بایدن با رهبران فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره مذاکرات با ایران گفت‌وگو می‌کند

 بایدن با رهبران فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره مذاکرات با ایران گفت‌وگو می‌کند۷-آبان-۱۴۰۰

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه ششم آبان گفته است که جو بایدن٬ رئیس جمهوری آمریکا در سفر به اروپا با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار و در خصوص مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام گفت‌وگو خواهد کرد.

جیک سالیوان در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد، روز شنبه جو بایدن همچنین این فرصت را خواهد داشت که با رهبران سه کشور اروپایی (حاضر در برجام)، یعنی رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا دیدار کند و در خصوص این که هم اکنون در چه وضعیتی نسبت به تلاش برای از سرگیری مذاکرات با ایران ایستاده‌ایم، صحبت کند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین تاکید کرد که گفت‌وگوی رئیس جمهوری آمریکا با رهبران شرکای کلیدی اروپایی ، روی دستیابی به موضع مشترک برای مذاکره متمرکز خواهد بود.

جیک سالیوان همچنین در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته‌ای برجام در وین، پایتخت اتریش گفت، هنوز به طور کامل برای من روشن نشده است که ایرانی‌ها آماده بازگشت به مذاکرات هستند یا خیر.

او اضافه کرد، ما سیگنال‌های مثبتی را شنیده‌ایم مبنی بر این‌که آنها آماده‌اند، اما من فکر می‌کنم باید منتظر ماند و دید که واقعاً چه زمانی آنها بر سر میز مذاکره حاضر می‌شوند یا خیر، یا این که این کار را چه وقت انجام خواهند داد.

مذاکرات احیای برجام، پس از شش دوره برگزاری در گرند هتل وین، خرداد امسال متوقف شد

بیشتر در این باره:

آیندۀ برجام بی‌جان در دوراهی بروکسل‌ - وین

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین تصریح کرد، ما آماده هستیم تا با حسن نیت برای بازگشت به پایبندی در برابر پایبندی به برجام مذاکره کنیم. ما امیدواریم که آنها نیز همین‌طور باشند.

جو بایدن برای شرکت در دو اجلاس در ایتالیا و گلاسکو روز پنجشنبه عازم اروپا شد.

رئیس جمهوری آمریکا قرار است در این سفر با مقام های اروپایی در خصوص همه‌گیری کرونا، تقویت توسعه اقتصادی و مقابله با تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی نیز مذاکره کند.

پیشتر در همین روز یک مقام آلمانی هم گفته بود٬ مذاکرات احیای برجام از جمله محورهای گفت‌وگوهای رهبران آمریکا و آلمان در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ خواهد بود.

طی روزهای اخیر مقامات دولت ابراهیم رئیسی اعلام کرده‌اند که مذاکرات ایران با گروه ۴+۱ در پایان نوامبر از سرگرفته می شود.

علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران بعد از مذاکرات با انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات احیای برجام اعلام کرد که جمهوری اسلامی به‌صورت رسمی وارد مذاکرات با گروه ۱ + ۴ شود.

علی باقری کنی پس از بروکسل روز پنجشنبه به مسکو رفت تا با سرگئی ریابکوف همتای روسی خود در مورد دور جدید مذاکرات برجام گفت وگو کند.

روز گذشته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از پیام معاون وزیر امور خارجه ایران، با احتیاط به این مسئله واکنش نشان داد.

این سخنگو گفته است: ما آماده بازگشت به وین هستیم و معتقدیم که دستیابی سریع به تفاهم و اجرای آن در مورد بازگشت به پایبندی کامل دوجانبه (به برجام) امکان پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، مذاکرات باید بر روی نهایی کردن «تعداد کمی از موضوعات باقیمانده در پایان دور ششم مذاکرات در ژوئن» متمرکز شود.

او تصریح کرد، همان طور که ما نیز به صراحت گفته‌ایم، با توجه به این که ایران به اقدامات تحریک آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهد٬ این باب [مذاکره] برای همیشه باز نخواهد ماند، بنابراین امیدواریم که آنها به سرعت و با حسن نیت به وین بیایند.

آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرد. ایران نیز در دو سال گذشته با عدول از تعهدات خود در چارچوب برجام، برنامه هسته‌ایش را گسترش داده است.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور ایران، روسیه، بریتانیا، فرانسه، آلمان و چین و مشارکت غیر مستقیم آمریکا در وین پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت ایران و آمرکیا به برجام برگزار می‌شد. اما به دنبال پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، این مذاکرات به درخواست ایران متوقف شده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا