شماری از طلاب قم علیه طرح بانکداری اسلامی تجمع کردند

 شماری از طلاب قم علیه طرح بانکداری اسلامی تجمع کردند۱۴- شهریور-۱۴۰۱

صحنه گردان پشت صحنه این تجمع نمایشی اعتراضی طراحان حوزوی کردن اقتصاد وسیستم بانکی و پزشکی و  وزارت بهداشت وآموزش وپرورش اند چون ربط به  هموار کردن جایگزینی مجتبی خامنه ای جای رهبرام الفساد پرش خامنه ای رمال است.

عکسی که خبرگزاری حوزه از تجمع معترضان منتشر کرده است.

حدود ۱۵۰ نفر از طلاب حوزه علمیه قم روز یکشنبه ۱۳ شهریور در مدرسه فیضیه تجمع اعتراضی در مورد تصویب طرح بانکداری اسلامی در مجلس برگزار کردند.

خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر نوشت این تجمع با عنوان «خیزش حوزویان در برابر محاربه با خدا و اعلام برائت از طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی» برگزار شد.

معترضان می‌گویند در این طرح موضوعاتی مانند « حیله‌های ربوی، بنگاه‌داری و صوری‌سازی معاملات» هنوز حل نشده و خواهان ارتباط بیشتر مجلس با حوزه‌ها شدند.

این در حالی است که بر اساس این طرح قرار است یک شورای پنج نفره با عنوان «شورای فقهی» در بانک مرکزی تشکیل شود تا بر «سیاست‌گذاری‌های کلان بانک مرکزی نظارت کند».

اعتراض شماری از طلاب به این طرح هم‌زمان با بروز انتقادات از جانب فعالان اقتصادی در سوی مقابل به این طرح است که می‌گویند این طرح دولت را بر جایگاه سیاستگذار پولی می‌نشاند و نهاد بانک مرکزی را در حد یک نهاد «مطیع و دست‌نشانده د‌ولت» تقلیل می‌دهد.

طرح بانکداری اسلامی، ۴۴ سال پس از انقلاب ۵۷، در حالی در مجلس در دست بررسی است که «قانون عملیات بانکی بدون ربا» در سال ۱۳۶۲ تصویب و از سال بعد از آن اجرایی شد، اما به‌گفته محمود جامساز، اقتصاددان، «در عمل به ربوی‌ترین نظام بانکداری جهان تبدیل شده است».