هشدار آمریکا به ترکیه درباره پیامدهای ادامه خرید تسلیحات نظامی از روسیه

 هشدار آمریکا به ترکیه درباره پیامدهای ادامه خرید تسلیحات نظامی از روسیه۱۰-مهر-۱۴۰۰

دیدار رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین در سوچی

معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ مهرماه به ترکیه هشدار داد که تداوم خرید تسلیحات نظامی از روسیه به روابط دو جانبه بین واشینگتن و آنکارا لطمه می‌زند.

این اظهارات معاون وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پس از دیدار رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، و مذاکرات رهبران دو کشور در خصوص افزایش همکاری‌های نظامی از جمله خرید جنگنده و زیردریایی مطرح شد.

ترکیه، یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ، است و در سال ۲۰۱۷ هشدارهای آمریکا درباره نخریدن سامانه دفاع هوایی اس -۴۰۰ را نادیده گرفت. آمریکا می‌گوید سامانه‌های موشکی ساخت روسیه جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت آمریکا و سایر اجزای سامانه دفاعی ناتو را به خطر می‌اندازد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا در خصوص سفر اخیر رجب طیب اردوغان به سوچی گفت، ما در هر سطح و فرصتی از ترکیه خواسته‌ایم که سیستم اس -۴۰۰ را نخرد و از خرید تجهیزات نظامی اضافی روسیه خودداری کند.

بیشتر در این باره:

اردوغان و پوتین برای گفت‌وگو درباره تحولات سوریه دیدار خواهند کرد

معاون وزیرامور خارجه آمریکا در گفت وگو با خبرنگاران در سوئیس اضافه کرد٬ ما همچنان این موضوع را به ترکیه گوشزد می‌کنیم که اگر آنها در این مسیر حرکت کنند برای آنها پیامدهایی خواهد داشت.

وندی شرمن تصریح کرد که سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه «با سیستم‌های ناتو سازگار است یا قابلبیت اجرا ندارد

دولت آمریکا سال ۲۰۱۹ نیز در واکنش به عدم توجه ترکیه به هشدارها در خصوص خرید سیستم اس ۴۰۰ روسی، مشارکت این کشور در طرح مشترک تولید جنگنده‌های اف-۳۵ را تعلیق کرد. ترکیه این اقدام دولت آمریکا را «اشتباه جدی» توصیف کرده بود.

وندی شرمن با این حال در ادامه تاکید کرده است که روابط با ترکیه برای آمریکا اهمیت دارد. وی در ادامه به نقش ترکیه در پذیرش میلیون های پناهنده سوری اشاره کرد.

معاون وزیرامور خارجه آمریکا گفت، ترکیه گاهی اوقات یک چالش است. من مطمئن هستم که آنها نیز بعضی از وقت‌ها آمریکا را یک چالش می‌دانند. اما آنها یک متحد ارزشمند ناتو هستند.

رجب طیب اردوغان چند روز گفته بود، او و جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در روابط‌شان شروع خوبی نداشته‌اند.

جو بایدن پیش از این که وارد کاخ سفید شود رجب طیب اردوغان را فردی «خودکامه» خوانده بود.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه