گزیده خبرهای 1 مهر- 94 . قسمت -4

گزیده خبرهای 1 مهر- 94 . قسمت -4
 
خبر ويژه 
انتقام گيري از ناطق در مقايسه وي با منتظري و بازرگان
يک سمپات گروهک نهضت آزادي، در آخرين شيرين کاري خود، آقاي ناطق نوري را با منتظري و بازرگان مقايسه کرد و از وي خواست برخلاف ميلش در انتخابات نامزد شود.    زيباکلام ناطق نوري را به عنوان رياست محترم بازرسي ويژه نهاد مقام معظم رهبري خطاب قرار داده و نوشته است: در خبرها به نقل از حضرتعالي اظهارنظري آمده بود که حکايت از بي ميلي تان پيرامون شرکت در انتخابات مجلس مي نمود. اگرچه صراحتا بيان نکرده بوديد که قطعا نخواهيد آمد، اما بياناتتان مبين عزم تان مبني بر نيامدن مي نمود. جناب آقاي ناطق نوري عزيز، تجربه، دانش و اطلاعات شما و شايد مهم تر از همه، عشق و اعتقادتان به انقلاب، نظام و کشور در وراي آن است که امثال بنده خواسته باشند به خودشان اجازه دهند تا به حضرتعالي توصيه نمايند. آنچه هست استدعا و تقاضاست. يقينا توهيني که به شما در جريان انتخابات سال 88 شد به ناحق بود و شايد بيش از نفس آن توهين، سکوت برخي از ياران و دوستان بود که برايتان سنگين تر و ناگوارتر آمد. اما جناب آقاي ناطق نوري عزيز، نه خون شما رنگين تر از خون مرحوم آيت الله منتظري يا مرحوم مهندس مهدي بازرگان است نه توهين هايي که به آن بزرگواران صورت گرفت قابل قياس با توهين به جنابعالي است؛ و نه تلاش ها، زجرها و خون دل هايي که آنان براي انقلاب متحمل شدند تناسبي با مرارت هاي شما پيدا مي کند. رفتگان به کنار، جنابعالي شاهد توهين ها و بي مهري هايي که به آقايان هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي منظما مي رود هستيد. مع ذالک هر دو ايستاده اند. يقينا جنابعالي نه قهر کرده ايد نه علت تصميم تان کدورت هاي سال 88 هستند. اما انگيزه تان براي نيامدن هرچه باشد، شرايط مملکت به گونه اي است که کشور بيش از هر زمان ديگري به حضور شما در مجلس نياز دارد.    وي همچنين نوشت: جناب آقاي ناطق نوري معزز، باور بفرماييد که کشور به شما نياز دارد و تمسک به «جوان گرايي»، «تزريق خون تازه»، «انجام وظيفه درون اطاق هاي فکر» و اين دست کليشه ها راهگشا نيستند.    زيباکلام پيش از اين اظهار داشت که ايده آل وي امثال هاشمي و روحاني نيستند و هرگاه لازم باشد مي توان آنها را از قطار دموکراسي پياده کرد بلکه ايده آلش کساني چون واتسلاو هاول و بازرگان هستند.    افراطيون مدعيان اصلاح طلبي در زمان رياست ناطق نوري بر مجلس پنجم ضمن تجمعاتي شعار مي دادند «مجلس زوري نمي خوايم ناطق نوري نمي خوايم»!    موضع سمپات نهضت آزادي در قياس آقاي ناطق با منتظري و بازرگان در حالي است که ناطق صريح ترين و انقلابي ترين مواضع را عليه اين دو سرکرده جريان هاي نفاق داشته و احتمالااقدام اخير براي انتقام گيري از ناطق است.
    خبر ويژه 
دولت با چند نرخي كردن ارز به بي ثباتي اقتصادي دامن مي زند
يک سايت حامي دولت اذعان کرد «سياست ها و اقدامات بانک مرکزي در قبال نرخ ارز با وجود تغييراتي که در شرايط بازار رخ داده از انعطاف لازم برخوردار نيست و اصرار بر ادامه روند سال گذشته، دامنه نوسانات را افزايش داده است».    خبر آن لاين نوشت: نوسان خارج از عادت قيمت ارز طي هفته گذشته، سياستگذار بازار ارز را که کاهش دامنه نوسان طي دو سال اخير را از افتخارات خود مي داند، شديداً به تکاپو انداخت تا از دستاوردش دفاع کند. بازار اما در اين ميان راه خود را مي رود و حکم خود را مي دهد تا يک بار ديگر براي چندمين بار ثابت شود «بازارها، سياستگذاران را ادب مي کنند».    تا پيش از دستيابي به توافق هسته اي و در شرايط دشوار تحريم، طبيعي بود که جامعه عدم دستيابي به ثبات را تقريباً ناممکن مي دانست و به همين خاطر نيز مسئولان اقتصادي دولت تک نرخي کردن ارز را به پس از لغو تحريم ها موکول مي کردند. از سوي ديگر از آنجايي که بانک مرکزي و مجموعه دولت توانسته بودند با اعمال انضباط پولي و سياست هاي ثبات آفرين، نوسانات ارزي را به حداقل ممکن برسانند و همين موفقيت به عنوان برگ برنده در دست آنها بود، فشار بر روي مجموعه دولت براي کاستن از قيمت ارز و دستيابي به نرخ واحد چندان زياد نبود.    پس از توافق جامع در اواخر تير ماه و خروج ايران از بند تحريم ها اما شرايط تغيير کرد. خلاف آنچه انتظار مي رفت انتشار خبر توافق تاثير چنداني بر قيمت ارز نگذاشت و حتي شاهد افزايش قيمت ها در بازار بوديم. واقعيت اين است که بانک مرکزي چندان تمايلي براي کاهش قيمت ارز نداشت و ترجيح مي داد انرژي خود را صرف ثبات قيمت ها کند تا کاستن آنها. اين راهبرد در حالي از سوي مديران ساختمان فيروزه اي ميرداماد ادامه يافت که شرايط بازار کم کم تغيير کرد؛ بنابر آمارهاي گمرک صادرات غير نفتي کشور طي 5 ماهه نخست امسال حدود 25 درصد افزايش يافته و اين يعني ارز بيشتري آماده ورود به بازار و تبديل به ريال بوده است.    با اين حال بانک مرکزي ترجيح مي داد همچنان از کانال برخي صرافي هاي خاص نسبت به توزيع دلار در بازار اقدام کند. اين شيوه اما به محض اينکه به علل گوناگون مانند افزايش تقاضاي فصلي، نياز به دلار در بازار بالامي رفت، افزايش قيمت ها را نيز به دنبال داشت دقيقاً مانند آنچه طي هفته گذشته شاهد آن بوديم.    نتيجه پافشاري بر شيوه توزيع تک صرافي، اين بود که بانک مرکزي به محض افزايش قيمت ها ناگزير به افزايش تزريق از کانال هاي ديگر مي شد تا قيمت ها به سطح قبلي بازگردد و اين يعني همان افزايش نوسان در بازار ارز که کاهش آن به عنوان افتخار مجموعه دولت قلمداد مي شود.    خبر آن لاين خاطرنشان کرد: از سوي ديگر بانک مرکزي طي اين مدت از چند جهت تحت فشار بوده است و اتهامات مختلفي به آن وارد مي شود؛ کسب درآمد براي دولت با جلوگيري از کاهش قيمت ارز، پيگيري تک نرخي کردن ارز با نزديک تر شدن تدريجي قيمت دولتي به بازار و اعمال فشار به صرافي ها با انحصاري کردن کانال توزيع ارز در بازار. اگرچه بانک مرکزي تا به حال بارها و با شفافيت به هر سه اتهام مطرح پاسخ داده است اماعدم انعطاف پذيري در شيوه مديريت بازار پس از حصول توافق و اصرار بر مديريت انتظارات در دوران پس از توافق، همچنان و با هر بار افزايش قيمت اين اتهامات را زنده مي کند.    يادآور مي شود در حالي که قيمت رسمي دلار در بودجه 94، 2850 تومان بود، دولت قيمت 3100 تومان را براي بودجه 95 تعيين کرده و اين در حالي است که هم اکنون با سکوت دولت، قيمت دلار تا 3500 تومان صعود کرده است. 
اخبار ادبي و هنري 
همصدايي تعدادي از سينماگران ايراني با مفتيان داعش: فيلم حكومتي مجيدي را حذف كنيد!
