افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای زمین، واقعیتی گریزناپذیر است

 هشدار دانشمندان در آستانه نشست گلاسکو:

تهران- ایرنا- روزنامه گاردین در آستانه برگزاری نشست آب و هوایی گلاسکو و با اشاره به مخالفت برخی کشورها برای حفظ دمای زمین تا ۱.۵ درجه بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن نوشت: دانشمندان هشدار داده اند که این عدد غیر قابل چانه زنی بوده و یک واقعیت علمی و گریزناپذیر است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه انگلیسی گاردین، دانشمندان هشدار داده اند که محدوده افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد که توسط رهبران جهان در نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به کاپ ۲۶ در گلاسکو قرار است به بحث گذاشته شود، یک آستانه حیاتی برای آب و هوای سیاره زمین است و نه یک ساختار سیاسی خودسرانه که بتوان بر سر آن چانه زنی کرد.

رهبران جهان در چهار روز آینده در رم و گلاسکو گرد هم می آیند تا بر سر یک رویکرد مشترک با هدف حفظ دمای جهانی کره زمین تا ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن و پایین تر از محدوده تعیین شده در توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال ۲۰۱۵، بحث و تبادل نظر کنند.

هشدار دانشمندان در پی عدم توافق برخی از کشورها ابراز شده است؛ کشورهایی که حاضر نیستند برنامه‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را با این رویکرد تنظیم کنند، زیرا این امر مستلزم تلاش‌های فوری‌تر است. این کشورها ترجیح می دهند اهداف بلندمدتی مانند رسیدن به هدف کربن صفر را تا سال ۲۰۵۰ را در نظر داشته باشند.

«یوهان راکستروم» مدیر مؤسسه تحقیقات تاثیرات آب و هوای "پوتسدام" مستقر در آلمان و یکی از برجسته‌ترین دانشمندان آب و هوای جهان، هشدار داد که هدف ۱.۵ درجه سانتی‌گراد مانند سایر مذاکرات سیاسی نیست که بتوان بر سر آن چانه زنی کرد.

وی در گفت و گویی با گاردین افزود: «افزایش ۱.۵ درجه سانتیگراد یک عدد دلخواه و سیاسی نیست. این یک مرزبندی مهم برای سیاره بوده که هر گونه عقب نشینی از این عدد خطرناک است».

راکستروم تاکید کرد: افزایش دمای بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد خطر تغییرات برگشت ناپذیر آب و هوا را به شدت افزایش می دهد. برای مثال، خطر از دست دادن یخ‌های تابستانی قطب شمال را افزایش می‌دهد که همین امر تاثیرات بدی بر آب‌وهوا خواهد داشت.

دانشمندان همچنین معتقد هستند افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد دمای کره زمین تغییراتی را در جریان های "گلف استریم" (جریان اقیانوسی گرم و قوی است که در اقیانوس اطلس جریان دارد) ایجاد می کند که می تواند منجر به فاجعه ای برای کانون های تنوع زیستی شود، به کشاورزی در سراسر جهان آسیب برساند و جزایر کوچک و مناطق کم ارتفاع ساحلی را به زیر آب فرو برد.

رهبران گروه ۲۰ از بزرگترین اقتصادهای جهان امروز شنبه در رم با یکدیگر دیدار می کنند. آنها سپس صبح دوشنبه به سوی گلاسکو در اسکاتلند پرواز خواهند کرد، جایی که بیش از ۱۰۰ رهبر از سایر کشورهای جهان برای نشست بین المللی تغییرات آب و هوای سازمان ملل متحد (Cop۲۶)به آنها خواهند پیوست.

بریتانیا، به عنوان میزبان این نشست هدف خود را پایبندی به محدوده ۱.۵ درجه سانتیگراد قرار داده، اما برخی کشورها از جمله چین، عربستان سعودی و روسیه تمایلی به موافقت با تمرکز بر محدودیت ۱.۵ درجه سانتیگراد ندارند و ترجیح می دهند به محدوده ذکر شده براساس پیمان آب و هوایی پاریس که جهان باید دما را کمتر از ۲ درجه سانتیگراد نگه دارد و در عین حال تلاش‌ها را برای ماندن در محدوده دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد ادامه دهند.

با این حال، تحقیقات علمی از زمان امضای پیمان پاریس نشان می دهد اگر اجازه داده شود دما بیش از ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یابد، عواقب آن به شدت زیان آور خواهد بود و بسیاری از پیامدهای آن غیرقابل جبران خواهد بود.

«مارک مازلین» استاد زمین شناسی دانشگاه کالج لندن در این خصوص گفت: «گزارش هیات بین دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، دلیلی بر این مدعاست که حتی چنانچه ما گرمایش زمین را در محدوده ۱.۵ درجه سانتیگراد حفظ کنیم باز هم شاهد تاثیرات قابل توجه این گرمایش خواهیم بود».  

«جوئری راجل» مدیر موسسه تحقیقاتی گرانثام امپریال کالج لندن، گفت: «با نگاهی به سالهای گذشته که طی آن شاهد برخی پیامدهای گرمایش زمین از جمله سیل، موج گرمای شدید و آتش سوزی ها بودیم به سختی می‌توان ادامه این روند را برای سیاره و بقای بشر ایمن دانست».