گرمخانه‌ها؛ گرمابخش روزگار سرد کارتن خواب‌ها

 گرمخانه‌ها؛ گرمابخش روزگار سرد کارتن خواب‌ها۷-آذر-۱۴۰۰

چرا درکشور ثروتمند ایران محروم و کارتن خواب نیاز به گرمخانه وجوددارد وعامل  این پدیده چیست و مقصر کیست؟
گرمخانه‌ها؛ گرمابخش روزگار سرد کارتن خواب‌ها

ایسنا/کردستان وقتی صحبت از افراد بی‌سرپناه یا کارتن خواب به میان می‌آید، منظور افرادی است که به دلیل فقر، بیکاری، مشکلات اقتصادی و ... جایی را برای ماندن به عنوان سرپناه ندارند.

این افراد تنها سقف بالای سرشان آسمان است و معمولا افرادی هستند بدون سرپناه و بی‌کس، که خانه آن‌ها کف زمین است و بالششان سنگ و لحافشان کارتن‌های سرد و بی‌روح کف جاده است.

افرادی که معمولا بدون حال و آینده هستند، و زندگی روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده و معمولا آن‌ها را هرروزه در سطح معابر شهری و کوچه و خیابان‌ها با لباس‌های کهنه و پاره شاهد هستیم.

افرادی که کارشان زباله‌گردی وفروختن آن‌ها است و گاها غذایشان را در همان زباله جست‌وجو می‌کنند و عادت دارند به اینکه نادیده و از جامعه طرد شوند و خیلی سریع در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.

این افراد، افرادی هستند که روزگار روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده و معمولا به دلیل فقر و اعتیاد و ... بی‌خانمان و از جامعه و خانواده طرد شده‌اند و همگی زیر سقفی به اسم گرمخانه دور هم جمع شده‌اند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج گفت: در حال حاضر گرمخانه‌ای برای بانوان در سطح شهر سنندج وجود ندارد، اما مکانی را به کمپ ترک اعتیاد آن‌ها اختصاص داده شده است.

صلاح‌الدین وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز اسکان افراد بی‌سرپناه در خیابان 17 شهریور واقع و در حال حاضر فعال هستند.

وی عنوان کرد: به جز دو مرکز اسکان افراد بی‌سرپناه در خیابان 17 شهریور، یک مرکز هم برای اسکان و نگهداری متکدیان در خیابان انقلاب واقع شده است.

وکیلی با اشاره به اینکه حدود 70 الی 80 نفر افراد کارتن خواب در این مراکز حضور دارند؛ افزود:  افراد کارتن خواب در این گرمخانه‌ها از امکانات بهداشتی، تخت، پتو و ... بهره‌مند می‌شوند و این افراد می‌توانند شبانه و به صورت خود معارف در این مکان‌ها حضور پیدا کنند.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج بیان کرد: افراد بی‌سرپناهی که توسط شهروندان به این مراکز گزارش داده می‌شوند، شناسایی و به این دو گرمخانه هدایت می‌شوند و می‌توانند هرشب خود را معرفی و در آن‌جا بمانند.

صلاح‌الدین وکیلی با اشاره به اینکه افراد بی‌سرپناه فقط شب‌ها را می‌توانند در این مراکز سر کنند؛ ادامه داد: برنامه‌ریزی شده است که هرشب یک وعده غذای گرم هم بین این افراد توزیع شود.

وکیلی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم که بتوانیم در سطح شهر بر تعداد این مراکز بیفزاییم و برای دوری از ایجاد مزاحمت برای شهروندان، سعی شده است که این مراکز در محل‌های خالی از سکونت راه‌اندازی شود.

وی به سامانه 137 اشاره کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان و متکدی می‌توانند این افراد را شناسایی و به ما معرفی کنند تا به این مراکز هدایت شوند.

وکیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر گرمخانه‌ای برای زنان در سطح شهر وجود ندارد، افزود: سال گذشته مکانی را برای زنان بی‌سرپناه اختصاص دادیم که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت آن این مرکز بازپس‌گرفته شد و در حال حاضر به گرمخانه‌ای برای آقایان تبدیل شده است.

مدیر مرکز جمع آوری و ساماندهی متکدیان شهرداری سنندج ادامه داد: گرچه در حال‌حاضر گرمخانه‌ای برای زنان بی‌سرپناه در سطح شهر سنندج وجود ندارد؛ اما مکانی را به عنوان کمپ ترک اعتیاد بانوان در اختیار بهزیستی قرار داده‌ایم.

وی در خصوص آمار حضور افراد بی‌سرپناه در گرمخانه‌ها گفت: میانگین افرادی که شبانه به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند به 100 نفر هم رسیده است، اما این آمار متغیر است زیرا بسیاری از آن‌ها به دلیل زباله‌گردی در شب‌ها رغبتی برای برگشت به گرمخانه ندارند.

صلاح‌الدین وکیلی بیان کرد: گرچه اغلب آن‌ها به دلیل زباله‌گردی و بازیافت زباله در شب رغبتی برای آمدن به گرمخانه ندارند، اما در شب‌های بارانی و سرد زمستان اغلب تجمع کرده و به گرمخانه رجوع می‌کنند.

وکیلی با اشاره به اینکه خوابیدن این افراد در معابر شهری ممنوع است گفت: اغلب آن‌ها جمع‌آوری و به گرمخانه‌ها هدایت می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها حتی با حضور نیروانتظامی حاضر به حضور یافتن در گرمخانه‌ها نیستند.

وی از ایجاد کتابخانه در گرمخانه شماره یک خبر و یادآور شد: از آن‌جایی که بسیاری از این معتادان تحصیل‌کرده هستند و با توجه به طولانی بودن شب‌های زمستانی، کتابخانه‌ای را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم که از کتاب‌های موجود در آن بهره ببرند و با آن‌ها صحبت می‌شود و در صورت تمایل هریک از آن‌ها به ترک اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.

وکیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصول سرد سال اولویت حفظ جان افراد بی‌سرپناه است، در نتیجه در فاز اول تنها این افراد در گرمخانه اسکان داده می‌شود و اسکان آن‌ها در فصل سرما اولویت شهرداری است.

وی یادآور شد: شهروندان چنانچه که در سطح شهر با اینگونه افراد برخورد کردند به سامانه 137 اطلاع دهند و این سامانه آمادگی آن را دارد که نسبت به این افراد اقدام کنند.

وکیلی در پایان به سختی مدیریت گرمخانه‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: اگر چه مدیریت گرمخانه‌ها با دردسرهای خاص خود همراه است؛ اما باز با این وجود شهرداری در راستای حفظ رسالت خود و حفظ جان این افراد در حال حاضر این دو گرمخانه را در سطح شهر راه‌اندازی کرده است.