برخي از سينماگران منتسب به جريان شبه روشنفکر وابسته به غرب در داخل کشور با ارسال نامه اي به جشنواره فيلم مونترال کانادا خواستار خروج فيلم مجيد مجيدي از اين جشنواره شدند!    به گزارش هفت راه به نقل از مثلث آنلاين، گويا برخي از سينماگران ايراني به رئيس جشنواره مونترال نامه اي نوشته و در آن از اينکه فيلم مجيدي در جشنواره به نمايش درآمده گلايه کردند و گفتند که به يک سينماگر حکومتي اجازه فعاليت داده ايد. اين فيلم متعلق به حکومت ايران است. آنها اين رفتار را با لابي فراوان در بين مسئولان جشنواره هاي مختلف جهاني تکرار کرده اند. همين موضوع موجب ناراحتي مجيد مجيدي شده است. سياست کلي اين جريان ناديده گرفتن و بايکوت فيلم مجيدي است.     شايان ذکر است تعدادي از مفتيان گروهک داعش اقدام به تحريم نمايش اين فيلم در کشورهاي اسلامي کرده بودند!.
اخبار ادبي و هنري 
محمدحسين نيرومند در گفت وگو با كيهان: كالاهاي فرهنگي ناسالم، عامل نفوذ غرب هستند
يک هنرمند و کارشناس فرهنگي معتقد است؛ همان طور که عرصه صنعت به استانداردسازي نياز دارد، در توليد کالاهاي فرهنگي نيز به استانداردسازي نياز داريم. چون کالاهاي فرهنگي ناسالم و ضعيف در توليد کالاهاي فرهنگي خوب، عامل اصلي نفوذ غرب است.
        
سرويس ادب و هنر- محمدحسين نيرومند، هنرمند گرافيست و مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس در گفت وگو با کيهان، اظهار داشت: نفوذ فرهنگي شامل همه منافذي است که مي توان از طريق آنها به روح و فکر و انديشه انسان راه پيدا کرد و او را تحت تاثير قرار داد. کارآمدترين ابزار نفوذ فرهنگي، کالاهاي فرهنگي هستند که تنوع بسيار زيادي دارند. ما معمولاکالاهاي فرهنگي را تنها به سينما و کتاب و امثال اين ها خلاصه مي کنيم. اما خيلي موارد ديگر همچون جلد دفتر مشق و لوازم التحرير، اسباب بازي ها، تصاوير و نوشته هاي روي تي شرت و ... هم کالاي فرهنگي محسوب شده و ابزار نفوذ فرهنگي هستند.    اين مدرس دانشگاه ادامه داد: متاسفانه همان طور که سيستم و مديريت فرهنگي ما نسبت به مسئله تهاجم فرهنگي بي تفاوت بود و امروز اثراتش را مي بينيم، اين بي تفاوتي درباره نفوذ فرهنگي هم ديده مي شود. با اين تفاوت که مسئله نفوذ، بسيار پيچيده تر است. چون تهاجم، رو در رو و آشکار است اما نفوذ، شامل عمليات هاي پنهان مي شود.     نويسنده کتاب «مديريت چشم مخاطب» افزود: در شرايطي که نفوذ فرهنگي در حال اتفاق است اما کسي به جز رهبر انقلاب نسبت به اين مسئله اهميتي قائل نيست.    نيرومند درباره راه هاي مقابله با نفوذ فرهنگي غرب گفت: مديريت نيروي انساني و کالاهاي فرهنگي، راه مبارزه با نفوذ فرهنگي غرب است.    وي درباره مديريت کالاهاي فرهنگي توضيح داد: کالاهاي فرهنگي سهمي اساسي در مديريت افکار عمومي دارد. به همين دليل هم بايد کالاي سالم در اختيار مردم قرار بگيرد. جاي سوال است که چرا در حوزه صنعت، استانداردسازي وجود دارد، اما در حوزه فرهنگ نه؟     مديرمسئول سابق نشريه کيهان کاريکاتور ادامه داد: در کنار جلوگيري از توليد آثار مضر بايد توليد کالاي فرهنگي مناسب هم تقويت شود. اين در حالي است که امروز در فضاي فرهنگي ما نفوذ به راحتي در حال انجام است اما حمايت از توليد کننده هاي کالاهاي مفيد ضعيف است.     نيرومند، پخش فيلم هاي غربي از صداوسيما را يکي از مصاديق نفوذ فرهنگي به جامعه ايران دانست و گفت: جاي سوال است که چرا در شرايطي که غربي ها فروش دارو به کشور ما را تحريم مي کنند، اما رسانه ملي ما فيلم هاي آنها را پخش مي کند؟ اين مصداق بارز نفوذ فرهنگي است. 
