۱۳ کشور اروپایی خواستار توقف ساخت بیش از «سه هزار خانه» توسط اسرائیل در کرانه باختری شدند

 ۱۳ کشور اروپایی خواستار توقف ساخت بیش از «سه هزار خانه» توسط اسرائیل در کرانه باختری شدند۷-آبان-۱۴۰۰

وزیران خارجه ۱۳ کشور اروپایی روز پنج‌شنبه ششم آبان از اسرائیل خواستند تا طرح ساخت بیش از سه هزار خانه در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری را سریعا متوقف کند.

وزیران خارجه فرانسه، آلمان و ده کشور دیگر که عمدتا دوستان و متحدین نزدیک اسرائیل هستند، در بیانیه مشترک خود تاکید کردند که با توسعه شهرک‌ها در «مناطق اشغالی فلسطینی» به‌شدت مخالف هستند.

این بیانیه افزوده است که این ساخت‌وسازها با قوانین بین‌المللی و تلاش‌ها برای راهکار دو کشوری در تضاد است.

همزمان، بریتانیا نیز که از اتحادیه اروپا خارج شده، بیانیه مستقلی در نکوهش طرح اسرائیل برای احداث هزاران خانه در کرانه باختری صادر کرد.

وزارت خارجه بریتانیا در بیانیه خود تاکید کرده که این طرح‌ها غیر از مغایرت با قوانین بین‌الملل، مانعی برای صلح و ثبات در منطقه است. بریتانیا نیز مانند سایر کشورهای اروپایی، اسرائیل را به توقف «سریع» طرح یادشده فراخواند.

بیانیه‌های کشورهای اروپایی یک روز پس از آن صادر شد که کمیته عالی برنامه‌ریزی اسرائیلی «موافقت نهایی» خود را با ساخت ۱۸۰۰ خانه اعلام کرد و با احداث ۱۳۴۴ خانه دیگر نیز «موافقت اصولی» کرد.

ند پرایس

بیشتر در این باره:

«مخالفت شدید» دولت بایدن با گسترش شهرک‌سازی در کرانه باختری

کمیته اسرائیلی در حالی این ساخت‌وسازها را ارتقا داد که دولت جو بایدن در آغاز هفته گفته بود که «به‌شدت» با آن مخالف است.

وزارت خارجه آمریکا در چند بیانیه بعدی نیز تاکید کرد که از طرح‌هایی که اسرائیل برای احداث خانه در «عمق کرانه باختری» تهیه کرده، «عمیقا نگران است».

به گزارش وبسایت اکسیوس، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در یک گفت‌وگوی تلفنی «پرتنش‌» با همتای اسرائیلی خود، مخالفت صریح ایالات متحده را با تصمیمات اخیر اسرائیل در قبال فلسطینیان بیان کرده است.

«یک مقام اسرائیلی» به تایمز اسرائیل گفته است که این کشور و آمریکا بر سر موضوع شهرک‌ها اختلاف دارند.

با این حال، هیچ نشانه‌ای از احتمال لغو یا محدود کردن ساخت‌وسازهای جدید از سوی دولت نفتالی بنت دیده نمی‌شود.

چند حزب میانه و یک حزب چپ اسرائیلی نیز که بخشی از ائتلاف دولت بنت هستند، ظاهرا برای حفظ کرسی‌های وزارتی خود در دولت و به‌خاطر بقای ائتلاف شکننده، مخالفتی با این طرح وسیع خانه‌سازی نکرده‌اند در حالی که تا پیش از این طرح‌های مشابه در دولت قبلی اسرائیل را نکوهش می‌کردند.

طرح‌های تازه تصویب شده بزرگ‌ترین گام‌های توسعه یهودی‌نشین‌ها در حدود یک سال اخیر است. اسرائیل می‌گوید توسعه شهرک‌ها «پاسخی به نیاز طبیعی رشد جمعیت» است و خانواده‌های جوانان تازه ازدواج کرده در این شهرک‌ها به خانه‌ نیاز دارند.

دولت کنونی اسرائیل مانند دولت بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که هرگز و در هیچ طرح صلح احتمالی با عقب‌نشینی از این شهرک‌ها و تحویل آن‌ها به فلسطینیان موافقت نخواهد کرد.

فلسطینیان با حمایت جامعه جهانی تاکید دارند که پیشرفت ساخت‌وسازهای اسرائیلی در عمق کرانه باختری، سرزمین‌های اندکی را برای تشکیل کشور فلسطین باقی گذاشته و تحقق رویای کشور مستقل را عملا ناکام کرده است.

ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری که در دولت دونالد ترامپ به‌شدت گسترش یافته بود، شمار اسرائیلی‌های ساکن کرانه باختری را تا اواخر سال ۲۰۲۰ به ۴۷۶ هزار تن افزایش داد.

به گزارش منابع اسرائیلی، افزون بر ۴۷۶ هزار اسرائیلی ساکن در ده‌ها شهرک کرانه باختری، ۳۷۵ هزار اسرائیلی نیز در شرق اورشلیم زندگی می‌کنند در حالی که فلسطینیان اصرار دارند شرق بیت‌المقدس باید پایتخت کشور فلسطین باشد.

اسرائیل پس از پیروزی در جنگ سال ۱۹۶۷ و تسلط بر کرانه باختری و شرق اورشلیم، احداث شهرک‌های یهودی‌نشین در این مناطق را آغاز کرد؛ امری که در ۵۴ سال اخیر با نکوهش سازمان ملل و جامعه جهانی روبرو بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ف.ر/ک.ر