روزی نامه حکومتی جمهوری اسلامی 26 اسفندماه سال 1388

نقد و بررسی سرمقاله روزی نامه ی جمهوری " بودجه 89 و ضرورت وحدت نظر"

" سالی که نکوست از بهارش پیداست ، ماستی که ترش است از تغارش پیداست"

وقتی لایحه بودجه ی کشور در کمتر از دو هفته به پایان سال مانده از سوی دولت نامشروع و کودتائی تنظیم می شودکه رئیس آن افتخار منحل کردن سازمان مدیریت برنامه ریزی و بودجه را دارد به مجلس یا بازار مکاره دکوری و کمدی و انتضابی تقدیم کرد که بیش از دوسوم یا 200 وکیل الدوله ی این بازار مکاره آلت دست پاسداران کودتا گر می باشند که وظیفه و مأموریت دارند به جای پیگیری مطالبات موکلین خود و پاسخگوئی به اینان باشد ثناگو وستایش گر پاسداران کودتاگر به خصوص واحد حفاظت و اطلاعات این ارگان فاشیستی تروریستی پرونده ساز سانسور پی هستند که چه خوب برای منتقدان و معترضان و مخالفان پرونده سازی دروغین می کند؟ بنابراین معلوم است که می بایست بودجه ای که این چنین تنظیم شده و درزمانی کمتر از دو هفته در بازار مکاره مجلس هشتم به تصویب رسیده سپس شورای نگهبان آلت دست رهبر لوطی جماران تأئیدش کرده است . سر انجام این بودجه بهتر از این نمی تواند باشد که سر مقاله نویس اعتراف کرده است که این بودجه نه مورد رضایت دولت نامشروع کودتائی ونه بازار مکاره ی کمدی و دکوری وانتصابی مجلس هشتم می باشد . حال در نظر داشته باشید که این بودجه ای که چنین سرنوشتی دارد و با توجه به رژیمی که ازرأس تا ذیل آن در همه سطوح آلوده به فساد و رشوه وتبعیض و باند بازی است و مترادف آن جنگ قدرت جناحی و باندی برای حذف و قبضه و انحصاری کردن قدرت برای انباشت ثروت وجود دارد همچنین نمی توان منکر شد که میزان وابستگی این بودجه به نفت چقدر است در صورتیکه قیمت آن هم نوسان دارد ؟ به خصوص افزایش کسری بودجه هم مزید بر علت شده است . بدتر اینکه نرخ رشد تورم و گرانی لجام گسسیخته با فقر و بیکاری هم همچنان ادامه دارد که عامل اصلی افزایش حجم نقدینگی است که محصول اقتصاد انگلی وواسطه گری است که ناشی از بیش از 3 برابر بودن واردات بیش از صادرات می باشد . حال تصور کنید که این بودجه با این دولت که پرونده ی اختلاس کلان چندین میلیارد تومانی محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور مدعی اصول گرائی ساده زیست عاشق خدمت گزاری به مردما یران گشوده است می تواند معجزه گر و مشکل گشا باشد. به خصوص برای آن 80 %جمعیت کشوری که در زیر خط فقر اقصادی بسر می برند وپیش بینی شده است که تورم سال آینده به 50% می رسد. البته جنگ وسگ دعوای میان این دو نهاد پیرامون کاهش 20 هزار میلیارد تومان رقم هدفمندکردن یارانه های دولتی می باشد که اشاره شد تصویب این طرح 50% تورم بهمراه دارد . یعنی دودش بر توی چشمان مردم به خصوص تهی دستان و محرومان خواهدرفت . بهر حال سرمقاله نویس در بخشی از تحلیل انتقادی خود به بودجه 89 را چنین تشریح و تحلیل کرده است :

