عربستان: ریشه بحران با لبنان به سلطه حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد

 عربستان: ریشه بحران با لبنان به سلطه حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد ۹- آبان - ۱۴۰۰

درست است که حزب الشیطان عامل بحران لبنان است .همانگونه که جهاداسلامی فلسطین دست ساز سپاه تروریست قدس درنواز غزه کنارحماس عامل بن بست مذاکره صلح میان فلسطین واسراییل است . همچنین عامل ناآرامی وجنگ درسوریه حضور سپاه قدس تروریست درسوریه است .همینطور ریشه بی ثباتی ودر گیری درعراق نیروهای مسلح تروریستی شیعی زیر کنترل سپاه تروریست قدس است .بعلاوه حوثی ها هم همین نقش رادریمن برای سپاه تروریست قدس و رژیم نامشروع ولایت فقیه ایفا می کند.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان روز شنبه هشتم آبان در خصوص بالا گرفتن تنش بین بیروت و ریاض گفته است٬ ریشه بحران با لبنان به تسلط حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد.

اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، که در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند»، باعث شد که کویت، عربستان، امارات و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کنند.

فیصل بن فرحان در مصاحبه تلفنی با رویترز در حاشیه گروه ۲۰ در رم پایتخت ایتالیا گفته است، فکر می‌کنم مساله بسیار فراتر وضعیت پیش آمده کنونی است.

بیشتر در این باره:

کویت از کاردار لبنان خواست خاک این کشور را ترک کند

وزیر امور خارجه عربستان اضافه کرد، فکر می‌کنم مهم است که دولت در لبنان یا تشکیلات حکومتی لبنان راهی به جلو پیدا کنند که لبنان را از شرایط کنونی آزاد کند. ساختار سیاسی، که تسلط حزب‌الله را تقویت می‌کند.

فیصل بن فرحان تاکید کرد که ساختار سیاسی کنونی «نهادهای حکومتی را در لبنان تضعیف می‌کند، به گونه‌ای که لبنان را مجبور می‌کند در جهت خلاف منافع مردم لبنان مسیری را در پیش بگیرد.

رویترز می‌گوید، بحران بین بیروت و کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شده است در عرصه سیاسی لبنان گروهی خواستار استعفای جورج قرداحی شوند و در مقابل گروه‌های دیگری نیز خواستار ادامه کار وزیر اطلاع‌رسانی لبنان هستند و می‌گویند کناره‌گیری آقای قراحی باعث سقوط دولت جدید لبنان خواهد شد.

فیصل بن فرحان همچنین گفته است، هیچ نظری درباره این‌که دولت لبنان بماند یا کنار برود، نداریم٬ این به عهده مردم لبنان است که در این باره تصمیم بگیرند.

با بالا گرفتن تنش بر اظهارات جورج قرداحی، روز گذشته عربستان و بحرین به سفرای لبنان در ریاض و منامه ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشورها را ترک کنند . این دو کشور همچنین سفرای خود را از لبنان فراخواندند.

روز شنبه نیز امارات و کویت سفیر و کاردار لبنان را از کشورهای خود اخراج کردند. این دو کشور نیز همانند عربستان و بحرین سفرای خود را از بیروت فراخواندند.

عربستان و امارات در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنان را به کشورهای خود ممنوع کردند.

در همین زمینه، دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه قطر شنبه در بیانیه‌ای اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را محکوم کرده است.

وزارت خارجه قطر با «غیر مسئولانه» خواندن اظهارات جورج قرداحی از دولت لبنان خواسته است، تا تدابیر لازم را برای آرام کردن اوضاع و تسریع در بهبود روابط با «برادران» عرب خود اتخاذ کند.

در همین حال، روز شنبه گروه بحران کابینه دولت لبنان نشستی سه ساعته بحران دیپلماتیک میان ریاض و بیروت را مورد بررسی قرار داده است.

عباس حلبی، وزیر آموزش پرورش لبنان پس از این نشست گفته است که دولت نمی‌تواند به دلیل مناقشه دیپلماتیک پیش آمده استعفا کند.

عباس حلبی اضافه کرده به دلیل مشکلات بسیار پیش رو کشور را نمی‌تواند بدون دولت اداره کرد و باید تلاش کرد مساله پیش آمده را حل و فصل کرد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا