سفر رئیس پارلمان اروپا به کی‌یف؛ متسولا: مردم اوکراین قهرمان ما هستند

 سفر رئیس پارلمان اروپا به کی‌یف؛ متسولا: مردم اوکراین قهرمان ما هستند۱۴-فروردین-۱۴۰۱

تصویری از دیدار روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، به کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، دیدار کرد. او تصویری از این دیدار با شعار «شجاعت، قدرت و عزم» در اکانت توییتر خودش منتشر کرد.

خانم متسولا در این سفر غیرمنتظره همچنین به پارلمان اوکراین رفت و در سخنرانی خود گفت که اتحادیه اروپا علاوه بر کمک‌های مالی و نظامی، پس از پایان «جنگ غیرقانونی و بی‌دلیل» نیز برای بازسازی اوکراین کمک خواهد کرد.

او گفت مردم «قهرمان» اوکراین برای آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون جنگیدند و این «چیزی است که همه ما به آن اعتقاد داریم».

رئیس پارلمان اروپا با تاکید بر حمایت پارلمان اروپا از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، گفت: «تهاجم جنایتکارانه ولادیمیر پوتین، کرملین را در تقابل با اروپا، جامعه جهانی و قوانین بین‌المللی قرار داده و اجازه نخواهیم داد او خود را از این چالش بیرون بکشد».

او همچنین به اسکان موقت ۴ میلیون پناهنده اوکراینی در خارج از این کشور اشاره کرد و از لهستان به خاطر میزبانی از ۲.۵ میلیون پناهجوی اوکراینی تشکر کرد.

بعد از تهاجم روسیه به اوکراین، تاکنون رهبران لهستان، جمهوری چک و اسلوونی به این کشور سفر کرده و ‌همبستگی خود با کی‌یف را اعلام کرده‌اند.

اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌های سنگین بانکی و مالی بر روسیه اعمال کرده و در نظر دارد واردات نفت و گاز روسیه را به شدت کاهش دهد.

در این میان، روسیه که سه‌شنبه هفته گذشته قول داده بود کریدوری برای تخلیه شهروندان محاصره شده در ماریوپل باز کند، هنوز هم به وعده خود عمل نکرده است.

رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه اعلام کرد که بیش از سه هزار نفر از شهر محاصره‌شده ماریوپل به مناطق امن منتقل شده‌اند.

ده‌ها هزار نفر از ساکنان ماریوپل که برای روسیه شهری استراتژیک به شمار می‌رود هفته‌هاست که در این شهر در محاصره‌اند و در شرایط کمبود آب و غذا و قطعی کامل برق زندگی می‌کنند.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی از طریق بمباران مناطق مسکونی به‌ویژه در بندر ماریوپل متهم کرده‌اند.

عکس‌ها و ویدئوهایی که از این شهر منتشر شده نشان می‌دهد که از این شهر جز تلی از آوار و زمینی سوخته باقی نمانده است.

دفتر شهردار ماریوپل تخمین زده است که تاکنون دست‌کم پنج هزار نفر در این شهر در محاصره جان باخته‌اند.

روز گذشته تیمهای صلیب سرخ جهانی به خاطر ادامه بمباران نظامیان روسی نتوانستند وارد این شهر شوند و امروز نیز این سازمان بین‌المللی اعلام کرد تیم‌های امدادرسانی کماکان اجازه ورود به شهر را نیافتند.

با استفاده از گزارش‌های سایت پارلمان اروپا، توئیتر متسولا، سی‌ان‌ان. د.خ