۲۶۸هزار تومان؛ درآمد ماهیگیران بابلسری در اسفندماه ۱۴۰۰

 ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

۱۰-فروردین-۱۴۰۱

بادرآمد۲۶۸ هزارتومانی چگونه می توان از پس هزینه امورمعیشتی وبرطرف کردن وسایل ماهی گیری برآمد؟

ماهیگیری از مشاغلی است که صیادان در تلاطم دریا، صید قابل پیش بینی نداشته و از حمایتِ کافیِ سازمان تامین اجتماعی برخوردار نیستند. چندین سال است مطالبه صیادان اجرای "طرح سخت و زیان‌آور بودن صیادی"است اما تا کنون تلاش‌شان به جایی نرسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماهیگیران نیمی از سال فعالند و نیم دیگر سال در بیم نداشتن درآمد کافی، سپری می کنند.‌ ۶ ماه فعالیت صید ماهی، هرساله از ۲۰ مهر شروع و تا ۲۰ فروردین سال بعد ادامه دارد.

اغلب صیادان در تلاطم کار و دریا، صید قابل پیش بینی ندارند. وقتی دریا، دست و دل باز می شود، شرایط تا حدودی برای کارگران و ماهیگیران رضایت‌بخش است اما زمانی که دریا از بی مهری انسان، برکتش کم شود، این صیادان هستند که بازارشان کساد می شود و با دستان خالی به خانه بازمی‌گردند.

مسئولان پاسخگوی مشکلات ماهیگیران نیستند

نوروز ۱۴۰۱ سفر به استان های شمالی با بیشترین استقبال روبرو بود و همچنان تا پایان تعطیلات ادامه دارد. 

در این میان استان مازندران از دو جاده هراز و چالوس، مسافران بیشتری به خود جذب می کند. ساحل دریای خزر بی تردید، مهمترین مقصد گردشگری مسافرانِ خطه شمال کشور،است و خرید ماهی با استقبال مشتریان نوروزی، درآمد خوبی برای صیادان خواهد بود اما اگر صید خوبی باشد.

فرصتی پیش آمد در بابلسر، کنار ساحل دریای خزر با ماهیگیرانی که در حال جمع کردن تور بودند، گفت و گو کنم.

بیشتر از ۴۰ نفر مشغول کشیدن تور از دریا بودند. می گفتند بارها خبرنگاران آمده اند و گزارش گرفته اند و رفته اند اما هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات صیادان نبوده است. ناامید بودند  اما باز مشکلاتشان را بازگو کردند تا شاید این بار گوش شنوایی حرفهای شان را بشنود و برایشان کاری کند.

حدود ۵ ساعت از پهن کردن تورشان در دریا گذشته بود. وقتی از تعداد ماهی صید شده، سئوال کردم با خنده تلخی که نشان از تلاش بیهوده بود به صید مختصرشان اشاره کردند. صید کم بود؛ شاید کمتر از ۲۰ ماهی که خستگیِ ۳ ساعته بیش از ۴۰ صیاد را بجا گذاشت. 

می گفتند: تا ۲۰ فروردین فرصت دارند کار کنند اما با وجود بارندگی و طوفان و گل آلود شدن دریا، بارها تورِ بدون صید را از دریا جمع کرده و زحمتشان بی حاصل شد.

به گفته ماهیگیران ساحل بابلسر  آلودگی دریا و صید غیرمجاز، مهم‌ترین دلیل کاهش ماهی در دریاست. گاهی آنقدر صید کم می شود که درآمد ماهانه، کفاف هزینه یک هفته ای را هم نخواهد داد.

صیادان غیر مجاز که به "گانگستران دریا" معروفند یکی از عوامل کم شدن آبزیان دریای خزر هستند، دور از چشمِ حراست به دل آب می زنند و تورشان را در عمق بیشتر، پهن می‌کنند. شیلات هم  از دریا سهم دارد و در فصل ماهیگیری، تورشان مدام در دریا پهن است.

دغدغه‌های ماهیگران بابلسر، تعدد شرکت‌های تعاونی ماهیگیریِ انزلی تا ساری بود. صید ماهی به ویژه در همین دو بندر استان گیلان و مازندران، سهم بیشتری از ماهیان دریا را به خود اختصاص داده و ماهیگیران شهرهای میانه مانند بابلسر را دچار آسیب کرده است.

یکی از این ماهیگیران گفت: ماه گذشته (اسفند ۱۴۰۰) نفری ۲۶۸هزار تومان کار کردیم و در شش ماه اخیر آنقدر وضعیت صید بد بود که سهم ماهانه از فروش گاهی به ۳۰۰هزارتومان هم نمی رسید.

آلودگی آب، صید را کم کرد

یکی دیگر از صیادان، آلودگی دریا را از دلایل مهم کاهش ماهی دانست و گفت: ویلاسازی های کنار ساحل و ورود فاضلاب به دریا باعث مسمومیت آبزیان می شود.‌ ماهی آنقدر ضعیف می شود که اگر در تور صیادان هم بیافتد، برای فرار تقلا نمی کند.

او ادامه داد: دولت دستور تخریب ساخت و سازهای کنار ساحل را صادر کرده است اما گویا این قانون برای همه اجرا نمی شود چراکه ویلاهایی هستند که بدون تخریب همچنان آلودگی را روانه دریا می کنند.

سخت و زیان‌آور بودن صیادی

ماهیگیران بابلسری همچون دیگر ماهیگیران کشور از قطع تخفیف حق بیمه که به نوعی حق آنهاست، گلایه کردند و گفتند: اگر دولت حمایت نکند اغلب شرکت های تعاونی ماهیگیری که هر کدام حداقل ۸۰ سهامدار و حدود ۷۰ نفر کارگر دارند در معرض ورشکستگی خواهند بود.

سازمان تأمین اجتماعی به بهانه اینکه منابع مالی مصوبه دولت را مبنی بر سخت و زیان آور بودن صیادی ندارد، این طرح را اجرا نکرده است. بسیاری از صیادان سن شان از ۵۰ گذشته و با وجود دردهای استخوان که ناشی از سالها کار سخت است، برای جبران هزینه زندگی به کار دوم مشغولند لذا مطالبه به حق و توقع اکثر آنها، حمایت دولت و استفاده از مزایای بیمه سختی کار است. اینکه آیا کار روی دریا و در فصل سرما، سخت است یا آسان؛ پرسشی است که از مسئولان پاسخ قانع کننده می خواهند و به عنوان یکی از مطالبات به حق خود،‌ خواستار اجرای طرح سخت و زیان‌آور بودن صیادی، شدند.

صیادان توقع دارند سازمان تامین اجتماعی، شغل صیادی را جزو مشاغل سخت محسوب کند تا با ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه، بازنشست شوند.



 lay Video

گزارش: معصومه امین زاده