تغذيه قديمي‌ها 4 غلط دارد.

تغذيه قديمي‌ها 4 غلط دارد.12 آذر-92
خيلي از والدين براي دير نرسيدن فرزندشان به كلاس و دانشگاه، مدام سر ميز صبحانه به آن‌ها تاكيد مي‌كنند كه "عجله كن"، "تندتند بخور"،"ديرت شد" اما اين والدين نمي‌دانند عجله كردن يا داشتن استرس هنگام خوردن غذا باعث مي‌شود پيام سيري به درستي و در زمان مشخص به مغز نرسد و فرد زودتر يا ديرتر از هنگامي كه واقعاً سير شده است، احساس سيري كند. گذشت زمان بر نوع خوراك ما هم تأثير گذاشته و نسل امروز نبايد از باورهاي بسيار قديمي درباره غذا خوردن پيروي كنند؛ باورهايي كه اشاره‌اي به مهم‌ترين آن‌ها خواهيم داشت. 
غذا خوردن 
الگوي غذا خوردن شما چگونه است؟ سفره غذاي خود را بر اساس يافته‌هاي جديد تغذيه‌اي و نظر متخصصان تغذيه مي‌چينيد يا باورهاي قديمي والدينتان در خورد و خوراك شما تأثير دارند؟ دكتر فولر، نويسنده كتاب "از رژيم غذايي مادرتان پيروي نكنيد"، معتقد است گذشت زمان بر نوع خوراك ما هم تأثير گذاشته و نسل امروز نبايد از باورهاي بسيار قديمي درباره غذا خوردن پيروي كنند؛ باورهايي كه اشاره‌اي به مهم‌ترين آن‌ها خواهيم داشت: 
باور اشتباه اول ميان‌وعده اشتها را كور مي‌كند 
بسياري از بزرگ‌ترهاي ما عقيده دارند غذا خوردن بايد به 3 وعده اصلي محدود شود زيرا خوردن مواد غذايي مختلف در بين وعده‌هاي اصلي غذايي، باعث كاهش اشتها خواهد شد اما در زندگي‌هاي ماشيني و كم‌تحرك امروزي اگر 3 وعده غذاي اصلي و 2 يا 3 ميان‌وعده داشته باشيم، مي‌توانيم سهم گروه‌هاي غذايي مختلف را بين اين وعده‌ها و ميان‌وعده‌ها پخش كنيم و در نتيجه هم در وعده‌هاي اصلي پرخوري نكنيم و چاق نشويم و هم قند خونمان را در حد طبيعي و ثابتي نگه داريم. البته بهترين خوراكي ميان‌وعده‌ها شامل مغزها، ميوه‌ها، ماست، سبزي‌ها و كيك‌هاي خانگي كم‌چرب و كم‌شكر هستند. ضمن اينكه يك ميان‌وعده مناسب بايد حداكثر 100 تا 200 كيلوكالري انرژي به بدنمان برساند. 
باور اشتباه دوم بشقاب غذا را بايد تا ته خورد 
متأسفانه خيلي از والدين عادت دارند خودشان براي همه بچه‌هاي كوچك و بزرگ خود غذا بكشند و گاهي هم پيش از خوردن تمام غذاي‌شان اجازه ترك سفره را به آن‌ها نمي‌دهند. با اين حساب، حتي اگر زياد هم گرسنه نباشيد مجبور مي‌شويد به خاطر ناراحت نشدن پدر يا مادر خود به زور تمام غذايتان را بخوريد و علاوه بر چاق شدن، تناسب اندامتان را هم از دست بدهيد و حالتان تا چند ساعت بد باشد. به همين دليل بهتر است خيلي منطقي با والدين خود در اين مورد صحبت كنيد و از آن‌ها بخواهيد اجازه بدهند خودتان غذا بكشيد تا مجبور به اسراف (به دليل دور ريختن غذا) يا پرخوري نشويد. به هيچ‌وجه براي اسراف نكردن مواد غذايي، خودتان را مجبور به خوردن آن‌ها نكنيد. يعني به جاي خوردن يا دور ريختن، آن‌ها را داخل ظرف دربسته‌اي درون يخچال بگذاريد و در وعده بعدي ميل كنيد. 
باور اشتباه سوم  غذا را بايد تند خورد 
خيلي از والدين براي دير نرسيدن فرزندشان به كلاس و دانشگاه، مدام سر ميز صبحانه به آن‌ها تاكيد مي‌كنند كه "عجله كن"، "تندتند بخور"، "ديرت شد" اما اين والدين نمي‌دانند عجله كردن يا داشتن استرس هنگام خوردن غذا باعث مي‌شود پيام سيري به درستي و در زمان مشخص به مغز نرسد و فرد زودتر يا ديرتر از هنگامي كه واقعاً سير شده است، احساس سيري كند. غذا خوردن بايد حداقل 20 دقيقه طول بكشد تا پيام سيري به درستي به مغز برسد. اگر به سرعت غذا بخوريم، حجم بيشتري از مواد غذايي را وارد بدنمان مي‌كنيم و به اين ترتيب چيزي جز چاقي نصيبمان نمي‌شود. اگر واقعاً وقت كافي براي خوردن صبحانه يا ناهار نداريد، يك ساندويچ براي خودتان درست كنيد و آن را در كمال آرامش در طول مسير بخوريد. 
باور اشتباه چهارم بهترين دسر، سالاد و سبزي است 
در اينكه سالاد و سبزي‌ها از بهترين مواد غذايي هستند، شكي نيست اما اگر والدين فرزندانشان را مجبور كنند به جاي بستني شكلاتي يا ژله، بشقاب سبزي را به عنوان دسر انتخاب كنند، نوعي مقاومت غذايي در برابر اين خوراكي‌هاي مفيد در ذهن بچه‌ها ايجاد خواهند كرد. به همين دليل بد نيست گاهي به فرزندانمان اجازه دهيم خودشان غذا يا دسرشان را انتخاب كنند تا موضع‌گيري خاصي در برابر سبزي‌ها نداشته باشند. شما هم مي‌توانيد با خوردن غذاها و دسرهاي سالم و تعريف كردن از طعم و خواص آن‌ها، نظر بچه‌ها را به سمت اين خوراكي‌هاي مغذي جلب كنيد.