روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 18 مرداد ماه سال 1390

نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " دومين ضربه كاري به اعتبار جهاني دلار "

"گویا 33 سال نیست که در ایران کاهش سیستماتیک ارزش واحد پول ادامه دارد . آنچنان که رئیس بانک مرکزی با پاک کر دن صورت مسأله روی به دستآویز حذف 4 صفر آورده است"

سرمقاله نویس پیرامون آشکار شدن ارقام نجومی بدهی های داخلی و خارجی آمریکا قلم زنی کرده است تا که بدلایل خاص که یک مورد مرتبط به بحران هسته ای و گروه 5+1 دارد . بنابراین بدیهی است که باید نسبت به طلب چین از آمریکا حساسیت بیشتری از خود نشان دهد و بگوید که چين از موضع كشوري كه بيشترين ميزان اوراق قرضه دولتي آمريكا را در اختيار دارد، نسبت به كاهش رتبه اعتباري آمريكا در مقياس جهاني واكنش نشان داده است. برای اینکه طي روزهاي اخير رتبه اعتباري آمريكا از سوي موسسات ارزشيابي كاهش يافته است . طوری كه همانند يك زلزله عظيم، بر بازارهاي بورس آمريكا اثرگذاشته است و كاهش ارزش سهام و سقوط آزاد سطح مبادلات را به همراه داشته است. آنگاه برای محکم و مستند کردن انتقاد خود همراه با رهنمود ابتدا به هشدار ولاديمير پوتين نخست‌وزير روسيه اشاره کرده است که ادعا کرده هشدار وی ضربه كاري به اعتبار جهاني دلار محسوب مي‌شود. آنگاه به چين رسیده و میزان خریداری کردن حدود 1200 ميليارد دلار اوراق قرضه دولتي آمريكا و در اختيار داشتن آن را ضمیمه کرده است تا در نهایت توانسته باشد به نقل از شين هوا، خبرگزاري رسمي چين و واكنش غيرمعمولی اشت محور اين موضوع چنین فصل بندي را رله و بیان کرده باشد :

- آمريكا بايد بياموزد كه در محدوده امكانات خود فعاليت كند. در غير اينصورت با كاهش‌هاي ويرانگر بيشتري در رتبه اعتباري خود مواجه خواهد شد. - آمريكا بايد به اين حقيقت تلخ برسد و به الزامات آن عمل كند كه دوران حل مشكلات با تكيه بر وام گرفتن، سپري شده است. - چين به عنوان بزرگترين وام دهنده خارجي به آمريكا حق دارد از واشنگتن بخواهد كه مشكلات ساختاري خود را در عرصه بدهي‌ها اصلاح و از ارزش دارائي‌هاي دلاري چين محافظت كند. "

جالب است که سرمقاله نویس تصور کرده است که انگاری ک مقامات چینی که کشورشان بالاترین ضریب رشد اقتصادی در جهان را دارد آنگونه که نه اقتصاد ایران را بطور دربست اشغال کرده است ، بلکه حاضر نیست چند میلیارد دلار بدهی خرید نفت از ایران را بطور نقد و دلار پرداخت کند نمی دانند که چگونه با شرایط کنونی اقتصاد وکاهش ارزش سهام آمریکا تعامل کنند که منتظر هستند تا که اکنون سرمقاله نویس این چنین به مقامات چینی پیرامون بحران اقتصادی آمریکا توصیه کند :

"با وجود اين، به مصلحت چين و ساير قدرتهاي اقتصادي جهاني است كه تا سرحد توان خود از سقوط بيش از پيش ارزش دلار و از سقوط برق آساي اقتصاد آمريكا جلوگيري كنند تا دستكم بتوانند مطالبات خود را از اين "غول ورشكسته" دريافت نمايند. دقيقاً به همين دليل بود كه چين به درخواست رسمي آمريكا براي اعطاي يك وام يك تريليون دلاري به اين كشور موافقت كرد و باعث شد هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا از سفر براي دريافت اين وام، با دست پر باز گردد. اما واقعيت اينست كه وامدار بودن به چين، تبعات و الزاماتي هم دارد. چين در مقطع كنوني بر ضرورت تجديدنظر آمريكا در فهرست هزينه‌هايش اصرار مي‌ورزد. پكن مشخصاً برروي هزينه‌هاي نظامي و هزينه‌هاي درماني آمريكا متمركز شده و از دولت اوباما خواسته است كه به اندازه درآمدهايش هزينه كند تا دست گدائي نزد ديگران دراز نكند. حتي اگر پيشنهاد چين براي كاهش هزينه‌هاي نظامي آمريكا را نوعي تهاجم سياسي - تبليغاتي بدانيم، با وجود اين به نظر مي‌رسد چين به نقطه مهمي در كارنامه ديپلماسي آمريكا هجوم برده و دقيقاً انگشت بر اصلي‌ترين هزينه‌ها در فهرست طولاني بودجه آمريكا گذاشته كه به تنهائي به اندازه نيمي از كسري بودجه سالانه آمريكا را پوشش مي‌دهد. كاملاً بعيد است كه مقامات واشنگتن از علني شدن خواسته‌هاي چين در مقطع كنوني خرسند شده باشند. چرا كه اين حمله دقيقاً به فاصله كمتر از يك هفته از حمله شديد و غيرمنتظره "ولاديمير پوتين" نخست‌وزير روسيه منتشر شد با جملات تقريباً مشابهي، همين محورها را فهرست مي‌كرد و به آمريكا هشدار مي‌داد كه فراتر از امكاناتش زندگي مي‌كند، انگل اقتصاد جهاني است، وزن مشكلاتش را به ديگر كشورها تحميل مي‌كند و مهمتر از همه آنكه سيطره دلار، تهديدي براي بازارهاي جهاني است"

