هفتم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

 هفتم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها۷-اردیبهشت-۱۴۰۱

هفتم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

استان ها - ایرنا - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (چهارشنبه ) با بیان خبر خوب کرونایی اعلام کرده که روز گذشته در نشست و بیناری با سازمان بهداشت جهانی جزو کشورهای پیشرفته در درمان کرونا بوده ایم که توانستیم اُمیکرون را در مدت ۲ ماه به‌خوبی کنترل کنیم.

کارشناسان بهداشت و درمان و متخصصان بیماری‌های عفونی، تزریق واکسن کرونا را سپر محکم برای مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از ابتلا به ویژه کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می‌دانند و بارها و بارها در این باره تاکید داشته و دارند اما برخی هنوز نسبت به تزریق واکسن و تکمیل واکسیناسیون در هر سه نوبت کوتاهی می‌کنند.

واکسن کرونا برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ است، بنابراین واکسن نزده‌ها نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند ضمن اینکه در تکمیل واکسیناسیون اهتمام جدی داشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهد که تزریق دُز سوم ایمنی بدن را در برابر ویروس کرونا افزایش می‌دهد و مهمتر از این که موجب کاهش شدت بیماری و مرگ و میر می‌شود.

در همین حال بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران و در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه واکسن‌های کرونا در گمرک و انبارها مانده است، اظهار داشت: ۱۵۰ میلیون دُز واکسن وارد شده که شامل خرید و اهدایی بوده است. همچنین ۵۰ میلیون دُز واکسن تولید داخل هم خریداری شد.

وی ادامه داد: هر میزان قرارداد برای خرید واکسن‌های تولید داخل داشته باشیم، خریداری می‌کنیم و اخیراً در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری شد واکسن‌سازان داخلی بتوانند محصولات خود را صادر هم بکنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: شاید واکسن‌ها در انبارهای خود شرکت‌ها مانده باشد اما وزارت بهداشت هر چقدر که خریداری کند، مصرف می‌شود.

از سویی دیگر عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون گزارشی حاکی از نگرانی قابل اعتنایی از سویه جدید کرونا در ایران نداریم اما با این وجود مردم نباید نسبت به عادی شدن وضعیت سهل‌انگاری کنند.  

وی اظهار داشت :تاکنون گزارشی که حاکی از نگرانی قابل اعتنایی از سویه‌های جدید در کشور  باشد به دست ما نرسیده است اما با این وجود مردم نباید نسبت به عادی شدن این وضعیت سهل‌انگاری کنند.  
وی تصریح کرد: اگر مردم همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند، فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار خود داشته باشند، نمی‌توان به این سویه‌ها فکر کرد چون رعایت نکردن مردم منجر به ایجاد سویه‌های جدید می شود که امیدواریم این سویه دیگر مانند سویه امیکرون و دلتا مردم را گرفتار ابتلا یا بستری ناشی از کرونا نکند.

آخرین وضعیت کرونا در کشور به روایت آمار وزارت بهداشت

مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۴۱ نفر رسید.

 از دیروز تا امروز ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۵۱ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۳۳ نفر رسید.  تا کنون ۶ میلیون ۹۷۵ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

یک هزار و ۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۰ میلیون و ۹۶۵ هزار و ۸۶۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۵۹ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۷۶ هزار و ۹۸۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۶۱۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۵۳ هزار و ۸۰۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در حال حاضر ۲ شهرستان در وضعیت قرمز، ۴۸ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۷۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.  

هفتم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

مروری بر آخرین وضعیت کرونا در استان ها

خراسان رضوی 

شمار بستری شدگان روزانه جدید ناشی از بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی طی پنج روز گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش یافته است و روزانه ۱۱۷ به ۱۶۱ نفر افزایش یافته است که از این تعداد روزانه ۱۰۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند که علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

هم اینک ۲۹۱ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان خراسان رضوی بستری هستند که  ۹۲ نفر آنان بدحال بوده و در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانهای این استان تحت درمان قرار دارند.

همچنین در حال حاضر بیش از ۲۲۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که از این تعداد ۶۸ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان های زیر پوشش این دانشگاه تحت درمان هستند

طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا در خراسان رضوی ثبت و گزارش شده است.  

هرمزگان 

در شبانه روز گذشته یکی دیگر از مبتلایان به کرونا در استان هرمزگان جان خود را از دست داد و شمار قربانیان این ویروس مرگبار به ۲ هزار ۶۱۴ نفر رسید.

آمار مبتلایان کرونا در هرمزگان را ۴۴۳ نفر اعلام شده است و در حال حاضر ۶۴ نفر از مبتلایان کرونا در استان در بیمارستان بستری هستند که ۱۴ نفر از آنها در بخش مراقبت های ویژه بستری بوده و حال چهار نفرشان بسیار وخیم گزارش شده است.

