درباره تبخال چه مي‌دانيد؟

توصيه‌هاي پزشكي
درباره تبخال چه مي‌دانيد؟
27 بهمن -92

يك متخصص عفوني گفت: "تبخال" نشانه بيماري خاصي نيست و به نوعي مي‌تواند مفهوم سلامتي داشته باشد. دكتر عليرضا جانبخش گفت: تبخال نوعي بيماري ويروسي است كه عامل بروز آن ويروس هرپس انساني ناميده مي‌شود و داراي دو تيپ است.
اين متخصص عفوني با بيان اينكه تيپ يك ويروس هرپس بيشتر در اطراف دهان، لب و صورت بروز مي‌كند، گفت: ويروس تبخال در اولين بروز خود معمولا در سنين پايين و در دوران طفوليت فرد بروز مي‌كند. اين متخصص عفوني ادامه داد:
اين ويروس به حالت مخفي براي هميشه در بدن فرد باقي مي‌ماند و در شرايط مناسب به سطح پوست مي‌آيد و ايجاد بثور مي‌كند. جانبخش گفت: تبخال ثانويه نيز در پي بروز عفونت‌ها، تب، آنفلوآنزا، انواع مننژيت و... بروز مي‌كند. ضمن اينكه استرس، ضربه، تصادف، سوختگي و... از ديگر عوامل بروز تب خال ثانويه است. وي خستگي زياد، استرس فيزيكي و... را از ديگر دلايل بروز تب خال دانست و گفت: البته برخي از تبخال‌ها نيز شناخته شده نيستند و به صورت دوره‌اي عود مي‌كنند و به نظر مي‌رسد عوامل ژنتيكي در بروز آنها موثر است. جهانبخش گفت: 95 درصد افراد تا سنين جواني حداقل يك بار تب خال را تجربه مي‌كنند. اين متخصص عفوني در ادامه با بيان اينكه تب خال در حالت معمول نياز به درمان ندارد، گفت: تنها در صورتي كه بروز تبخال در هر ماه بيش از يك بار باشد بايد نسبت به درمان اقدام شود.وي درمان را شامل درمان كوتاه مدت و بلندمدت و با دارو دانست و افزود: اگر درمان كوتاه مدت پاسخگو نباشد، نسبت به درمان دارويي شش ماهه اقدام مي‌شود.