نگاه بازجویانه اوین نامه به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب مغلوب

 نگاه بازجویانه اوین نامه کیهان  سربازجوشریعت نداری به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای جناح رقیب مغلوب ۸ - آذر - ۱۴۰۰

سنگ‌اندازی اصلاح‌طلبان در مسیر تجارت منطقه‌ای و انعقاد پیمان‌های پولی چندجانبه

سرویس سیاسی ـ
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی در واکنش به سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان و شرکت در اجلاس سران سازمان اکو نوشت: «در طول 35 سال فعاليت سازمان همكاري اقتصادي، برخلاف سازمان‌هاي مشابه منطقه‌اي مانند آسه‌آن، در جنوب شرقي آسيا، كشورهاي عضو همچنان از رسيدن به اهداف اين سازمان براي توسعه اقتصاد و تجارت منطقه‌اي در قالب همكاري‌هاي جمعي بازمانده‌اند. علاوه‌بر مشكلات سياسي و امنيتي حاكم بر كشورها، از جمله جنگ دو دهه‌اي در افغانستان، تحريم‌ها عليه ايران، درگيري جمهوري آذربايجان در جنگ با ارمنستان و رقابت‌هاي امنيتي پاكستان با هندوستان، بي‌ميلي كشورهاي عضو به مشاركت جدي در فعاليت‌هاي جمعي و وابستگي‌هاي اقتصادي و سياسي به قدرت‌هاي منطقه‌اي مانند روسيه و چين، از عوامل عدم توفيق اين سازمان برشمرده مي‌شود. در حال حاضر به‌‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته در گذشته كشورهاي ايران، پاكستان و تركيه از رسيدن به توافق‌هاي دوجانبه براي امضاي پيمان‌هاي دوجانبه تجارت آزاد بازمانده‌اند و همچنين تعداد زيادي از پروژه‌هاي بزرگ منطقه‌اي مانند خط لوله گاز ايران به پاكستان يا خط لوله گاز تركمنستان، افغانستان، پاكستان و هند، مشهور به تاپي، نيمه‌كاره رها شده‌اند
گفتنی است، طیف غربگرای کشور طی 8 سال گذشته با گره زدن اقتصاد کشور و معیشت مردم به مذاکره با آمریکا، خسارات سنگین و بعضا جبران ناپذیر به کشور وارد کرد و علاوه‌بر نابودکردن معیشت مردم، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و... کشور را به ۸۰۰ تحریم جدید دچار کرد.
حالا در شرایطی که تشت رسوایی برجامیان از بام افتاده و دولت سیزدهم برخلاف دولت یازدهم و دوازدهم تلاش دارد تا با کمک بازار بزرگ کشورهای همسایه و پیمان‌های اقتصادی منطقه‌ای، کشور را از بحران‌های متعددی که از دولت قبل تحمیل شده نجات دهد، این طیف تمام توان و استعداد خود را به کار گرفته تا با آیه یأس خواندن و ناامید کردن مردم، به زعم خود این رویه درست و منطقه‌ای را تخطئه و تخریب کند.
نکته قابل تامل اینکه، این طیف که همواره با شعار و استفاده از تعبیر منافع ملی در جهت تحقیر ملی حرکت کرده‌اند، در جریان عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز همین رویه پلشت را در پیش گرفته و ادعا می‌کردند این اتفاق، در حوزه بین‌المللی چندان مهم نیست!
این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که دولت گذشته نتوانست از پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه بهره ببرد و از این فرصت برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها استفاده کند.
شما که فقط یک راهکار می­‌شناسید: برجام
در سرمقاله شماره دیروز شرق آمده است: «ما در معرض ضد‌بشری‌ترین تحریم‌های تاریخ قرار داریم. گربه‌ها هم در دشمنی با ما شیر شده‌اند
در ادامه این سرمقاله آمده است: «این وضعیت نیازمند همفکری و همکاری همه نیروهای ملی است. همفکری هم نیازمند آن است که بنیان‌های فکری و «نحوه‌اندیشیدن» ما اجازه بدهد از همراهی و همکاری دیگران استفاده کنیم. «همه چیز را همگان دانند» و همه کار را همگان کنند. نمی‌توان در حلقه‌ای بسته نشست و حل مشکل کرد. نکته کلیدی این است که راه‌حل‌ها پرشمار و نزد همگان است. نیروهای ملی باید آزاد شوند تا هر‌یک در کارگاه عظیم خلق فرصت‌ها دست به کار شوند
چطور است که در 8 سالی که دولت متبوع اصلاح‌طلبان در راس کار بود، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، از روی انگیزه واقعی برای حل مشکلات، به هم قبیله‌های خود در دولت این راه کارها را پیشنهاد ندادند؟!
به طوری که شاید بتوان به جرات گفت در دولت قبل بیشترین حجم توهین به منتقدان را شاهد بودیم. چیزی که در هیچ دولتی پیش از آن سابقه نداشت. منتقدان دولت با چیزهایی از قبیل «بی شناسنامه»، «عصر حجری»، «بروید به جهنم»، «بی سواد» و... نواخته شدند.
از سوی دیگر دولتمردان سابق در مقابل هر نوع راهکاری که برای مشکلات به دولت تدبیر و امید ارائه می‌شد، تنها یک پاسخ داشتند و آن این بود که راهکار مشکلات برجام و توافق هسته‌ای است و لاغیر. این دقیقا همان چیزی است که هم اکنون نیز روزنامه‌های اصلاح‌طلب می‌گویند آن هم پس از تجربه‌های تلخ پیشین از توافق هسته‌ای با غرب.
به راستی مشورت و همفکری با کسانی که یک راهکار فقط بلد هستند و آن هم برجام است چه ضرورتی دارد؟ برجامی که دستاوردش تقریبا صفر بوده است، به رغم اینکه ایران به همه تعهداتش عمل کرد.
حقوق‌های نجومی؛ دستپخت دولت روحانی
روزنامه اینترنتی همدلی در مطلبی نوشت: «در روزگاری که اکثر اقشار جامعه حداقل بگیر بوده و در تنگنا و سختی روزگار می‌گذرانند، انتشار فیش‌هایی که نشان از دریافت دستمزد و مزایای چند ده‌میلیونی و گاه چند صدمیلیونی است باعث ایجاد دل‌زدگی، ناامیدی و عصبانیت آنان شده است. برای خیلی‌ها این سؤال مطرح است مگر این افراد نجومی بگیر چه خدماتی ارائه می‌دهند که مستحق دریافت پاداش و سکه و... هستند؟ کارگری که گاه تا ماه‌ها حقوقش پرداخت نمی‌شود و مدیرانی که دستمزد یک سال آن کارگر را در یک ماه دریافت می‌کنند. حتی در نهادهایی که به اسم فقرای جامعه بوده هم حقوق‌های غیرمنطقی وجود دارد؛ اما آیا طی این سالها انتشار فیش‌های نجومی بگیران در رسانه‌ها، فضای مجازی و به دنبال آن برکناری و استعفای برخی از آنان توانسته جلوی پدیده صدور فیش و واریز حقوق‌های بالا را بگیرد؟ پاسخ خیر است. معتقد هستم خیلی از ماها اگر جای این افراد قرارگرفته و برای ما هم حقوق چند صدمیلیونی در نظر بگیرند به آن نه نخواهیم گفت. پس منطقی است که سیستم پرداخت و تعیین حقوق و مزایایی که اجازه قانونی صدور و واریز چنین پول‌هایی را می‌دهد اصلاح شود. اما طی این مدت ما صرفا به نام بردن و حمله به افراد بسنده کرده، اصل ماجرا و مشکل را فراموش می‌کنیم تا انتشار فیش بعدی
لازم به یادآوری است که حقوق‌های نجومی؛ دستپخت دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است. 3 سال از دولت اول تدبیر و امید نگذشته بود که شماری از فیش‌های حقوقی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید (مدیران ارشد بیمه مرکزی ایران، رئیس‌صندوق توسعه ملی، مدیران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مدیران چند سازمان دیگر) منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و افکار عمومی در پی داشت و به استعفای چند نفر از مدیران و طرح نام اشخاصی مانند حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور وقت منجر شد. در بند ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود در نخستین سال اجرایی‌شدن این قانون (سال ۹۶) سامانه حقوق و دستمزد مدیران دولتی را راه‌اندازی کند اما دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان به اجرایی و عملیاتی کردن این قانون اهمیت ندادند و به راه‌انداختن سامانه نیمه نصفه مذکور را یک سال و چند ماه به تعویق‌انداختند!
کاهش تورم دهکی نقطه به نقطه و ماهانه
روزنامه اصلاح‌طلب از کاهش تورم دهکی نقطه به نقطه و ماهانه خبرداد.
دنیای اقتصاد دیروز در گزارشی با تیتر «افت تورم به نفع کم‌درآمدها» نوشت: «مرکز آمار ایران در گزارشی جزئیات مربوط به تورم دهکی کشور در آبان‌ماه را منتشر کرد. بر این اساس، تورم دهکی نقطه به نقطه و ماهانه به تبعیت از تورم کل کشور روندی کاهشی را طی کرده و نسبت به ماه‌‌‌های قبل کم‌تر شده است. جزئیات این آمار نشان می‌دهد، همه دهک‌‌‌های درآمدی به یک‌اندازه از کاهش تورم متاثر نشده‌اند و به طور دقیق‌تر، دهک‌های درآمدی ضعیف‌تر شاهد کاهش تورم بیش‌تری بوده‌‌‌اند. علت این موضوع را باید در ترکیب سبد مصرف دهک‌های کم‌برخوردار جست‌وجو کرد. در آبان‌ماه تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی کاهش قابل‌توجهی یافت و از سطح 60درصدی مهرماه به سطح 45درصدی رسید... تورم میانگین سالانه آبان از سوی دیگر نرخ تورم میانگین سالانه در آبان‌ماه 4/ 44‌درصد اعلام شده است که نسبت به ماه گذشته کاهش یک‌درصدی را نشان
می‌دهد
دنیای اقتصاد اخیرا نیز در گزارشی با تیتر «تورم نقطه‌ای در کف 14 ماهه» از کاهش 14 درصدی تورم نقطه به نقطه خبرداد و نوشت: «آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است تورم نقطه به نقطه با ثبت تورم ۷/ ۳۵درصدی، به پایین‌ترین سطح خود در ۱۴ ماه گذشته رسیده است. این تورم نسبت به اوج خود در فروردین ماه سال جاری حدود ۱۴درصد کاهش را ثبت کرده است. تورم نقطه به نقطه تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده را نسبت به مدت مشابه سال قبل‌اندازه‌گیری می‌کند. همچنین در آبان ماه نرخ تورم ماهانه با 1/2درصد کاهش نسبت به مهرماه به ۵/ ۲درصد رسید