ادامه اعتراضات در سودان؛ چهار تن از معترضان حکومت نظامی به ضرب گلوله کشته شدند

 ادامه اعتراضات در سودان؛ چهار تن از معترضان حکومت نظامی به ضرب گلوله کشته شدند۱۰-دی-۱۴۰۰

نمایی از تظاهرات روز هشتم دی در خارطوم، پایتخت سودان

همزمان با تداوم اعتراضات به حکومت نظامی سودان و برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در سراسر کشور روز پنجشنبه ۹ دی «کمیته پزشکان» سودان اعلام کرد چهار نفر از معترضان به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

معترضان در خارطوم، پایتخت و شهرهای مجاور به سمت کاخ ریاست‌جمهوری راهپیمایی کردند و پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و نارنجک‌های صوتی توانستند معترضان را پراکنده کنند.

راهپیمایی‌های روز پنجشنبه یازدهمین دور از اعتراضات سراسری به حکومت نظامی سودان است که در کودتای روز ۲۵ اکتبر قدرت را به دست گرفت. فرماندهان ارتش ابتدا عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر را برکنار و چند روز بعد او را در این مقام ابقا کردند. معترضان خواستار عدم دخالت کامل ارتش در روند انتقال قدرت به غیرنظامیان و برگزاری یک انتخابات آزاد هستند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت نیروهای امنیتی در فاصله دو کیلومتری از کاخ ریاست‌جمهوری به معترضان حمله کردند. به گفته شاهدان، رویارویی بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهر خرطوم بحری، واقع در شمال پایتخت تا تاریکی شب ادامه داشت.

ارتش و نیروهای امنیتی با هدف جلوگیری از رفت‌وآمد معترضان اکثر پل‌ها بین خارطوم و شهرهای حومه از جمله خرطوم بحری را مسدود کرده‌اند.

روز شنبه نيز علی‌رغم شلیک گسترده گاز اشک‌آور و مسدود کردن اکثر پل‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد بین پایتخت و حومه توسط نیروهای امنیتی، معترضان در راهپیمایی مشابهی توانستند به نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری برسند.

شبکه اینترنت و ارتباط با تلفن همراه در طول روز پنجشنبه مختل شده بود. کارکنان خبرگزاری رویترز قادر نبودند از طریق شبکه تلفن‌های همراه با داخل و یا خارج از سودان تماس بگیرند. یک منبع مطلع در شرکت تلفن به این خبرگزاری گفت دستور قطع اینترنت از سوی اداره مخابرات دولتی صادر شده است.

با این همه برخی از معترضان توانستند تصاویری از اعتراضات در شهرهای دیگر از جمله بورسودان، زالنجی و کسلا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند.

کمیته پزشکان سودان روز پنجشنبه گفت که در جریان سرکوب راهپیمایی روز شنبه بیش از ۲۰۰ نفر مجروح شده و دست‌کم شش نفر از آن‌ها با گلوله جنگی زخمی شده‌اند.

به گفته این نهاد، از اواخر اکتبر تاکنون حداقل ۴۸ نفر در سرکوب اعتراضات کشته شده‌اند.

شورای حکومتی سودان چند روز پیش اختیارات نهادهای امنیتی برای دستگیری و زندانی کردن مخالفان را تمدید کرد. اختیارات نهادهای امنیتی که ابزار اصلی سرکوب در دوران حکومت عمر البشیر، دیکتاتور سابق سودان بود پس از برکناری او در سال ۲۰۱۹ محدود شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر