در جمع خبرنگاران تونس: ظريف: در موضوعات منطقه اي با آمريكا مذاكره اي نداريم

در جمع خبرنگاران تونس: ظريف: در موضوعات منطقه اي با آمريكا مذاكره اي نداريم  12 شهریور -94
جوادظریف ازترس واکنش دلواپسان نگران که به شدت مخالف توافق هسته ای اند وموضع ضد آمریکایی دارند مجبور شده تا بگوید که درموضوعات منطقه ای با آمریکا مذاکره نداریم .

وزير خارجه کشورمان تاکيد کرد: ما اجازه نداديم در موضوع هسته اي هيچ موضوع منطقه اي وارد اين مذاکرات شود. ما به خود اجازه نمي دهيم براي اين منطقه با ديگران مذاکره کنيم.
    
محمد جواد ظريف وزير امور خارجه در آغاز مرحله جديد از سفر منطقه اي خود روز گذشته وارد تونس شد و با مقامات اين کشور ديدار و گفت وگو کرد.
    
محمد جواد ظريف وزيرخارجه کشورمان با طيب البکوش وزير خارجه تونس ديدار و در مورد همکاري هاي مشترک دوجانبه و راه حل هاي سياسي براي بحران منطقه رايزني و گفت وگو کردند.
    
ظريف افراط گرايي و تروريسم را خطر بزرگ جامعه اسلامي عنوان کرد و گفت: امروز نبرد اصلي بين افراط گرايي و اعتدال است و همه کشورهاي اسلامي بايد در يک جبهه عليه افراط گرايي متحد باشند.
    
وي خاطرنشان کرد: براي گفت وگو و روند سياسي در سوريه، يمن و ديگر مناطق گرفتار بحران نبايد شرط گذاشته شود.
    
همچنين وزير امور خارجه کشورمان، در بدو ورود به فرودگاه تونس درباره هدف سفرش به اين کشور اظهار داشت: «منطقه با موضوعات افراط و بي ثباتي دست به گريبان است، بي ثباتي در ليبي، عراق، سوريه و يمن نيازمند گفت وگو بين کشورهاي جهان اسلام است».
        
ظريف در جمع خبرنگاران در تونس
    
در ادامه محمدجواد ظريف در نشستي با خبرنگاران تونسي اظهارداشت: کنار گذاشتن استانداردهاي دوگانه که مانع مبارزه با داعش و تروريزم در منطقه شده است مي تواند به مبارزه با داعش کمک کند. 
    
وي با بيان اين که «حل مشکل هسته اي يک پيروزي براي کل منطقه و جهان اسلام است و تهديدي براي هيچ يک از کشورهاي همسايه و جهان اسلام نيست» گفت: جمهوري اسلامي ايران از اين که درباره وضعيت منطقه و آينده با کشورهاي بيرون از منطقه گفت وگو کند، اجتناب کرد؛ زيرا معتقديم موضوعات منطقه بايد با تلاش کشورهاي منطقه حل و فصل شود. 
    
وي اظهار داشت: ما از سياست مستقل و معتدل تونس درباره موضوعات منطقه استقبال مي کنيم و اين فرصت خوبي است که در اين زمينه همکاري کنيم و هم چنين ديگران را به سياست هاي عقلاني و مبتني بر گفت وگو و همکاري براي حل مشکلات کشورهاي منطقه فرامي خوانيم. ما اجازه نداديم در موضوع هسته اي هيچ موضوع منطقه اي وارد اين مذاکرات شود. ما به خود اجازه نمي دهيم براي اين منطقه با ديگران مذاکره کنيم. 
    
وزير خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: مردم ما به سياست هاي آمريکا بي اعتمادند و اجراي صحيح توافق نامه هسته اي، فرصتي براي آمريکا ايجاد مي کند که بتواند لااقل مقداري از اعتماد از دست رفته مردم ايران را ترميم کند. سياست هاي آمريکا در منطقه ما يکي از دلايل بي اعتمادي مردم ماست به ويژه حمايت آمريکا از جنايات رژيم صهيونيستي در حق مردم فلسطين. 
    
خبرنگاري درباره سياست ايران هراسي رژيم صهيونيستي پرسيد که ظريف پاسخ داد: سياست ايران هراسي رژيم صهيونيستي شکست خورده است و امروز اين رژيم بايد پاسخگوي جناياتش عليه مردم فلسطين و لبنان باشد و ديگر نمي تواند به آتش کشيدن يک کودک خردسال، شهرک سازي اشغالگرايانه و حمله به غزه و کرانه باختري و لبنان را تحت هيچ پوششي توجيه يا مخفي کند. نگراني نتانياهو دقيقا از اين است. از برادران و خواهران جهان عرب مي خواهيم اين نگراني را درک کنند و براي افشاي جنايات رژيم صهيونيستي به عنوان تنها دشمن در منطقه تلاش کنند.