اوکراین: ایران به زودی ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ به روسیه می‌فرستد

 اوکراین: ایران به زودی ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ به روسیه می‌فرستد۱۱-ابان-۱۴۰۱

رئیس جمهور اوکراین در کنار لاشه پهپاد ایرانی

اطلاعات ارتش اوکراین اعلام کرد که ایران به زودی مجموعه جدیدی از پهپهادهای رزمی خود شامل ۲۰۰ پهپاد شاهد ۱۳۶، مهاجر ۶ و آرش ۲ را به روسیه ارسال می‌کند.

این سازمان اطلاعاتی روز سه‌شنبه، دهم آبان، در حساب تلگرام خود اعلام کرد که این پهپادها از طریق دریای خزر در بندر آستاراخان تحویل روس‌ها داده خواهد شد.

بنا بر این گزارش، پهپهادها به طور قطعه‌های جدا از هم حمل می‌شوند و پس از ورود به خاک روسیه «به هم وصل و دوباره رنگ‌آمیزی می‌شوند و علامت روسی روی آنها زده خواهد شد».

سازمان اطلاعات ارتش اوکراین اعلام نکرده که اطلاعات فروش این تعداد پهپادهای ساخت ایران به روسیه را چگونه به دست آورده و هنوز منابع دیگری این اطلاعات را تایید نکرده‌اند.

اما شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا روز سه‌شنبه به نقل از مقامات یک کشور غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را زیر نظر دارد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال آماده‌سازی محموله بزرگی، شامل حدود هزار سلاح بیشتر، از جمله پهپادهای تهاجمی‌ و موشک‌های بالیستیک کوتاه‌برد سطح به سطح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

سی‌ان‌ان نوشت که هرگونه استفاده روسیه از پهپادهای آرش ۲ در تهاجم خود علیه اوکراین می‌تواند فشار بیشتری را بر پدافند هوایی این کشور وارد کند.

این در حالی است که همزمان نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد در حال حاضر هیچ دفاع موثری در برابر انواع موشک‌های بالیستیکی که آماده ارسال از ایران به روسیه هستند، ندارد.

یوری ایهنات سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین روز سه‌شنبه گفت که برد این موشک‌های بالیستیک ایران، یکی ۳۰۰ و دیگری ۷۰۰ کیلومتر است که به نیروهای روسیه اجازه می‌دهد به هر نقطه از اوکراین حمله کنند.

آقای ایهنات در یک نشست خبری در کی‌یف افزود: «احتمال زیادی وجود دارد که این موشک‌ها در مرز شمالی اوکراین تحویل داده شوند و از آنجا می‌توانند کل اوکراین را تهدید کنند.»

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین در پاسخ به این که آیا نیروهای مسلح این کشور آماده دفاع در برابر این نوع موشک‌های بالیستیک ایرانی هستند یا نه، گفت نیروهای اوکراین «تمام اقدامات و ابزارهای حفاظتی در برابر این موشک‌ها را انجام خواهند داد.»

او با این حال هشدار داد: «در حال حاضر هیچ دفاع موثری در برابر این موشک‌ها نداریم. سرنگونی آنها از نظر تئوری امکان‌پذیر است، اما انجام آن با وسایلی که در حال حاضر داریم بسیار دشوار است.»

این مقام ارتش اوکراین تاکید کرد: «ما دفاع هوایی داریم، نه دفاع موشکی.»

این در حالی است که در واشینگتن، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز نگرانی از این که روسیه همچنان به دنبال تسلیحات متعارف پیشرفته از ایران است، گفت: «ما به اجرای شدید تحریم‌های آمریکا بر تجارت تسلیحاتی روسیه و ایران ادامه خواهیم داد تا فروش این تسلیحات به روسیه از سوی ایران دشوارتر شود.»

او بار دیگر هشدار داد: «هر کسی که با ایران تجارت می‌کند و می‌تواند هرگونه ارتباطی با توسعه پهپاد یا موشک بالستیک ایران یا ارسال تسلیحات از ایران به روسیه داشته باشد، باید بسیار مراقب باشد. ما در اعمال تحریم‌های خود تردید نخواهیم کرد.»

اعلام رسمی خبر فروش پهپادهای تهاجمی‌تر ایران به روسیه در حالی است که پیشتر، در اواخر مهرماه، سه مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفتند که ایران در ماه سپتامبر درخواست ولادیمیر پوتین برای خرید پهپادهای تهاجمی، پیشرفته و دوربرد از مدل «آرش ۲» را رد کرده است.

یکی از این مقام‌ها در مورد دليل رد درخواست روسیه به چند موضوع گوناگون از جمله «مشکلات فنی» اشاره کرد.

اما چند روز بعد، اوکراین اعلام کرد که ایران پهپاد انتحاری جدید آرش ۲ را به کرملین می‌فروشد و گروه تازه‌ای از مستشاران ایرانی برای آموزش نیروهای روسیه به این کشور خواهند رفت.

موضوع ارسال تسلیحات ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، از ماه‌ها پیش مطرح شده و اکنون در سازمان ملل متحد نیز مطرح است.

هفته گذشته، میگل دِ سِرپا سوآرس، وکیل ارشد در سازمان ملل، استدلال و درخواست روسیه را مبنی بر این که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان، نمی‌تواند درباره اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در تهاجم به اوکراین تحقیق کند، نپذیرفت.

پیشتر سفرای سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل در نامه مشترکی از درخواست دولت اوکراین برای تحقیق در این مورد حمایت و اعلام کرده بودند که فروش پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را که در همان سال امضا شد، تایید کرد و پشتوانه قانونی برجام تلقی می‌شود.

آنتونیو گوترش هر سال در دو نوبت، به طور معمول در ماه‌های ژوئن و دسامبر، در مورد نحوه اجرای این قطعنامه گزارش می‌دهد.