اوباما: ساز وكار بازرسي ها از ايران بي سابقه است

اوباما: ساز وكار بازرسي ها از ايران بي سابقه است  12 شهریور -94
باهمه جو  و سناریو سازی خبرخوشی برای سربازجو شریعت نداری نیست چون گفته می شود اوباما به 34 رأی مورد نیاز برای تصویب توافق نامه دست یافت. حال باید سربازجو شریعت نداری با پاسداران ازموضع شدیدتر ضد آمریکایی باتوافق هسته ای مخالفت  کند و بر خامنه ای فشار واردشود تا نامه حکومتی بدهد تا در مجلس ارتجاع توافق هسته دنبال وبررسی شود .
رئيس جمهور آمريکا تاکيد کرد براساس مفاد توافق، يک سازوکار بي سابقه راستي آزمايي و بازرسي از ايران برقرار شده است.
    «
باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با نشريه فوروارد مدعي شد: علت حضور ايران در مذاکرات هسته اي، تحريم هاي بي سابقه اي است که آمريکا با حمايت بين المللي شکل داد.
    
اوباما افزود: تحريم هاي کنگره عليه ايران طي سال هاي متمادي براي تغيير رفتار ايران موثر نبود. انگيزه ايران براي تعامل با جامعه جهاني، بازپس گرفتن پول هاي بلوکه شده خود براساس توافق است و اين مبالغ حدود 50 ميليارد دلار است.
    
وي خاطرنشان کرد: اکنون ما يک قدرت منطقه اي (ايران) داريم که در تهاجم نامتقارن، غيرمتعارف و نيابتي خوب کار مي کند و اين موضوعي است که ما با همديگر مي توانيم با آن مقابله و آن را متوقف کنيم.
    
رئيس جمهور آمريکا مدعي شد: ايران زماني به پول هاي بلوکه شده خود دست مي يابد که تمام اقدامات لازم براي بستن راه هاي رسيدن به سلاح هسته اي را براساس توافق انجام دهد.
    
اوباما افزود: براساس برآوردهاي ما حتي با کسب اين مبالغ، اقتصاد ايران در سال 2022 به نقطه اي که قرار بود بدون تحريم ها برسد خواهد رسيد.
    
وي در ادامه گفت: براساس مفاد توافق، يک سازوکار بي سابقه راستي آزمايي و بازرسي را برقرار کرده ايم.
    
رئيس جمهور آمريکا تصريح کرد: آنها همچنان تحت پروتکل الحاقي خواهند بود که طيف بزرگي از مکانيسم هاي نظارت را اعمال مي کند.
    
به گزارش تسنيم، اوباما افزود: بنابراين در سال پانزدهم، هر فردي که بر جايگاه فعلي من در کاخ سفيد باشد، اطلاعات بيشتري درباره برنامه هسته اي آنها خواهد داشت و در صورت نياز به انجام حمله اي عليه برنامه هسته اي ايران مشروعيت بين المللي بيشتري خواهد داشت.
    
وي در ادامه گفت: براساس گزينه جايگزيني که برخي ارائه کرده اند بايد تحريم ها را حفظ کنيم و به اعمال فشار به ايران ادامه دهيم و در نهايت به توافقي بهتر دست پيدا کنيم.
    
رئيس جمهور آمريکا تصريح کرد: آنچه من گفتم و فکر مي کنم همه کارشناسان مسايل ايران و جامعه بين الملل تاييد مي کنند، اين است که ايران هيچ گاه با آنچه تسليم کامل قلمداد مي کنند، موافقت نخواهد کرد و ما در اين موضع گيري حمايت جامعه بين المللي را نخواهيم داشت و اين بدان معناست که نظام تحريم ها از هم فرو مي پاشد.
         
گزارش شوراي امنيت از روند اجراي برجام! 
    
خبرگزاري اسپوتنيک در گزارشي اعلام کرد: شوراي امنيت در ماه سپتامبر گزارشي از روند اجراي برجام ارائه مي کند.
    
اين درحالي است که طبق اخبار رسمي منتشر شده از توافق هسته اي، اجراي برنامه جامع اقدام مشترک هنوز آغاز نشده و مشخص نيست که شوراي امنيت قرار است از چه اقداماتي از طرف ايران گزارش ارائه کند.
    
شوراي امنيت سازمان ملل يک هفته پس از توافق ايران و گروه 1+5 که از آن به عنوان برجام ياد مي شود، اين توافق را تحت قطعنامه ۲۲۳۱ با راي همه اعضا به تصويب درآورد.
        
همکاري وزارت انرژي آمريکا در راستي آزمايي تعهدات ايران! 
    «
ارنست مونيز» وزير انرژي آمريکا در دانشکده حقوق دانشگاه «کلرادو» گفت: وزارت انرژي آمريکا به راستي آزمايي تعهدات ايران در «برجام» کمک مي کند! 
    
اين اظهارنظر در حالي است که کشور آمريکا به عنوان طرف مذاکره هيچ گاه نمي تواند در جايگاه قاضي توافق قرار گيرد.
    
مونيز افزود: توافق هسته اي که واشنگتن يکي از طرف هاي امضاکننده آن است بر دانش وزارت انرژي آن کشور استوار شده است.
         
حمايت رئيس سابق موساد از توافق هسته اي
    «
افرايم هالووي» رئيس سابق موساد در مصاحبه با شبکه خبري «پي بي اس» گفت: معتقدم ترتيباتي که بر سر آنها توافق حاصل شده، حداقل به مدت يک دهه، پاسخ معتبري به تهديد نظامي ايران مي دهد.
    
هالووي افزود: ايران با حذف اولين و مهم ترين عامل يعني رآکتور اراک موافقت کرده است.
    
وي در ادامه گفت: همان طور که گفتم درباره مسئله اراک، واضح است که هسته اين رآکتور قرار است تخريب شود. فردو نيز که داراي سانتريفيوژهاي بسياري است، قرار است به تحقيقات علمي محدود شود. درباره نطنز نيز راه مشخصي براي نظارت بر فعاليت هاي اين تاسيسات وجود دارد. بنابراين معتقدم اين توافق ظرفيت هاي ايراني ها براي پيشبرد ايده اصلي خود در هر سه اين تاسيسات را متوقف کرده است.
    
رئيس سابق موساد تصريح کرد: فقط من موافق توافق نيستم بلکه افرادي وجود دارند که مانند من فکر مي کنند. يکي از آنها «يوزي ايلام» رئيس سابق کميسيون انرژي اتمي اسرائيل و ديگري «ايتسيک» است که سال ها رئيس بخش تحقيق و توسعه وزارت جنگ اسرائيل بوده است.
    
به گزارش خبرگزاري ها، «جان کري» وزير خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه «سي ان ان» مدعي شد: در صورت تخطي ايران از تعهداتش در توافق هسته اي، براي آمريکا همه گزينه ها در دسترس است.
    
وي در ادعايي ديگر گفت: اگر ايران آن طور که ما انتظار داريم در زمينه دسترسي هاي مناسب شرايط را مهيا نکند و توافق صورت گرفته را نقض و تخلف کنند، در معرض تمامي گزينه هاي در دسترس آمريکا قرار خواهند گرفت.
    
در همين حال، «وندي شرمن» معاون سياسي وزارت خارجه آمريکا در مصاحبه با شبکه «پي بي اس» گفت: اين توافق نه براساس اعتماد، که براساس نظارت دائم انجام مي شود.