شاخص های کرونا در هرمزگان در هفته های اخیر یک روند به نسبت نزولی داشته البته هنوز این وضعیت به ثبات کامل نرسیده و هر لحظه در صورت بی توجهی مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی احتمال طغیان دوباره این ویروس منحوس وجود دارد.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر تنها جزیره هرمز و بوموسی در این استان در وضعیت نارنجی قرار دارند و شهرستان‌های جاسک و بندرخمیر که پیش از این در وضعیت نارنجی دسته بندی شده بودند، اکنون به وضعیت زرد تغییر یافته اند و بر همین اساس، قشم و بندرلنگه در وضعیت آبی و دیگر شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونا قرار دارند.

سیستان و بلوچستان 

با ابتلای ۱۴نفر دیگر به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان تاکنون به ۱۶۹هزار و ۵۲۷ نفر رسیده است.

در شبانه‌روز گذشته  فوت ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است و ۳۸ بیمار حاد تنفسی و پنج فرد مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

چهارمحال و بختیاری

شیوع کرونا در این استان به کمترین حد خود رسیده و استان پس از گذر از چند پیک در بهترین شرایط قرار دارد. روند ابتلا در بخش سرپایی و بستری و همچنین میزان فوتی ناشی از کرونا در استان همچنان رو به کاهش است و طی روزهای گذشته مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت نشده است و مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در استان کماکان یک هزار و ۸۴۸ نفر است.

شناسایی ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته که از این تعداد سه نفر بستری شدند و هفت نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند.

مجموع بیماران بستری در بخش‌های کرونا مراکز درمانی استان را ۳۶ نفر اعلام شده که از این تعداد حال عمومی سه بیمار وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

کرمانشاه 

 در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوت کردند و مجموع جان‌باختگان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۱۳۵ نفر رسیده است.

تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان هم‌اکنون ۸۹ نفر است که از این تعداد ۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند که حال چهار نفر از آن‌ها وخیم است.

۱۵ نفر شامل پنج بیمار مثبت بستری و ۱۰ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل تفاوتی نکرده است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار در مراکز درمانی استان با علایم کرونا بستری و ۴۳ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.نقشه کرونایی کرمانشاه نارنجی و زرد شده است

هفتم اردیبهشت ماه با مهمترین اخبار کرونا در استان ها

گیلان 

آمار روزانه بستری‌های کرونا در بیمارستان‌های گیلان بعد از چند روز دوباره افزایشی شد و طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شدند این درحالی است که طی ۳ روز گذشته آمارهای بستری روزانه کمتر از ۴۵ نفر بود.

بر اساس آمار روز سه‌شنبه(دیروز) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان هم‌اکنون ۱۷۲ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری بودند که این آمار نسبت به روز گذشته ۲۵ نفر افزایش یافت.

بر اساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که جمعه گذشته اعلام شد، شهرستان ماسال و رودبار در نقشه کرونایی گیلان در رنگ‌بندی نارنجی قرار دارند، رشت، خمام، سیاهکل، لاهیجان، بندرانزلی، رودسر، آستارا، آستانه‌اشرفیه، املش، رضوانشهر، شفت، صومعه‌سرا، لنگرود، فومن و تالش زرد هستند.

لرستان 

 ۲ نفر طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۸۳۲ نفر رسید. ۳۹مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۷ هزار و ۸۷۵ نفر رسیده است.

وی افزود: اکنون۹۱ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری هستند. در حال حاضر شهرستان های پلدختر و خرم‌آباد در وضعیت نارنجی، ازنا، الیگودرز، بروجرد، چگنی، دلفان، سلسله، کوهدشت، رومشکان در وضعیت زرد و شهرستان دورود در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

البرز

۳۱ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند. اکنون ۱۱۱ بیمار بدحال کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند.

طی ۲۴ ساعت گذشته  هیچ مورد فوتی  کرونا  در البرز به ثبت نرسیده  و رقم کل  جانباختگان این بیماری در استان روی عدد  ۶ هزارو ۸۲۸  نفر ثابت ماند.

۸۷ هزار و۲۱۰ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بستری شده اند که ۸۰ هزارو ۲۶۱ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی البرز ترخیص شده‌اند.

قم 

۹۳ بیمار مشکوک و ۲۱ بیمار کرونا مثبت در قم بستری هستند که ۱۰ نفر از آنها در وضعیت بدحال بیماری قرار دارند. در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم اردیبهشت ماه جاری، ۲۶ بیمار با علائم کرونا در مراکز درمانی قم پذیرش شدند.

شبانه روز گذشته موردی از فوت کرونا مثبت در قم ثبت نشده است و از ۸۴ تست روزانه کرونا نتیجه آزمایش ۷ مورد مثبت گزارش شده است.

تاکنون یک میلیون و ۸۵۱ هزار و ۲۶۶ دُز واکسن از ابتدای طرح ملی واکسیناسیون در این استان تزریق شده است.

همدان

با فوت یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۳۳۴ نفر رسید. همچنین با شناسایی ۳۵ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۲۰۵ نفر رسید.

تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۱۱۴ مورد بوده است.

تاکنون سه میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۴۱ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است.

گزارش کرونایی استان ها 

حرکت کُند دُز سوم واکسن کرونا در گیلان

نمره مردودی دانش آموزان مازندرانی در مقابله با کرونا

پنجه‌ واکسن هراسان روی گلوی بیماران کرونا در قم