اوج دوباره کرونا در اروپا؛ افزایش بی سابقه مبتلایان در نروژ

 اوج دوباره کرونا در اروپا؛ افزایش بی سابقه مبتلایان در نروژ۱۰-شهریور-۱۴۰۰

اوج دوباره کرونا در اروپا؛ افزایش بی سابقه مبتلایان در نروژ

تهران-ایرنا- افزایش بی‌سابقه مبتلایان به کرونا در نروژ برنامه های بازگشایی ها دراین کشور را به تعویق انداخت. بر اساس گزارش سامانه نظارت بر بیماری های مسری نروژ موسوم به MSIS در روز اول سپتامبر (۱۰ شهریور) در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۷۹۶ مورد ابتلای جدید به کووید-۱۹ در این کشور ثبت شده است.

به گزارش شبکه خبری ملی «ان آر کی» نروژ، ابتلا به کرونا برای اولین افزایش بی سابقه ای داشته است و به همین نسبت شمار بستری شدن در بیمارستان ها هم افزایش یافته است. تاکنون ۵۶.۴ درصد از جمعیت ۵ میلیون و سیصد هزار نفری نروژ واکسینه شده اند.

با این حال، روز سه شنبه ۸۹ بیمار کرونایی در سراسر نروژ در بیمارستان در بخش های مراقبت های ویژه و درمان های تنفسی بستری شدند که نسبت به روز قبل از آن افزایش نشان می اد. تعداد بیماران از ۲۶ مه (اردیبهشت) تاکنون در این کشور افزایش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد که میزان ابتلا به کرونا در این کشور اسکاندیناوی در یک هفته گذشته به نسبت هر ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت این کشور از ۱۱ به ۲۳.۱ درصد افزایش یافته است و این کشور از از نظر ابتلا در یک هفته در رده بالاتری در مقایسه با فنلاند،، دانمارک و ایسلند قرار داده است.

روزنامه نروژی «وردنگ گنگ» نیز گزارش داده که میزان آلودگی به بیماری اکنون سه برابر ارزیابی موسسه ملی سلامت عمومی در الگوهای خود هست.

میزان بالای ابتلا به کرونا در نروژ در برنامه های بازگشایی در این کشور تاثیر گذاشته است.

نروژ اکنون در حال بررسی تزریق دوز سوم واکسن به افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۵ ساله است.

دستیار مدیر مرکز سلامت عمومی نروژ نیز گفته که هدف واکسیناسیون ۹۰ درصد جمعیت است. وی تایید کرده که ایمنی جمعی غیرممکن است اما از وقوع بیماری جدی و بستری شددن در بیمارستان جلوگیری می کند.

براساس بررسی موسسه ملی سلامت عمومی نروژ تاکنون ۱۶۰ هزار و ۷۴ نفر به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند و ۸۱۴ نفر جان باخته اند. ۵۸.۵ درصد از جان باختگان افرادی با سن ۸۰ سال به بالا بودند. در گروه سنی زیر ۵۰ سال فقط ۱۷ نفر جان خود را در نروژ از دست داده اند.

با وجود گزارش هایی درباره افزایش ابتلا به کرونا در نروژ، روز گذشته سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با تاکید بر ایمن‌تر شدن فضای مدارس برای کارکنان و دانش‌آموزان در برابر کووید-۱۹ ، خواستار باز ماندن و ادامه فعالیت حضوری مدارس در سراسر اروپا شدند.

«هانس کلاگ» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت: همه گیری فاجعه بارترین اختلاف در آموزش را در تاریخ رقم زده و بسیار حائز اهمیت است که آموزش کلاس محور بدون وقفه ادامه یابد.

وی یادآور شد در حالی که همه گیری ادامه دارد، تعلیم و تربیت کودکان در محیطی امن به لحاظ فیزیکی، از اهمیت بالایی برای آموزش، سلامت روانی و مهارت های اجتماعی آنها برخوردار است و باید به هدف اصلی دولت ها تبدیل شود.

۴۴ کشور از ۵۳ کشور در منطقه اروپایی سازمان جهانی بهداشت مدارس را در اوج موج اول کرونا در آوریل ۲۰۲۰ بستند و گرچه اکثر مدارس این مناطق در سپتامبر همان سال بازگشایی شد، اما با افزایش آمار ابتلا به بیماری و اعمال محدودیت های جدید، مدارس بیشتری در دهها کشور در پاییز و زمستان تعطیل ماند.

غیب های دسته جمعی و تعطیلی مکرر مدارس در چند کشور  اروپایی در بهار و اوایل تابستان ادامه داشت و بیش از یک میلیون کودک در اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) به دلایل مرتبط با کرونا در انگلیس از مدارس جا مانده یا خود را قرنطینه کردند.