آژیر خطر شروع پیک ششم کرونا در استان اردبیل

 آژیر خطر شروع پیک ششم کرونا در استان اردبیل/ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است۹-بهمن-۱۴۰۰

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: بسیاری از شهرهای استان از امروز در وضعیت زرد قرار گرفته که نشانه به صدا درآمدن آژیر خطر پیک ششم با سویه اومیکرون است.آژیر خطر شروع پیک ششم کرونا در استان اردبیل/ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی محمدیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در سفر به شمال استان، ضمن حضور در نماز جمعه شهرستان پارس آباد در سخنانی با گرامیداشت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اظهار کرد: دهه فجر حرکت تاریخی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) آغازگر یک نگرش حکومت دینی و مردمی بود و نظامی با ایثارگری مردم و با محوریت بسیجیان و جوانان عزیز ملت شروع و با همان نیت و اخلاص نیز ادامه خواهد یافت.

وی افزود: این انقلاب باعث ایجاد تغییراتی در افکار و نگرش مردم به مسؤولان و مسؤولان به مردم شد. به‌طوری‌که هر مسؤولی که توفیق خدمتگزاری به مردم را دارد باید منت‌گذار این مردم بوده و از گفتن اینکه نوکر مردم است خجالت نکشد و باید این نوکری مردم در عمل و گفتار بیان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل یکی دیگر از تغییرات مهم انقلاب را تغییر در نگرش حوزه سلامت دانست و تصریح کرد: نگرشی که هم اکنون در دنیا در ارتباط با سلامت وجود دارد ایجاد و ارتقای حفظ سلامت مردم از نظر روحی، جسمی، اجتماعی و حتی معنوی است. حفظ این سلامتی صرفا مربوط به حوزه بهداشت و درمان نیست و سایر حوزه‌ها اعم از آب، هوا، غذا، ورزش، جاده، ترافیک و ... را تحت تاثیر قرار داده و بهداشت و درمان نیز مطالبه‌گر این موضوعات مهم است.

وی با اشاره به شیوع اپیدمی کرونا در دو سال اخیر بیان کرد: کرونا نباید باعث شود از سایر عوامل دخیل در سلامت جامعه غفلت کنیم. به‌عنوان مثال یکی از مهمترین عوامل مهم مرگ و میر در ایران، سکته‌های مغزی و قلبی و سرطان است که نیاز است برای کاهش این بیماری‌ها در سبک زندگی خود تجدید نظر کنیم.

محمدیان با اشاره به تاثیرات بیماری کرونا در طول دو سال گذشته تصریح کرد: تاکنون با گذراندن پنج پیک کرونا کلیه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تحت تاثیر قرار گرفته و تلفات زیادی داشتیم.

وی افزود: در شهرستان پارس آباد تاکنون ۴۳۰۰ مبتلای قطعی و بستری، ۵۰۰ فوتی و ۱۲۰۰۰ تست PCR مثبت به‌دنبال کرونا وجود دارد و انجام بیش از بیست هزار سی تی اسکن در این شهرستان در طول این مدت، نشان‌دهنده عمق و خطرناک بودن این بیماری منحوس است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به شروع پیک ششم کرونا در کشور و استان اذعان کرد: بسیاری از شهرهای استان از امروز در وضعیت زرد قرار گرفته که نشانه به صدا درآمدن آژیر خطر پیک ششم با سویه اومیکرون است.

محمدیان با اشاره به اینکه این بیماری علائمی شبیه سرماخوردگی دارد تاکید کرد: ممکن است شدت بیماری، مرگ و میر و بستری ICU سویه اومیکرون نسبت به سایر سویه‌ها کمتر باشد اما چند برابر مسری‌تر از سایر سویه‌های کرونا بوده و باید مراقبت‌های لازم را در این خصوص انجام دهیم.

وی تاکید کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده صحیح از ماسک و به‌ویژه تزریق دوز سوم واکسن در پیشگیری از اومیکرون بسیار موثر است.