهریاری می‌گوید:  تلاشمان را می کنیم با افزایش نیرو این مشکل را حل کنیم اگر چه باید در نظر داشت که خدمت رسانی به بیماران حاضر در بیمارستان جز دغدغه های کادر درمان است.

گلایه طلاب و دانشجویان جهادی برای تغسیل و تدفین بیماران کرونایی

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان نیز از حضور پررنگ گروه‌های طلاب و دانشجویان جهادی برای تغسیل و تدفین بیماران کرونایی خبر داد و به گلایه‌های این نیروهای داوطلب اشاره کرد.

آیت‌الله محامی افزود: نیروهای جهادی هم در دور آغازین فعالیت خود و هم الان، از وضعیت و عدم همراهی و همکاری مسئولان گلایه داشته‌اند و ساختمان جدید تخصیص داده شده را فاقد استانداردهای لازم می‌دانند.

 

 در فضای مجازی گلایه هایی از کمبود کپسول اکسیژن دربیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان عنوان شده بود، عمادی مسؤول روابط عمومی بیمارستان علی ابن ابی طالب (ع) در این زمینه می‌گوید: در این بیمارستان ۸۰ کپسول اکسیژن ۴۰لیتری در شبکه رام، ۱۵۳تا کپسول ۱۰و۲۰و۴۰لیتری، اکسیژن ساز ۱و۵و۶ =۶۰۰لیتری، اکسیژن ساز ۲و۳و۴=۳۰۰لیتری، اکسیژن ساز ۷=۵۰۰لیتری تامین شده است که  در حال حاضر پاسخگو تخت های موجود در بیمارستان است.گلایه دیگر مراجعین این بود که تست های کرونا از خانواده افراد مبتلا به کوویید انجام نمی‌شود که بعد از پیگیری متوجه شدیم خانواده ها با مراجعه به مرکز غربالگری می‌توانند تست بدهند.

 

در ادامه به مرکز غربالگری سید الشهدا زاهدان هم سر زدم، روند تست ها و حضور مراجعان در این مرکز و سایر مراکز عمل غربالگری در حال انجام است به گونه ای که ساعت کار مرکز سیدالشهدا در سه شیفت از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب در تاریخ چهارشنبه نهم تیرماه جاری، از تعداد ۳۷۶ نفر تست کرونا گرفته شده است.

با توجه به وضعیت بیمارستانهای استان، گلایه کادر درمان از حضور مراجعان درب بیمارستان ها بود که با توجه به آلوده بودن محیط های بیمارستانی قطعا معضلی بزرگ به شمار می آیدمعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز می گوید: در حاضر در استان شاهد ابتلاء سایر گروه های سنی هستیم و 23 درصد مبتلایان به کرونا افراد زیر 30 سال هستند.سید مهدی طباطبایی عدم رعایت دستورالعمل ها بهداشتی و تغییر رفتار ویروس را از عوامل موثر در افزایش موارد ابتلاء عنوان کرد و افزود: اکنون در استان با یک ویروس جهش یافته روبرو هستیم و این نشان دهنده یک خطر جدیست، کماکان راهکار های اصلی پیشگیری از این بیماری، رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب هوا است.

این مسؤول با تاکید بر رعایت قرنطینه معکوس توسط افراد پرخطر گفت: زنان باردار، افراد دیابتی، بیماران سرطانی، قلبی عروقی و افرادی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر این بیماری هستند و به این افراد توصیه می شود در منزل بمانند و در معرض تماس با سایر افراد قرار نگیرند.

وی در خصوص واکسیناسیون جمعیت عمومی افزود: طبق موافقت وزارت بهداشت در حال حاضر صرفا رده سنی بالای ۶۰ سال (متولدین سال ۱۳۴۰و قبل از آن) مشمول دریافت واکسن در استان سیستان و بلوچستان می باشند، از هم استانی های عزیز درخواست می شود برای دریافت واکسن تجمع نکنند و منتظر اطلاع رسانی رسمی باشند.

بنابر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا؛ با توجه به افزایش تعداد مبتلایان کرونا و به منظور کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت فعالیت تمامی ادارات، دستگاههای قضایی،نهادها و بانک‌های استان امروز شنبه مورخ دوازدهم تعطیل اعلام شد.