" الف ـ روح حاكم بر بودجه سال آينده در موارد متعددي از جمله عدم برخورداري از شفافيت لازم انطباق با قوانين مالي كشور عدم همخواني مصارف و درآمدها بسط يد كم سابقه در جابجايي رديفها وابستگي به درآمدهاي نفتي مشكوك الوصول بودن درآمدهايي مانند مالياتها و واگذاري شركت هاي دولتي اثرات كسر بودجه سال 88 بيانگر واقعيتهايي است كه خود را بر اقتصاد كشورمان در سال آينده تحميل خواهد كرد. ب ـ وابستگي شديد و منطقي بودجه هاي سنواتي با برنامه هاي ميان مدت امري انكارناپذير است ولي متاسفانه با وجود اهميت و حتميت اين وابستگي و تاثير و تاثر شاهد آن هستيم كه بودجه سال 89 درحالي به قانون تبديل شده است كه هنوز برنامه پنجساله پنجم كشور در مجلس شوراي اسلامي حتي بررسي هم نشده و عملا در سال آينده كشور بدون برنامه اي رو به جلو و متناسب با بودجه اداره خواهد شد چرا كه دولت پيشتر تاكيد كرده بود بودجه سال 89 را براساس جهتگيريهاي برنامه پنجم توسعه تدوين و روانه مجلس شوراي اسلامي كرده است . بنابر اين درحالي كه با توافق نمايندگان مجلس و دولت برنامه چهارم توسعه در سال آينده تمديد شده عملا بودجه سال 89 با احكام تمديد شده برنامه چهارم تناسب و مطابقت ندارد و ناگفته پيداست كه اين ناهماهنگي چه پيامدهاي ناخوشايندي براي كشور خصوصا در حوزه اقتصاد به دنبال خواهد داشت ."


در خاتمه اینکه وقتی که هدیه از سوی دو نهاد رژیم نا مشروع کودتائی به مردم ایران آنگونه وخیم و ابهام آمیز است که در پایان سال پر تنشی که بیش از 9 ماه آن به رو درروئی مردم ناراضی و معترض خشمگین سپری شد . زیرا که پس از نمایش خیمه شب بازی کودتای 22 خرداد که منجر به حضور اعتراضی مردم ایران بر توی خیابان ها شد که در ادامه ی این اعتراضات و اکنشی منجر رو در روئی باحاکمان کودتاگرشد که با فریاد های اعتراضی فریاد مرگ بر یکتاتور و خامنه ای و اصل ولایت قیه یا عمودخیمه نظام تاکنون همراه بوده است که بطور شفاف مهر تأئید شفاف بر نامشروع بودن رهبر لوطی جماران و رژیم پاسداران کودتائی نامشروع پاسداران زده شده است بطوری که ادامه ی دامنه ی اینگونه اعتراضات ضد حکومتی حتی در 4 شنبه سوری آخر سال هم با برگزاری جشن ملی 4 شنبه سوری پاره و آتش زدن تصاویر رهبر لوطی جماران خامنه ای و سوزاندش در آتش با فریاد مرگ بر دیکتاتور و خامنه ای منتهی شد که نشان بارز از عمق ضریب نفرت و خشم وتنفر گسترده ی مردم ایران نسبت به حاکمان کودتا گر نامشروع می باشد . حال داشته باشید که این شرایط ترکیب و تلفیق با بودجه ای شده است که تذکر داده شد نه مورد توافق ونه رضایت دولت نامشروع دهم ونه مجلس بازار مکاره کمدی و دکوری و انتصابی هشتم می باشد . به ویژه اینکه بعنوان هدیه ی نوروزی پیش بینی چشم انداز 50% افزایش تورم و گرانی در سال جاری است که حاصل هدفمند و یا نقدی کردن یارانه های دولتی می باشد که شروع نشده با 50% تأمین کسر بودجه مواجه می باشد. حال با در نظر گرفتن اختلاف و تضاد های جناحی و باندی و بحران عدم مشروعیت نظام کودتائی و بدتر بحران هسته ای و انزوای منطقه ای و جهانی وتهدید تحریم اقتصادی مشخص است که وضعیت در پیش روی مصداق عینی این شعر است که گفته می شود سالی که نکوست از بهارش پیداست ، ماستی که ترش است از تغارش پیداست که بیان کننده ی این واقعیت است که سال جدید چه سال پرتنش و مخاطره آمیزی می باشد؟

هوشنگ – بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1388/13881226/index.html

روزی نامه حکومتی جمهوری اسلامی 26 اسفندماه سال 1388