اعضاي شوراي شهر طالقان دسته جمعي استعفا كردند
اعضاي شوراي اسلامي شهر طالقان در اعتراض به نواقص طرح جامع شهري به طور دسته جمعي استعفا کردند.    استعفاي اعضاي شوراي شهر طالقان با حضور تمام اعضا در استانداري البرز انجام و استعفا نامه ها به معاونت برنامه ريزي استانداري البرز ارائه شد.    رئيس شوراي اسلامي شهر طالقان با تاييد اين مطلب اظهار کرد: با طرح جامعي که به تازگي قرار است به شورا و شهرداري طالقان ابلاغ شود، کاري در راستاي رفع مشکلات مردم از ما ساخته نيست و معتقديم که اين شرايط مانع از خدمت رساني به مردم مي شود.    کاميار رفيعي افزود: به همين دليل استعفاي خود را به صورت دسته جمعي ارائه کرديم و معتقديم که به صورت ديگري نمي توانستيم از حقوق مردم دفاع کنيم.    وي تاکيد کرد: طرح جامعي که قرار است ابلاغ شود قابليت اجرا هم ندارد و به طور قطع در آينده مشکلات بسياري براي مردم و مسئولان طالقان ايجاد خواهد کرد.    رفيعي گفت: 21 سال است که شهر طالقان تاسيس شده و در اين مدت نه طرح جامعي داشتيم و نه طرح تفضيلي و تنها بر اساس و اکتفا به طرح هادي روستايي، مديريت شهري طالقان، اداره شهر را برعهده داشت و در اين مدت به مردم وعده مي داديم که با تصويب طرح جامع، مشکلات برطرف مي شود.    وي اظهار کرد: در سال 82 و زماني که طالقان جزو استان تهران قرار داشت، قرارداد و تهيه طرح جامع در شوراي برنامه ريزي استان تهران با مشاور منعقد شد و از آن تاريخ تا امروز 12 سال مي گذرد و هيچ زماني طرح جامع به ما ابلاغ نشد.    رفيعي گفت: پس از 12 سال، طرح جامع شهر طالقان براي تاييد نهايي به شوراي عالي معماري کشور ارسال و تصويب شد و به زودي براي اجرا ابلاغ مي شود.    وي افزود: با مطالعه طرح تاييد شده نهايي متوجه شديم که حريم شهر کوچک تر شده و 50 درصد کاربري ها کاهش يافته و در نهايت طرحي تاييد شده که به نه تنها مشکلات را برطرف نمي کند، بلکه به مشکلات شهرستان طالقان اضافه خواهد کرد.
    كشف 50 گور دخمه اي اشكاني در كياسر
بيش از 50 گور دخمه اي از دوره اشکاني در وستمين کياسر شناسايي و کشف شد.    ساري- خبرنگار کيهان:    سرپرست هيئت باستان شناسي گورستان وستمين کياسر ساري گفت: در جريان عمليات حفاري به منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکا، محوطه اي باستاني نمايان شد که بعد از انجام تحقيقات و کاوش مشخص شد اين محوطه بقاياي يک گورستان است.   عبدالمطلب شريفي در ادامه افزود: معماري گورها متشکل از يک فضاي مستطيلي به عرض 70 تا 180، طول حدود 170 تا 180 و عمق 2 تا 2/5 است.    وي تصريح کرد: در اين نوع تدفين بعد از به خاک سپاري، اشياي متعلق به فرد از جمله ظروف سفالي، ادوات جنگي و تزيينات کنارش قرار داده مي شد.
    
شريفي يادآور شد: بعد از بازشدن تعدادي از اين گورهاي دخمه اي متوجه شديم که در هريک از گورها، چند نفر و به صورت خانوادگي (جنيني) تدفين شده اند.     به اين ترتيب که هر بار در گور باز شده و جسد ديگري در آن قرار مي گرفت و در برخي موارد تعداد دخمه جواب گو نبود در داخل راهرو قرار مي گرفت.    وي خاطرنشان ساخت: در فاصله 150 تا 160 متر شيوه ديگر تدفين، از نوع طاق باز مشاهده شده که تاکنون يک نمونه کشف شده شناسايي و انجام کاوش ادامه دارد.    شريفي افزود: تاکنون سفالينه، ابزار جنگي، سرپيکان، سرنيزه، شمشير، اشياي تزييني، گوشواره، دست بند، گردنبندهاي مهره اي از يافته هاي ديگر اين گروه باستان شناسي بوده است.