آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

 آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته10-مرداد-1401

آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

تهران – ایرنا – موج گرما و خشکی هوا موجب شده تا قاره سبز اروپا با آتش سوزی های گسترده جنگلی بخصوص در مناطق جنوب و جنوب غربی مواجه شود، وقوع این آتش سوزی ها بطور میانگین ۴ برابر ۱۵ سال گذشته گزارش می شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: سراسر اروپا شاهد وقوع آتش سوزی است که تاکنون دیده نشده، بطوری که تعداد کل آتش‌سوزی‌های جنگلی در اتحادیه اروپا از ابتدای سال ۲۰۲۲ تقریباً چهار برابر میانگین ۱۵ ساله برای همان دوره زمانی است.

این رسانه تصویری آمریکایی افزود: وقوع آتش سوزی گسترده در نواحی غربی پرتغال به حدی است که زبانه های آتش از شهر لیسبون پایتخت این کشور قابل رویت است.

بنابراین گزارش دولت لیسبون هم اکنون در تلاش برای مقابله با آتش سوزی در «مارفا» (Marfa) پرتغال است، سی ان ان از به کار گرفتن بیش از یکهزار نیروی اطفای حریق برای مقابله با آتش سوزی خبر می دهد.

آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

ایتالیا خشکسال ترین طی هفت دهه گذشته

درهمین حال آتش سوزی گسترده در منطقه « روچلا ایونیکا »  (Rocella lonica)  واقع در جنوب ایتالیا رخ داده است و بنابر گزارش سی ان ان،  ایتالیا با  خشکسالی بی سابقه ای طی هفتاد سال اخیر مواجه است.

شبکه خبری سی ان ان در ادامه افزود: بنابر اعلام «برنامه کوپرنیک » (Copernicus Programme)، بزرگترین برنامه رصد زمین درجهان، ۱۹۲۶ آتش سوزی جنگلی کشورهای اتحادیه اروپا را از ابتدای سال ۲۰۲۲تا ۲۳ ژوئیه (یکم امرداد ماه ۱۴۰۱) سوزانده است؛ این میزان از آتش سوزی در مقایسه در  مدت مشابه سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ ، حدود  ۵۲۰  فقره افزایش را نشان می دهد.

آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

آتش سوزی در جمهوری چک

درهمین حال شبکه خبری یورونیوز نیز گزارش داد: مدت یک هفته است که « پارک ملی بوهمیا» واقع در جمهوری چک در آتش می سوزد و تاکنون حدود ۱۱۰۰ هکتار از اراضی این مناطق در آتش سوخته است.

آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

بنابراین گزارش حدود ۷۰۰ نیروی اطفای حریق از جمله نیروهایی از سوئیس که از روز جمعه وارد جمهوری چک شدند در صحنه برای مهار آتش سوزی حضور دارند ، نیروهای امداد از کشورهای اسلواکی، لهستان و ایتالیا نیز برای کمک در اطفای حریق به جمهوری چک رفته اند.

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد: هم اکنون کشورهای ایتالیا، پرتغال، یونان، فرانسه وآلمان با آتش سوزی های گسترده مواجه بوده که هزاران هکتار از اراضی این کشورها طعمه آتش شده است.

آتش سوزی جنگلی گسترده در اروپا؛ ۴ برابر ۱۵ سال گذشته

به گزارش ایرنا، دانشمندان هشدار داده‌اند آتش‌سوزی‌های اخیر در بخش‌هایی از اروپا تنها نمونه‌ای اندک از آنچه انتظار می‌رود در سال‌های آتی این قاره با آن روبرو شود، می‌باشد. آن‌ها باور دارند به منظور جلوگیری از تلفات جانی نیاز است اقدام‌های پیشگیرانه در این خصوص صورت گیرد. 

دانشمندان می‌گویند: در سال‌های پیش رو بر تعداد آتش‌سوزی‌های وحشتناکی که در حال حاضر در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم، افزوده خواهد شد. 

پیشتر برنامه محیط زیست سازمان ملل در گزارشی نسبت به افزایش شدت و تعداد دفعات این آتش‌سوزی‌ها در دهه‌های آتی هشدار داده بود. طبق این گزارش تا پایان سال ۲۰۵۰ میلادی این مقادیر تا ۵۰ درصد رشد خواهند داشت.