عجیب تر اینکه سرمقاله نویس که تئوری پرداز اقتصادی و بانکی و پولی جهانی شده است بدون کوچکترین اشاره به این واقعیت کشوری که خود به ورشکستگی اقتصادی دچار شده است. مهمتر اینکه بدلیل وابستگی به واردات کالاهای اقتصادی به خصوص ورود کالاها از چین که آنگونه شده است که گذشته از اینکه موجب افزایش کسری بودجه شده است . از طرف دیگر هر روز خبر از تعطیل شدن واحدهای تولیدی بیشتری مخابره می شود . ولی سرمقاله نویس بدون توجه به شرایط درونی ایران اکنون از موضع فرار به جلو اینگونه تحلیل نگرانی آینده از خارج شدن دلار آمریکا که واحد پول مسلط جهان است از صحنه و بی اعتباری کاغذهای بی اعتبار شده ی دلار را چنین ترسیم نموده است :

"اگر قرار باشد روزي دلار از گردونه اقتصاد جهاني به عنوان "ارز بين المللي" و "پول مسلط" خارج شود، سقوط آزاد اقتصاد آمريكا و اعلام ورشكستگي آمريكا قطعي و محرز است. چرا كه كشورها به سرعت براي تبديل كردن دلارهاي انباشته در بانكها به ساير ارزهاي معتبر، وارد عمل خواهند شد و كاغذهاي بي‌اعتبار و كم اعتبار مرسوم به "دلار" را سريعاً تبديل خواهند كرد. البته همين امر قوياً به كاهش فوري ارزش دلار منجر مي‌شود كه خود معضل جديدي خواهد بود كه مطابق قانون دومينو، تاثيراتش متوجه اقتصاد جهاني مي‌گردد و بازنده كساني خواهند بود كه ديرتر اقدام نمايند و ترديد كنند. در اين صورت چه بسا آمريكا هم چندان نگران عواقب اين پديده نباشد. چرا كه به دست ديگران، ارزش واقعي ديون خود را كاهش مي‌دهد! اما نه به قيمت دلخواه خود"

در خاتمه اینکه سر مقاله نویس تصور کرده است که در شرایطی که اقتصاد جهانی شده است. بنابراین مشخص است وقتی که قوی ترین اقتصادجهان دچار بحران مالی و بانکی شده باشد و ارزش دلار آن کاهش یافته است . آنگونه که موج شروع شده ی علنی شدن افزایش بدهی های آمریکا یک قلم موجب کاهش 4 دلار در قیمت هربشگه نفت شده است که سبب افزایش ضربه پذیری کشوری مثل ایران شده است که دارای اقتصاد تک پایه ای صدور نفت می باشد. ولی سرمقله نویس به جای اینکه نگران بحرانی تر شدن اوضاع اقتصاد وخیم ایران باشد . نگران چین و افزایش اوراق قرضه ی خریداری شده اش در آمریکا می باشد و بعنوان راهکار به مقامات چینی ر هنمود داه است که چه باید بکنند . از سوی دیگر گویا 33 سال نیست که در ایران کاهش سیستماتیک ارزش واحد پول ادامه دارد . آنچنان که رئیس بانک مرکزی با پاک کر دن صورت مسأله روی به دستآویز حذف 4 صفر آورده است تا بدون تغییر کیفی در زمینه ی اقتصادی و افزایش تولید و بالا بردن در آمد ارز خارجی به وجود آید تا که موجب افزایش بیشتر حساب های پس انداز و اندوخته های ارزی شود وپشتوانه ی تقویت سیستم بانکی و پولی گردد تا در آن صورت امکان مهار رشد تورم وجود داشته باشد ونه صرفاً با جراحی کردن میزان 4 صفر که اعتراف به کاهش ارزش ریال و تورم و افزایش معادل 4 رقمی قیمت ها در 33 ساله گذشته می باشد.

هوشنگ بهداد

http://www.jomhourieslami.com/1390/13900518/13900518_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html

روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی 3 شنبه 18 مرداد ماه سال 1390

دومين ضربه كاري به اعتبار جهاني دلار