وقوع چند انفجار در شهر مرزی روسیه با اوکراین؛ تشدید درگیری در لیسیچانسک

 وقوع چند انفجار در شهر مرزی روسیه با اوکراین؛ تشدید درگیری در لیسیچانسک12-تیر-1401

تانک روسی در منطقه بلگورود

مقامات روسیه، اوکراین را مسئول انفجارهای شامگاه شنبه، ۱۱ تیر در بلگورود از شهرهای مرزی این کشور با اوکراین اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویاچِسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود روسیه، روز یک‌شنبه در یک پست تلگرامی گفته است که در پی این انفجارها حداقل ۱۱ مجتمع مسکونی و ۳۹ خانه آسیب دیده یا به‌طور کامل تخریب شده است و دست کم چهار نفر از جمله یک کودک ۱۰ ساله زخمی شده‌اند.

ادعاهای مقامات روسی مبنی بر مسئولیت اوکراین در انفجارهای شامگاه شنبه به‌طور مستقل قابل تأیید نیست. اوکراین نیز تاکنون واکنشی به این خبر نشان نداده است. تنها بر اساس چند ویدیوی منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌شود که این انفجارها و آتش‌سوزی در بلگورود رخ داده است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین از اوایل اسفند پارسال، حوادث متعددی از جمله آتش‌سوزی و انفجار در بلگورود و برخی مناطق دیگر روسیه گزارش شده، اما اوکراین تاکنون مسئولیت هیچ‌یک از این حملات را بر عهده نگرفته است.

شهر بلگورود با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در حدود ۴۰ کیلومتری مرز شمالی اوکراین و در فاصله کمی از خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین واقع شده است.

تشدید درگیری‌ها در لیسیچانسک

گزارش‌ها حاکی است که درگیری نظامی در اطراف شهر لیسیچانسک، آخرین شهر تحت کنترل اوکراین در ایالت لوهانسک در شرق این کشور روز شنبه ۱۱ تیرماه تشدید شده است.

رودیون میروشنیک، سفیر جمهوری خودخوانده لوهانسک در روسیه، در مصاحبه با تلویزیون روسیه با اشاره به این که «لیسیچانسک تحت کنترل درآمده است»، گفت: «متاسفانه (این شهر) هنوز آزاد نشده است».

رسانه‌های روسیه روز شنبه تصاویری را از رژه نیروهای شبه نظامی در خیابان‌های لیسیچانسک پخش کرده‌اند، اما روسلان موزیچوک، سخنگوی گارد ملی اوکراین، گفته است که شهر همچنان در کنترل نیروهای اوکراینی است.

روسلان موزیچوک تاکید کرد که به رغم ادامه نبردهای شدیدی در نزدیکی لیسیچانسک، این شهر محاصره نشده و تحت کنترل ارتش اوکراین است.

سخنگوی گارد ملی اوکراین با این حال گفت، مناطق لیسیچانسک و باخموت و همچنین خارکف سخت‌ترین شرایط را در کل خطوط مقدم نبردها دارند.

بالا گرفتن تنش بین اوکراین و بلاروس

این درگیری شدید در حالی روی داده که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، کی‌یف را به «تحریک» بلاروس متهم کرد.

او گفت که ارتش بلاروس «حدود سه روز پیش» موشک‌هایی را که از سوی نیروهای اوکراین به سوی بلاروس پرتاب شده بودند، رهگیری کرد.

این ادعای لوکاشنکو در حالی مطرح می‌شود که یک هفته پیش، اوکراین اعلام کرد موشک‌هایی که از بلاروس شلیک شده بود، به منطقه مرزی اوکراین اصابت کرده است.

بلاروس که متحد قدیمی مسکو به‌شمار می‌رود، پیشتر از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت کرده است.

با این حال، لوکاشنکو هرگونه مداخله کشورش در این جنگ را که به افزایش درگیری‌ها منجر خواهد شد، رد کرده است.

انفجارهای قوی در اودسا

الکساندر سنکویچ، شهردار منطقه میکولایف در جنوب اوکراین که با اودسا، بندر حیاتی دریای سیاه هم‌مرز است، از انفجارهای قوی در این شهر خبر داده است.

علت این انفجارها هنوز مشخص نیست، اگرچه روسیه بعداً اعلام کرد که پست‌های فرماندهی ارتش اوکراین را در این منطقه هدف قرار داده است. با این حال٬ رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند نمی‌توانند به طور مستقل گزارش‌ها و اظهارات مقامات نظامی درباره درگیری‌ها در میدان جنگ را تأیید کنند.

در همین حال، گفته می‌شود در اثر «حمله موشکی روسیه» به بلوک آپارتمانی در جنوب اودسا در روز گذشته دستکم ۲۱ نفر کشته شدند.

در همین زمینه، حمله موشکی روسیه به مرکز خرید شهر کرمنچوک، در مرکز اوکراین، در روز دوشنبه ۱۹ نفر کشته شدند. گفته می‌شود در زمان این حمله بیش از هزار غیر نظامی در این مرکز حضور داشتند.

این در حالی است که روسیه حمله به مناطق مسکونی را رد می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، حملات روز جمعه به نزدیکی اودسا را محکوم کرد و این حمله را عملیاتی «آگاهانه» و «ترور عمدی روسیه» دانست و تصریح کرد چنین حملاتی نوعی خطا یا حمله موشکی تصادفی نیستند.

رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی تلویزیونی شامگاه شنبه خود تاکید کرد که «مسیر برای پیروزی» «بسیار دشوار» خواهد بود، اما لازم است اوکراینی‌ها با عزم و اراده خود به«متجاوز» نشان دهندکه اوکراین نخواهد شکست.

ارزیابی نهادهای اطلاعاتی غربی نشان می‌دهد که نیروهای روسیه و جدایی‌طلبان مورد حمایت آن کشور حدود ۹۵ درصد از ایالت لوهانسک و حدود نیمی از ایالت دونتسک، که روی هم رفته ناحیه دونباس را تشکیل می‌دهند در تصرف خود دارند.